סלומה – אופרה בשחור כהה

אופרה, עוד הפעם, ועכשיו עם ניחוח מקומי – סלומה עם המלך הורדוס כגיבור. הדבר המשעשע הפעם הוא שהבמאי (איתי טיראן), הכוריאגרפית, מעצבות התלבושות – כולם לקחו את הורדוס, ביתו שלומית (סלומה בפי הנוצרים) והעבירו אותם לעולם דימויים קודר ומוכר – קצת סטאר וורס, קצת סרטי אימה ישנים וכדור אחד ענק שגונב את ההצגה. למאזיננו שהצטרפו זה עתה, זו השנה הרביעית שנפלה בידי הזכות לצלם באופרה הישראלית, בחזרות הגנרליות. בעבר היה לי יותר תירוצים בנוסח "אין לי מושג באופרה!", אבל אחרי כמעט שלוש עונות יש לי כבר מושג קל. חובבי הז'אנר יכולים לחזור ולקרוא על אופרות בבלוג, כאן.

OperaSalome_6261_190103.jpg

סלומה, אופרה קצרה יחסית המבוססת על מחזה שכתב אוסקר ווילד שפיתח סיפור המופיע בקצרה בברית החדשה. במרכזה של האופרה (ספויילר?) מותו של יוחנן המטביל. סלומה, ביתו של הורדוס, מלך זקן ומעוות נגעלת ממשיכתו של המלך, אביה אליה ומתאהבת בנביא יוחנן האסור בארמון. הוא לא מעוניין בה ואימה, המלכה הרודיאס הזרה מנסה לגרום למותו של הנביא שיורד עליה. לבסוף סלומה, נכנעת לחיזוריו של אביה, רוקדת למענו את ריקוד שבעת הצעיפים הידוע והוא מבטיח לה את כל שתרצה. "את ראשו של יוחנן", היא מבקשת והוא נאלץ להיענות לבקשתה והיא מגלה את אהבתה לראש הכרות של יוחנן ומשם כולם מתים. בהפקה הזו הסוף שונה כי סלומה הופכת אכזרית יותר מאביה שפתאום מבין שהוא גידל מישהי החזקה ממנו, או שזה ההשפעה של הנביא המת (יוחנן המטביל גרם להרבה אנשים לחשב מסלול מחדש, כולל לאחד, יהושע, שחשב שהוא בנו של נגר). בסוף המקורי, סלומה נרצחת. כאן היא שולחת את אנשיה לחסל את המלך והמלכה.

OperaSalome_6962_190103.jpg

אני אסתכן בלחזור על עצמי. אני לא ממש חסיד של מוזיקה אופראית וגם הפעם לא ממש נפלתי מהמוזיקה של שטראוס. אני יודע שזו אופרה מודרנית ומהפכנית והכל אבל היה כבד עלי. כמו מנת שמנת מוקרמת. כבד. אבל לא ממש שמתי לב למוזיקה כי הויזואליה של האופרה, פשוט מדהימה. זו הפקת מקור של האופרה הישראלית ובחזרה שצילמנו בה ישבו המון אנשים נרגשים שעיצבו ויצרו חתיכות מהאופרה.

יש המון פרטים קטנים כמובן שרק אנשים שישקיעו מספיק ממון כדי לשבת מקדימה ישימו לב אליהם ואנשים עם זום. אבל זה עושה את הכל מעניין יותר. ההתרחשויות הקטנות בצד האירועים הדרמטיים. הנה למשל מפקד משמר הארמון, איש חביב בשם נרבוט. כשהשומרים מסרבים לבקשתה של סלומה היא מפתה את נרבוט שיביא לה את יוחנן ומבטיחה לו את אהבתה. בסוף כשהוא יבין שהיא רק שיחקה בו הוא הורג את עצמו (כמויות הדם באופרה מרשימות!)

כשהיא מפתה אותו היא משחקת איתו עם פרח

OperaSalome_6062_190103.jpg

הוא נשאר בצד ותולש עלי כותרת בנוסח "אוהבת, לא-אוהבת" עד שהוא מבין לפי ספירת עלי הכותרת וגם הצורה הבוטה שסלומה עוגבת על הנביא יוחנן שלא, היא לא אוהבת אותו

OperaSalome_6190_190103.jpg

ואז סופו מר.

איתי טיראן, הילד הפלא הרע של עולם התיאטרון הישראלי הוא שביים ולקח כיוון גותי, קודר. לא ראיתי הפקות "קלאסיות" של האופרה אז כמובן אין לי למה להשוות אבל עולמות ההשראה של ההפקה הזו היו נהירים לי לחלוטין. הורדוס של סלומה הוא איש רע, מעוות, איש שאנחנו יודעים שעשה המון רע אבל יש בו עוד משהו טוב בפנים – הוא נרתע מלפגוע במי שהוא חושב שהוא נביא. הוא כן שם לעצמו גבול ולכאורה יש בו איזה חלק קטן של צדק ואנושיות

הורדוס של ההפקה הזו נראה רשע. קצת ערפדי, זקן שצריך אנרגיה מסלומה הצעירה כדי להמשיך. כל הזמן עומדים עליו משרתים שעוזרים לו לזוז

OperaSalome_6299_190103.jpg

הפנים שלו, הלבנים המצולקים וכל השחור מסביב הרים לי להנחתה מהירה – דארת' וואדר – הרשע האולטימטיבי מסטאר-וורס

הנה, יופיו הטבעי של הרשע שלבסוף מוצא בתוכו מצפון וטוב קטן, נחשף

main-qimg-b22185b5f56500fa08f9e8b3a426e005-c.jpg

בכלל כל המדים והכל היו מאוד מלחמות הכוכבים (שגם שם הם שואבים מאסוציאציות פשיסטיות כאלו ואחרות). הנה שוב הורדוס המעוות ולצידו המלכה שלו.

OperaSalome_6315_190103.jpg

המלכה שלצידו של הורדוס, הרודיאס, רשעה לא קטנה בעצמה הקפיצה לי מייד כמה רעות  ידועות. היא ממש ממש נראתה לי כמו כלתו של פרנקנשטיין מהסרט הקלאסי (1935, בייבי)

bride-of-frankenstein-1.jpg

עם קצת שילוב של קרואלה דה ויל (101 דלמטים?!)

בואו ונמשיך!

התליין של הורדוס, שנשלח למשימה הנוראה של התזת ראשו של הנביא יוחנן. בואו ונדבר עליו לרגע.

הנה הוא, עם ראשו של יוחנן בזמן שסלומה עומדת ומסתכלת בשיוויון נפש. צילמתי את הפריים הזה בדיוק כשהתליין עולה לו לאיטו מהבור, ביד אחת חרב והשנייה על ראשו של יוחנן

OperaSalome_6847_190103.jpg

הוא מופיע שם, גבוה, גדול עם ברדס וכולו אדום. אני מניח שזה לסמל את הדם שהוא שופך או כמו ש Deadpool אמר – כדי שלא יראו את כתמי הדם

עוד חיבור שזה מייד עשה לי – ל Daredevil – הגיבור העיוור (אבל הוא טוב ולא הורג אף אחד)

4975317-8673058133-11972.jpg

ועוד חיבור אחרון שמייד קפץ לי לראש וצחקקתי לעצמי בשקט בזמן האופרה – התליין של הנביא יוחנן, הלוא הוא יוחנן המטביל – גם הוא עולה מהבור כשהשחקן רוכן בעמידה הידועה בשם "Superhero Landing" – הנוסח המקובל לגיבור לנחות או להופיע – נוסח שהתקבע בתרבות הקולנועית בשנים האחרונות בכל סרטי גיבורי העל. הנה אוסף דוגמאות משעשע

לי זה נראה כמו הנגשה של אופרה

כל הדוגמאות האלו, פרי מוחי המבעבע, מביעות הנגשה. לא ברור לי אם זו היתה הכוונה המקורית אבל יש בדימויים האלו משהו שמנגיש את האופרה והסיפור המקראי לקהל צעיר יותר שמקבל את הדימויים המוכרים לו וקל לו להתחבר ולהשליך עוד הקשרים על גיבורי האופרה. לקהל המנוסה יותר יש יותר כלים לקרוא את האופרה ובצורה כזו מנגישים אותה לקהל שפחות מיומן. אולי איתי טיראן התכוון לכך כשביים את האופרה ואולי הוא עצמו תרגם את הויזואליה שלה לעולם מושגים מוכר המבוסס על תרבות פופולרית. בכל מקרה, אם היתה כאן יד מכוונת או לא – אני חושב שזה נראה מצויין וישב לי טוב על המשבצות הנכונות.

בדמותה של סלומה עצמה, גם יש הנגשה

זהירות ספויילר לאופרה שיצאה ב 1905. באופרה המקורית סלומה שרה לראשו של יוחנן, כאילו היה חי ומנשקת אותו באקסטזה. הורדוס, מזדעזע ממנה ומצווה להרוג אותה והאופרה מסתיימת כשהחיילים מסתערים על סלומה ומחסלים אותה. כמו שצריך, כי באופרה הגברת ששרה צריכה למות. זה הכלל.

בהפקה של האופרה הישראלית הסוף שונה. בסוף המקומי הכל מתהפך. סלומה, מגואלת בדמו של יוחנן, מצווה להרוג את הורדוס ומלכתו הרודיאס. החיילים מקיפים אותם והתליין מניף את חרבו.

OperaSalome_6979_190103.jpg

כיון שהפעם אני נושא תיאוריות – בלי שאני יודע אם הן מבוססות בהחלטות הפקה כאלו ואחרות – אבל מותר לי בבלוג שלי, אני אומר כך, יונית. אני חושב שחלק מההתאמה של האופרה לימינו אנו שהתבטא עד כה בנראות, הויזואליה, מתבטא גם בדמותה של סלומה. לא עוד נסיכה צעירה והיסטרית אלא אישה מחושבת, קרה ונקמנית. אולי לא דמות מופת שיביאו לכיתה ג' לדבר בפני הבנות, אבל עדיין אישה חזקה שעומדת על דעתה. יש בזה משהו מודרני, משהו מהתקופה האחרונה. לא הייתי הולך לכיוונים של #MeToo אבל זה חונה שם באזור. אולי הטהרנים יעקמו את האף והמלחין שטראוס יתהפך במילקי אבל לי זה נראה סבבה, טבעי ולא הייתי מודע לכך שזה סוף אלטרנטיבי עד שלא קראתי את התוכנייה כחלק מהתחקיר לפוסט (אזל התקציב לתחקירנים בבלוג ואפילו תה בקושי מקבלים).

OperaSalome_6825_190103.jpg

סלומה חזקה מול הורדוס, גם בסיפור וגם בהפקה הישראלית. היא מוליכה את העבדים שנראים ולבושים כמו זכרים מחופצנים עם בגד שמסתיר טפח וחושף טפחיים. בסיפור האופרה סלומה נעתרת להורדוס, האשמאי הזקן ומסכימה לרקוד למענו. הדבר היחיד שידעתי שקיים באופרה הוא ריקוד שבעת הצעיפים. זה אמור להיות ריקוד פתייני שבו היא מאבדת כל פעם מצעיפיה וכך מסעירה את חושיו של הורדוס.

אבל בהפקה פה, שבעת הצעיפים נישאים בידי שבעה עבדים מחופצנים שחגים סביב סלומה. שוב, היא החזקה, לא נעתרת, לא הופכת להיות סמל מין רוקד אלא הם כאלו.

OperaSalome_6497_190103.jpg

OperaSalome_6595_190103.jpg

והריקוד מסתיים כשהיא נראית כמו אלה שעולה לשמיים – ובמוחי הקודח ראיתי את הדימוי הידוע מתוך סרטו הקלאסי של פריץ לאנג (1927, כן?)

postal033.frente.jpg

אל מול סלומה

OperaSalome_6674_190103.jpg

השחקן שלא מדברים עליו – כדור

תקשיבנה, הכדור הזה באמצע הבמה הוא שחקן נוסף. אני יודע שהכדור הוא עגול ולדרבי חוקים משלו אבל הכדור צובע את כל האופרה. העיניים נמשכות אליו והוא מהפנט. אני לא בטוח שהייתי מסכים לשחק באופרה כשהוא על הבמה. זה יותר חזק מילד או חיה על הבמה. אני כל הזמן הסתכלתי על כדור ה LCD הענק הזה ומה הוא עושה. יש לי מליון תמונות של הכדור אבל צריך לפרגן לזמרים ולשחקנים שהשקיעו יותר מעצמם (גם לכדור יש מי שבנה ותיכנן ויצר את כל הדברים שרצים על פניו) אז רק אומר שהפרחים מגיעים לכדור גם כן.

לא יודע אם זו המלצה או לא, וגם ספיילרתי לכם את הסוף – למרות שברור שמישהו ימות שם – אבל זה עדיין מציג באופרה.

 

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה Music, עם התגים , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על סלומה – אופרה בשחור כהה

  1. dovratz הגיב:

    כל כך יפה אתה כותב, וכל כך מעניין

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.