סובבים את פטרה ובנותיה – מנזרים ונהנים

מדי פעם, מישהי, לא חשוב מי, הרימה פניה המיוזעות והארגמניות אל השמיים ונשענה על סלע. “זוכרת של מי הרעיון היה?” הקפדתי לשאול, מחזיר שערה סוררת לאחור ומחכה שתמשיך ללכת.

סוכות 2019 והמשפחה יצאה לסבוב את העיר שבאבן, את פטרה ובנותיה. אני מכיר את קוראות הבלוג ששבעו ממני מרורים בסיפורים על אופרות, על מסלולים ארוכים על אוכל בשבתות ואתן כאן ועכשיו את המסקנות:

פטרה מדהימה. הטבע שסביב לה אפילו עוד יותר. ירדן של הכפרים והוואדיות מרתקת ולא חשנו שום איום וממש בא לי לחזור.

זהו.

הנה המשפחה לאחר קילומטראז’ רציני צופים אל ה”מנזר”

PetraDay1_3813_191016

עכשיו אפשר להתחיל.

בפרוץ הסוכות ובהעדר תוכניות ודכדוך כללי הפציעה נורית עם הצעה. בואו ונממש חלום ישן לראות את פטרה, העיר בסלע. אבל לא סתם יום טיול מאילת אלא חריש עמוק. מעט קריאה הביאה אותה למסקנה שעדיף טיול מאורגן, להקלת הבירוקרטיה וגם ההבנה שהשטח סביב לא ממש מסומן כראוי ואפשר בקלות ללכת לאיבוד.

בחרנו חברה שהציעה מסלול של ארבעה ימי הליכה עם מדריך. להסיר ספיקות, אין לי פה יומרות להחזיר מידע – החברה היא אקו טיולי שטח והמדריך שליווה אותנו בשלווה ובנחת, היה גלעד דנון, כפרעליו.

המון דברים ראשונים. פעם ראשונה שארזנו לבד ולא אכפת היה לנו שיש אולר במזוודה וליטרים של מים עלינו. עוברים לארץ אחרת, שולפים דרכון בלי שום טיסה. זה היה כל כך משונה שנורית, כמעט שכחה את דרכונים. זו גם הפעם הראשונה שאנחנו יוצאים כמשפחה בטיול מאורגן. פעם אחת אי שם בשנות ה 90 יצאנו נורית ואני, החברה שלי דאז, הסתובבנו באי הבריטי עם חברת טיולים מגניבה בריטית לצעירים. מאז טיילנו תמיד עצמאית, גם במקומות הכי לא שגרתיים. הצקנו למפעילי הטיול בהמון שאלות כדי לוודא שהקבוצה והטיול יתאימו לנו ואנו להם.

יצאנו אחר הצהריים בנסיעה לאילת, בגשם שוטף. לינה בחדר אכסניה זול ונקי באילת ובבוקר חוצים לירדן. רגעים ראשונים של פגישה עם חבורה של 18 איש שיזיעו את נשמתם החוצה איתנו בימים הקרובים. חלקם מכירים מטיולים קודמים או חברים שהגיעו יחדיו. ביניהם אנחנו משפחה אחת – אמא, אבא, נדב, אוהד. קשה להאמין שנזכור את כל השמות וכל כך הרבה על חייו של כל אחד ואחד מאותם זרים מוחלטים אבל זה מה שהליכה של ארבעה ימים תעשה.

המעבר יחסית פשוט, בטח כשיש מדריך וסוכנים מיומנים. כל שנותר לעשות הוא להמתין ולעבור כמו עדת ברווזים ממושמעת בין התחנות.

PetraDay1_075344_191016

תמונות גדולות של המלך ממתינות לנו בצד השני, ליד אוטובוס תיירים קטן עם המדריך הירדני והשוטר הדרושים לנו לפי החוק. המדריכים הירדנים ימשיכו ללוות אותנו בימים הקרובים אבל הם מספקים פרספקטיבה מרעננת ולא היוו כל מגבלה.

הנוף מהאוטובוס, בתחילה מוכר. זה נוף הערבה, אבל השילוט השונה, המכוניות השונות והאנשים עם הגלביות שעומדים ליד המכוניות לא מותירים שום מקום לספק. אנחנו בירדן. בעוד שאנו עושים באיטיות דרכנו לכיוון פטרה במעלה ההר והכבישים המשובשים גלעד מספר לנו על ירדן, על הגאוגרפיה, ההיסטוריה והמון על האנשים שזה אותי אישית מרתק. הם שכנים ולמרות שמולאים בימים אלו 25 שנה להסכם השלום איתם, אנחנו לא ממש התחברנו. לגלעד, כדובר ערבית ומי שמסתובב הרבה בירדן היו הרבה תובנות על האנשים ומבט מפוקח על מערכת היחסים הישראלית-ירדנית בגובה פני השטח והאבק.

יום ראשון – פטרה הקטנה, ג’בל אֵד-דֶיִר, המנזר של פטרה

תוכנית היום הראשון היא פשוטה. לאחר המעבר לירדן אנחנו נוסעים לפטרה לאסוף את המדריך הירדני שיוביל אותנו הלאה, כדרוש לכל קבוצה מעל ארבעה מטיילים. משם נמשיך ישירות לפטרה הקטנה (נו, חכו הלאה) ומשם נעשה דרכנו במסלול מדברי אל חלקה האחורי של העיר ההיסטורית. נצא את האתר לפנות ערב בהליכה עד לכפר הקרוב ומשם נוקפץ למלון. פשוט.

פרקנו מהרכב בשערי פטרה הקטנה, לאחר שהצטרף לחיינו סלאח, המדריך הירדני החייכן שכל הזמן הזכיר לי את אינדיאנה ג’ונס. גם ככה השמות פטרה ואינדיאנה ג’ונס שזורים זה בזה בשל סצינת הסיום המרהיבה של הסרט השלישי שמתרחשת בפטרה. גם בסצינה המדוברת וגם בסרט הראשון מופיע סלאח, חברו המצרי של אינדי וטובע את מטבע הלשון הידוע

Asps! Very Dangerous! You go first… (0:34)

הנה סלאח מתחת לאחד המבנים בפטרה הקטנה, המעוטר בציורי קיר מרשימים (בפנים, בפנים!)

PetraDay1_3626_191016

בואו ונעשה סדר רגע, כנהוג פה מזה שנים. על פטרה אני לא צריך לספר לכם וכל מה שאטרח ואכתוב כאן, הוא כלום לעומת כמויות המידע שיש ברשת. רק אומר שפטרה היא עיר קדומה, עירם של הנבטים, אותם שבטי נוודים שיצאו מחצי האי ערב, מאות שנים לפני שההוא נצלב בירושלים. הם הקימו אימפריית מסחר משגשגת וברגע מסוים החלו להתיישב ולהקים ערים לאורך נתיבי המסחר שלהם, רצף שכלל את פטרה שהלכה וגדלה בעקבות ההשתלטות הרומית. פטרה שגשגה במאות האחרונות לפני הספירה וקצת אחרי והחלה לדעוך. בשיאה היא השתרעה על יותר מ250 קמ”ר (ירושלים של היום היא בשטח של 125 קמ”ר). בשיאה הייתה זו עיר גדולה עם מים זורמים, תיאטרון, מוסדות שלטון ומרכז סחר אזורי שבו חיו נציגים של כל האימפריות האזוריות (לפי האלים שסגדו להם בפטרה, כולל מצריים, אדומיים ועוד).

פטרה הקטנה נמצאת בפאתי פטרה. יש אומרים שזו שכונה מפוארת, כמו סביוני פטרה ויש הטוענים שבגלל כמות בורות המים והדרכים מדובר בנקודה שאליה הגיעו שיירות המסחר (הקראוונים) ומדובר במעין פארק תעשייתי מחוץ לגבולות העיר, כמו פטרה פיתוח. יש בפטרה הקטנה כמה שכיות חמדה יפות ושלט עם הבטחה שקשה לעמוד בה.

PetraDay1_3635_191016

ובכן, הנוף מהמם. כל זמן שזה הראשון שאתה רואה בפטרה. אבל זה היה הראשון שלנו, אז הכל טוב.

PetraDay1_3650_191016

החתולים הבדואים שמסתובבים באתר, חמודים קשות והרבה יותר רזים מחתולי הרחוב הישראלים, ללא הזקנה מקומה שנייה שמאכילה אותם. לא מזי רעב, אבל יודעים שכדאי לעשות עיניים לתיירים

PetraDay1_3675_191016

ולאחר שערכנו טבילת אש ראשונה בפטרה הקטנה יצאנו לדרך. הולכים בשבילי המדבר, מפטרה הקטנה ראשית דרך חול מדבר ואז בטיפוס קל על אבן

PetraDay1_3698_191016

PetraDay1_3736_191016

PetraDay1_3706_191016

העלייה רצופה. אנחנו מטפסים לאיטנו. פטרה, רבותי, שוכנת לה מעל 800 מ’ מעל פני הים. ירושלים היא קצת מעל 700 מ’. יש מה לעלות. הנופים מדהימים. נופי מדבר עם סלעים שלעיתים נראים כאילו נמסו להם, ולמעשה הם באמת עשו זאת בהיותם אבן חול שרגישה לרוחות ולגשמים שיורדים באזור. זה לא מקום שחון לחלוטין ויש צמחים ועצי ערער (Juniper) שלי הזכיר מיד ג’ין של הטוניק כי הטעם הדומיננטי בו הוא גרגרי ערער. אבל אין ג’ין אלא מים חמימים בשלוקר. אני מאוד מחבב את המסלול כי הוא לחלוטין פראי. אין מעקות, אין סימונים ולעיתים הדבר היחיד שיש בשטח זה סלאח שחוצה שדה טרשים בבטחון של מי שעשה זאת כבר. לעיתים עולים מדרגות אבן מעצבנות כי הן לא אחידות ובעיקר מעצבנות את השריר הארבע-ראשי הגדול של הירך.

לפעמים הולכים על מדרגות סלע הנמתחות לצד ההר בלי שום דבר שיעצור אותך הלאה. לאט, שיחות מתחילות להיקשר עם אנשים שהיו זרים לחלוטין חצי יום מוקדם יותר.

PetraDay1_3761_191016

עוצרים למנוחה אצל בדואי קשיש בתצפית שאם הייתה ראות ראויה לשמה, היינו רואים את יישובי הערבה. הוא מגיש לנו תה מתוק שמזין את הנשמה כשדגל ירדן מתנפנף ברוח ועוזר לי לייבש את הזיעה. ההליכה לא קשה אבל השרירים עובדים חזק. אני ניסיתי לשמר את הכושר מאז הTMB (נו, רק כמה פוסטים אחורה, ל Tour de Mont Blanc). אוהד נהנה מהכושר המדהים של הנעורים ונעזר ברגליים ארוכות שפשוט לא נגמרות – צעד אחד שלו זה שניים של נורית. נדב מחזיק יפה והתחרותיות דוחפת אותו קדימה ונורית באמת בסדר אבל מאדימה קשות ולפעמים עוצרת לתת רגע מנוחה.

PetraDay1_3751_191016

PetraDay1_3765_191016

המון זמן עבר מאז שטיילנו ככה ארבעתנו. האמת היא, שלפני הטיול הזה סחבתי את כולם למסלולי ההכנה החביבים עלי בהרי ירושלים, אבל זה לא אותו דבר. כרגיל, בעליות, אין חברים. לפעמים צריכים את הנשימה כדי להמשיך ולשים עוד רגל אבל זה יחסית רגוע ואנחנו מדברים ביננו וגם עם האחרים אבל יש תחושת משפחתיות נעימה שהיא כבר לא מובנת מאליו, לא עם שני הגודזילות האלו.

PetraDay1_3762_191016

ממשיכים הלאה והשמש קופחת לנו על הראש. חם מאוד והמים נלגמים במהירות. מדי פעם פורצת רוח מהירה שעוזרת לקרר אבל אנחנו ממשיכים הלאה, חייבים לעבור את עמדת הכניסה לתחומי האתר של פטרה לפני ארבע אחה”צ כסלאח וגלעד מגבירים קצב ומבטיחים הבטחות של מנוחה אחרי הבוטקה.

לוקחים עוד סיבוב ובאופק יש משהו שנראה כמו לקוח מאיזה ציור מהמזרח הרחוק. פגודות כאלו באופק.

PetraDay1_3772_191016

אני ואוהד מתדרדרים לסוף הטור כי מוצאים כל מיני חיפושיות ודברים וכולם מזדרזים קדימה לכיוון המבנה הרחוק. אבל ככל שאנחנו מתקרבים, יותר פרטים מתגלים והמבנה תופס נפח ואנחנו מבינים שזה ענק.

PetraDay1_3780_191016

וככה, מאחור, בשקט הגענו אל “המנזר” הוא אֵד-דֶיִר. 45 מטר גובהו, 50 מטר רוחבו והוא כולו חצוב מהסלע. פשוט סילקו את כל ההר מסביב, עם פטישים ואיזמלים וחצבו אותו החוצה. כפי הנראה הוא נחצב ושויף במאה השלישית לפני הספירה, לפני שהיהודי הצנום הזה עיצבן את הרומאים בירושלים, כקבר למלך עבדת הראשון, מלך נבטי שהביס את אלכסנדר ינאי החשמונאי בקרב בגולן וגם את אנטיוכוס (אבל מת בקרב) לזכרו הוקם הישוב עבדת על ידי הנבטים ועם ישראל כיבד את זכרו בהקמת סניף ארומה מתחת לעיר עבדת.

PetraDay1_3790_191016

“המנזר” הוא האתר השני הכי מוכר בפטרה ואפילו כיכב בסרטים כמו הסצינה המופרכת לגמרי בסיומו של סרט הרובוטריקים השני Revenge of the Fallen

והנה אוהד וסוס

PetraDay1_3818_191016

זה קשה להעביר את היופי הזה בתמונות או דיבורים. זה פשוט לא נתפס, במיוחד לנו, שהרווחנו את האתר לאחר הליכה של יותר מ 10 ק”מ וטיפוס. העובדה שאחרי שראינו את כל הטבע והסלעים ואז פתאום המבנה המסותת הזה קפץ עלינו נתן לנו פרספקטיבה. איך מכל האבן שמסביב, ההרים האדמדמים האלו והצוקים שעליהם הילכנו וטיפסנו חצבו יצירת מופת שכזו. כשמתקרבים, רואים איך ניצלו הנבטים הללו את התבניות והסלסולים שבסלע. אבל הם ציפו הכל בטיח להגן על האבן הרכה (יש שני סוגים של אבני חול – רכה ממש וקשה שהיא גם ככה רכה – כאן זו השנייה). אבל הטיח נעלם במקומות שונים, הנמוכים יותר והטבע חוזר ודורש להפעיל את כתישת הזמן.

אפשר לשבת ולהביט ב”מנזר” שעה. בטח בסופו של יום, אבל יש לנו עוד הליכה ארוכה הלאה.

יוצאים למרכז האתר ומשם נצטרך לטפס לכפר אום-סייחון הסמוך ונראה שלפי הזמן, נצטרך לעשות זאת בחושך ולפי התחזית והעננים המתחשרים מעלינו – גם בגשם.

הבטיחו חושך – קיימו. הציעו גשם – נתנו. קיבלנו טיפוס על כביש היוצא מהאתר שנסגר לפני שעזבנו אותו. החשיכה ירדה וגם גשם קל ומעצבן. הכביש גם חיכה שיהיה חושך ואז קפץ ונעשה נורא תלול ואנחנו אחרי שקמנו באילת בחמש וחצי בבוקר ואחרי משהו כמו 15 ק”מ ועליות. בואנה ונאמר שהיה מתאגר.

אבל לפני שהתחלנו, קיבלתי על הרכס הסמוך, בינות לענני הגשם והשמש השוקעת מתנה

PetraDay1_3830_191016

משם, נסיעה קצרה למלון בכפר וואדי מוסא, מקלחות, ארוחת ערב משותפת ויחסית שקטה בשל העייפות. לדעתי, כל 18 חברי המשלחת כבר ישנו עמוקות כשהשעון הראה 21:00 בממלכה ההאשמית. מחר קמים לפני שש בבוקר להתארגן ולצאת

פוסט זה פורסם בקטגוריה Family, Travel, עם התגים , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על סובבים את פטרה ובנותיה – מנזרים ונהנים

1. Alon Segal הגיב:

תהנו – ותבלו מקום מדהים וחוויות אין ספור – אקו מצויינים ! נהנו מאוד פסח 2018

2. גדיא הגיב:

אחלה. כיף של מזכרת .

3. הגר בן שחר הגיב:

איזה כייף שאיגדת את כל היום הזה לכתוב. ככה אפשר להיזכר בטיול הכייפי שהיה לנו!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.