הכל אדום וחום בוואדי רום

כשאהיה אסטרונאוט במאדים לפחות יהיה לי מיזוג בלחליפה. האמת שלא צריך כי הכי חם במאדים זה 20 מעלות, בצהריים בקיץ, בקו המשווה ואילו 153- בשאר הזמן. אבל אני לא אזיע כמו בוואדי רום, בירדן. מכל בחינה אחרת, זה אותו הדבר. אולי הפיתות הירדניות הדקיקות האלו, הטעימות, לא יהיו על מאדים. חוץ מזה – אותו אבק אדום, אותם הרים קשים, טרשיים שמזנקים עליך בבת אחת, נוף מאובק בחמישים גוונים של אדום.

PetraDay4_123301_191019

תקציר הפרק הקודם

אנחנו ביומו הרביעי והאחרון של מסע הליכה בן ארבעה ימים, סביב פטרה והאזור. כל בני המשפחה מהלכים ביוזמה מבורכת של נורית. כשאני אומר אנחנו אני מתכוון לקבוצה שחוברה לה יחדיו בטיול מאורגן דרך אקו טיולי שטח והמדריך שמורה לנו את הדרך הוא גלעד דנון, כפרעליו כפול ארבע ומדריך מקומי כפי שדורש חוק המלך.

את פטרה כבר חצינו מכמה כיוונים וטיפסנו על כל ההרים באזור (לפחות ככה זה מרגיש).יש תחרות יומיומית מה יותר מעיף את הראש למעלה – השרידים הארכיאולוגים של הנבטים, הטבע המטורף ביופיו או פשוט הנוף המאדימי הזה.

את היום הזה התחלנו במלון חדש ומרווח יותר לכיוון וואדי רום. את היום האחרון נבלה בטעימה קלה מוואדי רום (Wadi Rum) עם שני קטעי הליכה באזור, רק כדי לקבל מושג ולא ממש לחפור לעומק ואז סיכום בעקבה ואל הגבול, הרכב והדהרה הביתה אל המקלחת והמיטה המוכרת.

וואדי רום – אדום וחום

יש לנו שעה באוטובוס וכבר זה יום אחרון, אס”ק מוחלט (אווירת סוף קורס, רבותינו) וגלעד מחליט להרביץ בנו עוד ידע תרבותי ירדני ואנחנו משוחחים על פיירוז הלבנונית ועל זה שהשירים שלה כל כך מרימים שיש כל בוקר שעה ברדיו רק של שירים שלה, כי אין דרך אחרת לפתוח את היום. על אום-כולתום המצרית ועל עוד זמרים וזמרות, גם מודרניים יותר כמו ננסי אג’רם שהיא לבנונית אבל צעירה ויותר לכיוונים מודרנים

השירה מתערבבת בחלל האוטובוס כשאנחנו עוזבים את אזור פטרה וחוזרים דרומה לאזור הגבוה יותר של וואדי רום.

וואדי רום או וואדי רם הוא הוואדי הכי גדול בירדן ודרומה לו, כ 30 ק”מ נמצאת הפסגה הכי גבוהה בירדן ג'בל אום- דאמי שהוא 1854 מ’ מעל פני הים. גם וואדי רום לא טומן ידו והוא מכיל את ג’בל רם שהוא 1734 מ’ מעל פני הים (החרמון הישראלי גובהו 2,236 מ’ להשוואה). הוואדי הוא חתך גיאולוגי להסטוריה של כדור הארץ ומכיל סלעים קדומים מאוד שקדמו לשבר הסורי האפריקאי של ים המלח. סלעי אבן החול שוייפו היטב ברוחות ובשטפונות וקל לזהות את הרי הגרניט המזנקים מעלה מחולות המדבר בחוסר התחשבות. הכל מלא בתחמוצות ברזל שהחליד והתחמצן ולכן הכל בצבעי אדום וחום.

לא סתם צילמו באזור את הסרט המעולה The Martian ( להציל את מארק ווטני בתרגום מזעזע לעברית) שמספר על אסטרונאוט שננטש במאדים. רק צריך לדאוג שלא יעבור גמל והסט מוכן

THE MARTIAN

למרות המדבר יש מים באזור והרבה. יש גם הרבה מה לעשות ולטייל אבל זו לא הייתה הכוונה שלנו במקור ולכן סוכם שנעצור בכפר הנקרא וואדי רום ונטפס את שני קירות הוואדי לשני אתרים. לטובת הקוראות שלא רוצות מתח, הנה תמונת מהלווין המלווה את הטיול ודואג לכל מחסורנו.

ראשית נלך ונטפס למפל המסומן ב 1 שם הבטיח גלעד נוכל לשכשך בגב שהתמלא בשטפונות שהיו לפני ימים אחדים. ואז נרד מטה בזהירות רבה, נחצה את הכפר בגאווה ונטפס אל ‘עין לורנס’ – מעיין קטן הקרוי על שמו של אותו אשכנזי בריטי שהסתובב בירדן בתקופת מלחמת העולם הראשונה והידוע בכינויו – לורנס איש ערב (ולא בשמו תומאס אדוארד לורנס). הוא גם יותר מוכר באינטרנט כפיטר אוטול ולא בדמותו שלו.

Wadi Rum 3D Map

המפל האדום

גלעד עשה לנו תרגיל יפה ושאל באוטובוס מה רוצים לעשות. כאילו דמוקרטיה שכזו. האם לעשות מסלול קל וחביב או מסלול קצר, טיפוס קשוח וגב מלא מים? אחרי שלושה ימי הליכה רציניים, אף אחד לא ישבר ראשון ויאמר, “באמש’ך! תביא קל ורגוע!”. ההצבעה הייתה פה אחד וכמה דקות אחר כך מצאנו עצמו מבוססים בחול מדבר אדום ועמוק.

ממש קשה ללכת בחול הזה. יותר מחול ים, אתה שוקע בו ומוצא עצמך מבוסס לאט. ואז, כמו שהובטח, מתחילים לטפס על צוק. אבן הגרניט הקשה שורטת את הידיים כשאנחנו מפלסים את הדרך מעלה, אוהד עם הרגליים הארוכות שלו שלא נגמרות לעולם והמרץ הצעיר מדלג כמו עז הרים ונדב איתו. כל שאר הטור מטפס ואנחנו עולים מהר וגבוה וכך גם הדופק. גם אם נשמעו ספיקות לגבי ההחלטה הם היו שקטות כי צריך אוויר.

PetraDay4_095121_191019

אבל יש אמת בפרסום והטיפוס היה אכזרי וקצר. די מהר אנחנו על פלטת סלע וממשיכים פנימה לסדק בהר שחצב המפל המדובר. ראיון קצר עם אוהד (נדב רץ קדימה והלאה) העלה שזה לא היה קשה.

אבל, אין גב, אין מים ואין נעליים. הכל יבש ומלא חול. אפשר לנוח, לעשות קפה עם המים שעלו על הגב וליהנות מרוח נפלאה שמייבשת את הזיעה. השקט הוא שקט מדהים, ממש כמו במאדים.

PetraDay4_4209_191019

המשפחה המטיילת מתחת למפל היבש

המפל נראה לעיתים כמו ריקמה. אלפי שנים או יותר של מים עם סחף ושכבות סלע עשו עבודה

PetraDay4_4213_191019

dig

תמונה: אוהד אלקין

והנה האוהד בתוך הגב, משכשך ומצלם

PetraDay4_4210_191019

בהיעדר מים ולאחר שדחסנו פי 8 קלוריות יותר מאשר שרפנו בעלייה ירדנו לחצות את הוואדי לאתר השני – מעיין לורנס.

הכפר מזכיר כפרים שראינו באפריקה ובשאר מקומות. נידח לחלוטין אבל רואים שעבר מהפך תיירותי. הסרטים שצולמו פה והקרבה לעקבה הפכו את המקום למתוייר ומלא חוויות לאשכנזים, כמו טיולי ג’יפים וקמפים מגניבים מתחת לכוכבים. הטור שלנו התקדם, מביט בבוז בתיירים המפונפנים ובמתוקתקות (זוכרים?! הנה התזכורת). אנחנו צלחנו את הכל ברגל, עם אבק, וחול וטיפוס וכבר יום רביעי של כזה.

PetraDay4_115301_191019

עוצרים במכולת מקומית לאסוף צ’ופרים ושקיות אוכל לצהריים וממשיכים הלאה לצידו השני של הכפר.

עין לורנס

שוב מבוססים בחול, הפעם יש יותר צמחייה בשל נוכחות מים באזור. יש הרבה צמחים שנראים כמו אבטיחים קטנים שגלעד טרח והזהיר שהם רעילים – אבטיח פקועה או חַנדַ'ל בפי המקומיים.

PetraDay4_121645_191019

עכשיו הטיפוס מתון יותר אבל היום והחום חזקים יותר. העייפות של הימים האחרונים נותנת את אותותיה והכל יותר לאט.

בעודנו מטפסים, מואזין קורא לתפילה בכפר וקולו מהדהד בצורה יפייפיה בין הרי הגרניט. הד רודף הד וזה נשמע כל כך יפה ומרשים שעצרנו להקשיב

האזור מאוד עתיק. יש בו שרידים נאוליתים בני 9000 שנה ומשם הלאה, נבטים, רומאים, ערבים וצפונה. עברנו ליד סלעים מלאים בציורי סלע קדומים שיש המתארכים אותם כ 10,000 שנה לפני הספירה. רישומים פשטניים של חיות, דמויות ושאר סימנים – חלקם ברורים כמו גמל וחלקם סתומים לחלוטין. הם מונחים להם שם על הסלע שאמן קדום, לפני 12,000 שנה חרט לו בשלווה.

PetraDay4_4221_191019

PetraDay4_4220_191019

PetraDay4_4216_191019

עוד קצת והמים ניכרים. יש המון עצים, צמחייה ומתחילים לשמוע רעש.

PetraDay4_4214_191019

ואז הגענו.

קצת קטן העסק. מאוד רטוב ומלא צמחי מים אבל המעיין סגור לו במבנה אבן קטן המשמש גם כבריכת אגירה המזינה את הכפר למטה. אפשר להכנס ולחוץ אבל, נו, אנשים שותים את זה למטה.

PetraDay4_133316_191019

ישבנו, אכלנו ארוחת צהריים אחרונה בשטח. נינוחות וליאות ממלאות את האיברים ופכפוך המים משרה שלווה. שיחה קולחת עם אנשים שלפני ארבעה ימים הסתכלתי עליהם בעניין רב במעבר הגבול, כמו אודישנים לתוכנית ריאליטי ועכשיו אני מכיר אותם, מי הם, מה הם וראיתי אותם כשצריך לעלות מהמדרגה ה872 למדרגה ה873 בשיא החום.

רק ההוא עלץ ושמח

OhadDoesTheLawrence

לרדת זה קל. האוטובוס חיכה למטה. חלקנו עוד יצאנו עם גלעד לראות כנסיה ביזנטית חרבה לצד הכפר, אוחזים עוד קצת בסקרנות מהולה בעייפות. מבט אחרון אל הצוק שם טיפסו ארבע דמויות בגובה עצום ועלינו על האוטובוס חזרה בדרך לעקבה.

עקבה, אני בא

תחושת עייפות ומהולה ברגשות של סיום וחבל שנגמר. הכביש הלך והתמלא עד שנכנסנו לאיבה של העיר, אל המרכז. שוחררנו לכמה שעות של הסתובבות וקניות למי שצריך עד לארוחת ערב וסיום במסעדה מקומית.

אין לי מה לספר הרבה על עקבה. עיר. רק בערבית. שוק מעניין חלקית ומלא במוצרים זולים עבורנו, תבלינים, קפה וממתקים מקומיים. אני הצצתי בחנויות הדגים והצטערתי למצוא דגי שונית צבעוניים שנמכרים כדגים לאכילה

PetraDay4_4233_191019

ירקות מכוערים וטעימים, כמו שצריך אבל אני לא אעשה קניות למרות שאני מחבב את הז’אנר אבל לא רוצה לייצר בלגן בגבול

PetraDay4_4234_191019

וחוף יפה מלא באנשים ותיירים. יושבי מלונות הריזורט לא טורחים להגיע לחופים הדרומיים של הטיילת

PetraDay4_4237_191019

ארוחת ערב מעולה במסעדה ( Al Shami Restaurant ) בסמטאות השוק היוותה סיכום מצויין. למזלם, הם היו ערוכים, פרסו מגשים נדיבים של סלטים טעימים ובשר ודי מהר הרעש היחידי היה לעיסה ו”תעביר לי את הסלט?!”. לאחר מכן, רופפנו חגורה, פתחנו כפתור ופצחנו בסיכומים.

היה מעולה!

וואלה, לא יכול היה להיות יותר טוב.

אולי איזה שעתיים של שלג שנראה איזה יופי אבל זה לא ממש הסתדר. הקבוצה התגלתה כמעולה, עם אנשים שבאו לטייל ולא ללגום קוקטייל. טיול שטח מדביק אנשים (בד”כ) וגלעד, כפרעליו, התגלה כמדריך מצוין, גם בידע ובהעברה שלו וגם בדינמיקה של הובלת הקבוצה. לנו היה נהדר כמשפחה וזו הייתה חופשה מצוינת גם אם עבדנו בה קשה. זה השאיר טעם של עוד והיה ממש קשה להיפרד מהאנשים הללו שעד לפני ארבעה ימים לא הייתי מודע לקיומם. בשבע בערב, חצינו חזרה אל מגרש החנייה ואל הרכב שלנו שחיכה בשקט. חילוף אחד והגענו בשלום הביתה, עייפים ורצוצים. מזל שמחר חג ואפשר לנוח.

PetraDay4__191019 (2)

(נחשו מי מצלם?!)

פוסט זה פורסם בקטגוריה Family, Travel, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.