זה נגמר בבכי – מנון, אופרה, סקנדל על הבמה

כמו שכל הסבתות אמרו, זה יגמר בבכי. צעירה תמימה בדרכה למנזר, ליי פרישות ותמימות, לוקחת פניה לא נכונה, מתאהבת ומתחילה בדרך מטה שבה היא מתעשרת, מתדרדרת, מאבדת כל עכבות, הופכת לפילגש וממשיכה בדרכה מטה בזנות ונוכלות  עד לסופה המר.

זהו. חסכתי לכם ערב באופרה.

OperaManon_0952_191105

בכל מקרה היא כבר ירדה מהבמה, אז זה סוג של תחליף.

שוב אני מוצא את עצמי באופרה, מבריג עדשות בחושך, בחזרה הגנרלית. עוד עונה שהחלטתי להצטרף לקבוצה הקטנה אך איכותית של צלמים שקיבלו את הזכות לצלם בחזרות הגנרליות של האופרה הישראלית, בהנחיית הצדמ”ור הגדול יוסי צבקר (צַלָמנו, מורנו ורבינו).

לא יודע איזו עונה זו כבר – רביעית אולי? היו לי הרהורי כפירה בתחילת העונה. המתמידות בבלוג תזכורנה שמאז ומתמיד לא הייתי איש של אופרה. זה לא שאני עומד בפואייה (איזה מילה, אה? פוּאָיֶיה הוא מבואת הכניסה באולמות ציבוריים) ויש לי מושג על מה האופרה שאני עומד לראות. גם זה לא טובה שעושים לי וזה לא תחביב זול במיוחד ולפעמים התסכול בחושך גדול (“נו, באמת, אין אור, מנוולים! למה אדום? ומי שם את העמוד הזה שם?!”)

אבל זה כמו חדר כושר צילומי (אם אצטט את הצדמו”ר). 7 פעימות אופרה בעונה. 7 פעמים שאני יושב שם בשקט וצריך להתמודד, כצלם עם תנאים לא פשוטים בחושך, כשערימת אנשים לבושים בקפידה עומדים ממול וצועקים, או לפחות שרים בקול גדול בשפה שלרוב איני מבין. הסקרנות הטבעית שלי גורמת לי לרכון אחורה, להאזין ולקרוא את התרגום שרץ סביב לבימה אבל כל פעם יש פריים יפיפה על הבמה ואני שומע גם את הקליקים של חבריי שיושבים סביב וה FOMO הישן קופץ לו פנימה.

OperaManon_1151_191105

בערב טוב, אני חוזר עם פחות מאלף תמונות (800 בערך בפעם האחרונה) ואז צריך למיין אותן ולזנוח מאחור תמונות מצוינות כי ההסכם הוא להביא למפגש שקורה אחרי כל אופרה לא יותר מחמש-שש תמונות.

כן.

לבחור 5 מ1000. קשה? מאוד. אחר כך יושבים בחדר החשוך וכל פעם מישהו אחר מציג ואתה רואה תמונה ואומר – “הי! גם לי יש אותה אבל בחרתי שלא להביא!”. זה בסדר. זה מתרגל צניעות והערכה. זה טוב.

הרמה עולה כל הזמן. כולנו בחדר הכושר הזה והאימון ניכר. הרמה מעולה ויש תמונות לעיתים שאתה עומד נפעם. איזה יופי. לא רק ביצוע אלא גם היכולת לתפוס מצב, רגש, סיפור שלם בפריים אחד. זה נפלא.

OperaManon_1184_191105

רגע!

רציתי לדבר קצת על מנון. אופרה שבה עלמה צעירה ותמימה העושה את דרכה אל המנזר להיות נזירה חסודה סוטה מדרכה בשל אהבה ומתדרדרת לחיים של פילגש, זנות רמאות ובסוף למוות. מבוססת על ספר שהיה סקנדל רציני בצרפת כשיצא ואפילו נאסר בהפצה מה שגרם עוד יותר לפופולריות שלו. האופרה מנון נכתבה פעמיים – בידי ז’ול מסנה הצרפתי (שזו האופרה שלו המוצגת בתל אביב) וגם בידי פוצ’יני האיטלקי.

הבמה בתל אביב נהדרת. האופרה מתרחשת בהרבה מקומות – פונדק כפרי, דירה עלובה בפריז, כיכר עיר, מנזר ומלון הימורים דקדנטי. במקום להרים תפאורות מורכבות בנו שם רצפת מראה ובעזרת אביזרים הם מרמזים על המיקום והמצב של מנון –

צעירה חסודה בכפר שמלאת תהיות על מה עליה לעשות מול הגברים שמושכים לכיוונים שונים

OperaManon_0619_191105

אישה מאוהבת בדירה עלובה בפריז, עם המזרון על הרצפה

OperaManon_0783_191105

מנזר ואהוב ותיק שמנון שברה את ליבו צריך להחליט אם להפסיק עם השטויות האלו של נזיר ולחזור למנון או להשליך אותה אל זאבי פריז ולבחור בישו (שמרחף למעלה ומתכתב עם הצלוב למטה – גוד דאםםםם זה נראה מעולה, If I may say so myself)

OperaManon_1076_191105

כלוב הזהב של העושר הסוגר מנון שהיא כבר אשת חברה המעניקה חסדיה לעשירי פריז

OperaManon_0987_191105

והנשים חמורות הסבר המקיפות את מנון בעוד פוגשת את אביו של אהובה הישן

OperaManon_1031_191105

לפעמים אני רץ עם דברים שאני רואה, מנסה טכניקות שלעיתים מתקבלות באהדה ולעיתים לא.

למשל, כשמנון, התמימה עדיין בוחרת בדה גרייה הצעיר שבו היא מתאהבת בפונדק הדרכים הם בורחים יחדיו מדודה שבא לאסוף אותה למנזר.

OperaManon_0683_191105

אני ראיתי אותם רצים ובא לי נורא להראות את שובל הריצה שלהם, להכניס איזו מהירות לעסק. זו טכניקת פוטושופ שלקחה לי כשעה עבודה על התמונה ולמרות שאני אהבתי את התוצאה, לא כולם חיבבו

OperaManon_0683_191105_TRAIL

או מנון הפריזאית החוצה את הבימה בהיסוס ומשאירה שובל של תנועה.

OperaManon_1106_191105_TRAIL

ולפעמים צריך פשוט לקחת את היצירותיות ולעצור את הצורך לקחת ולבנות עוד על אימאג’ אחד טוב. או אולי, לעצור את כל הקולות מסביב ולעשות מה שבא לי כי בסופו של יום – זה שלי מהבית.

OperaManon_1312_191105

פוסט זה פורסם בקטגוריה Music, עם התגים , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.