חוה אלברשטיין שרה עם שלומי שבן לשבט הלבן

רק בדרך לאמפי שוני הבנו שאנחנו בדרך להופעה של חוה אלברשטיין ולצידה שלומי שבן. לא הופעה ששניהם שרים, אלא חוה שרה ושלומי מלווה. זה לא שינה כלום אבל היה זה תרגיל בהתעוררות כי לא חשבתי לבדוק את זה קודם לכן.

ChavaShlomi_7942_180602

ההודעה על ההופעה הופיעה בפברואר ותוך שלוש דקות היו במיילי שני כרטיסים כי שמעתי רק קולות התפעלות מהמופע. אבל מאז היו מליון דברים ולא ממש טרחתי לבדוק מי מופיע ומי שר.

הכל טוב.

בבית אמא שמענו הרבה חוה אלברשטיין. גם את תקליטי הילדים וגם את השירים הקלאסים. במיוחד כמובן זכור לי האלבום האלמותי ‘חוה ועודד בארץ הקסמים’ שממנו לקוח השיר שהוא זכרון ילדותי משמעותי ‘עוג מלך הבשן’. זו הייתה התחפושת שלי בגן טרום חובה, לפי תמונת העטיפה עם גלימה אדומה ארוכה וכפתור זהב גדול הרוכס אותה. במיוחד אני זוכר את העלבון שחשתי שאנשים החמיאו לי על תחפושת אחשוורוש ולא הבינו שזה עוג מלך הבשן.

כבר אז לא הבינו אותי.

הנה, תקשיבו לקלאסיקה (1971)

אמא שלי אפילו הייתה עם חוה בצבא, בנות אותו גיל, אז חשתי בבית למרות שמעולם לא היינו בהופעה של אלברשטיין.

דלתות האמפיתאטרון שמבצר שוני אמורות היו להיפתח ב 19:30. ב 19:50 המקום היה 70% מלא. כצפוי, השבט הלבן הגיע במלואו.

אני אומר זאת בחיבה. אני גם שייך לשבט הזה. אבל הקהל ברובו היה מבוגר, ששמע את חוה אלברשטיין כבר במופע היחיד שלה ב 1969 וזוכרים מה ינקה אמר להם באותו ערב. הם כולם הגיעו, חמושים בכריות וז’אקט שלא יהיה קר והמון פגישות מקריות. אחד המעוזים האחרונים של השבט. די מהר האמפי התמלא כפי שמעולם לא ראינוהו. דחסו אותו היטב וב 21:00 כבו האורות, כמובטח, כי סדר צריך להיות והשניים עלו.

ChavaShlomi_7866_180602

אלברשטיין ללא גיטרה. בלי שום דבר להתחבא אחוריו. גם לא מוזיקלית כי לידה יש פסנתר ושלומי שבן, אלגנטי כתמיד וזהו. אין להקה או כל דבר שייתן לה סיוע.

היא הייתה מדהימה.

יש לה קול נפלא. חם, גמיש להפליא, בגבוהים ובנמוכים, בשירה השקטה ובעוצמה. וכל זה בוקע מאישה קטנה עם תלתלים ו 71 שנים.

ChavaShlomi_7847_180602

שלומי שבן נראה שמבין לחלוטין את מקומו. הוא משמש בקודש. פסנתרן מחונן ומעבד מוזיקלי מעולה הוא ישב שם ונעלם מאחורי הקלידים. מלווה ברגש אבל לא נע קדימה לקחת מקום במופע. הוא נתן לה את מסלול ההמראה, בעיבודים שהיו ליד הקלאסיקות כי בכל זאת, אלברשטיין עבדה עם כל הגדולים – משה וילנסקי, מתי כספי (יבדל”א), נעמי שמר, אהוד מנור, נחצ’ה היימן ועוד. לא שוברים יצירת מופת שנבנתה בידי טובי המוזיקאים שהיו פה, אבל אפשר להוסיף ולעטר ומדי פעם לצאת הצידה.

ChavaShlomi_7912_180602

התפאורה הייתה מסך שמשתפל והופך מקיר אחורי לרצפה. עליו היו עננים ומדי פעם הופיע אלמנט מהשיר האחרון ששרה, בצורה פשטנית למדי אבל לא באנו לוידאו ארט מטורף. למשל ברוש שמופיע ב’תפילת יום הולדת’ (“אלוהים שלי אשר מאחורי הברוש”) וביקתה בשיר ‘סולווג’

היא לא באה לעשות שירה בציבור. העיבודים הקצת שונים מקשים והרפרטואר שמכיל גם שירים שפחות מוכרים (למרות שתמיד יש מישהו בקהל שפולט אנחת רווחה). היא גם עצרה לדבר אל הקהל ולקרוא סיפורים שכתבה מתוך מילון עברי ישן או מאיסוף של הוראות בימוי ממחזות ישנים שהפכה לסוג של סיפור. יש שירים שהמקצוענים מכירים. יש שירים שאנחנו מכירים אבל לא ממש יודעים לפזם. אבל אין פזמון שלא מצטרפים אליו.

ההגשה שלה נהדרת. לא סתם היא עומדת על במות יותר מחמישים שנה. היא שולטת בקהל ובקול בכל רגע נתון והיא בלי נוסטלגיה. נראה כי החיבור לשבן נוסך בה אנרגיה וכל פעם שהוא מפליא בקלידים היא מסתכלת בו במבט מלא גאווה ולמרות הרוח הקרירה שנושבת בשוני בתחילת חודש יוני, החום ביניהם זורם מהבמה.

אחת הפעמים היחידות ששבן מופיע במלוא הדרו היא כשהוא חוצה את הבמה לפסנתר עומד לידו תוף גדול לעיבוד דרמטי ומפסנתר ומתופף (לא זוכר איזה שיר…)

ChavaShlomi_7927_180602

ChavaShlomi_7923_180602

וכל פעם חוה מפתיעה. למשל ב’לונדון’ ששלומי שבן לקח לכיוון קברטי לחלוטין, ממש קורט וייל, היא עוברת לשיר אותו במיומנות מרשימה, שונה לחלוטין מהסגנון שאנחנו מזהים איתה.

אני נמסתי לחלוטין כשהגיעה ל’בלדה לסוס עם כתם על המצח’. מת על השיר הגלותי והכל כך יהודי הזה. יש בו הכל – סיפור מצחיק, חוכמה יהודית והמון יידישקייט וכמו שהטלטאביז כבר פיצחו – חזרה על מוטיב מוכר לשימחת הקהל.

כשהגיעה לשיר את ‘שקיעתה של הזריחה’ (“אין ספק ש… אין ספק ש…, זוהי שקיעתה של הזריחה”) הסתכלתי על נורית בתמיהה והייתי מוכרח לבדוק אם זה שלה ופורטיסחרוף רק חידשו, למרות שדי הייתי בטוח שזה שלהם (זה שלהם, היא חידשה). היא שרה אותו בכוונה מלאה וממש עשתה אותו שלה. היא גם יצאה לבלוז קטן באמצעו של שיר עם ‘The man I love’ של גרשווין (שבן הוסיף את הפתיחה של ‘רפסודיה בכחול’ של גרשווין לאחד השירים לשמחתי הרבה).

שלושה הדרנים נתנו השניין. כמו שהיא אמרה, נראה ששלומי לא רוצה לרדת. אבל בהדרנים הוא נע קדימה. כשלקח מיקרופון (והיא אמרה “עכשיו תשמעו שהוא יודע לדבר…”) עם השיר של שניהם שהוא כתב "’תרגיל בהתעוררות’ שביצעו נהדר.

היא הסתכלה עליו בשמחה כשחזר להדרן אחרון עם אורגנית קטנה שנראה שגנב לבן שלו והפעם הוא ליווה אותה אבל בצליל אלקטרוני פשוט. שני מוזיקאים מוכשרים על הבימה. כל אחד מהם נותן השראה לשני ולוקח אותו למקומות אחרים. הם עמדו שם, שווים.

ChavaShlomi_7963_180602

אבל לפני שכבו האורות, אלברשטיין פנתה לשבן ודפקה לו בוסה של הערכה וכמו אם הגאה בבנה המוצלח וזה היה רגע מצוין לסגור.

ChavaShlomi_7964_180602

קשה להשיג כרטיסים, אבל שווה. גם לאלו שלא גדלו עליה. אתם מכירים את השירים. זה בסדר.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה Music, עם התגים , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על חוה אלברשטיין שרה עם שלומי שבן לשבט הלבן

  1. יניב הגיב:

    אז נתנו לך להכניס מצלמה. זכינו בהופעה ובביקורת משובחת. כמו תמיד. תודה.

  2. אורית הגיב:

    אני דווקא זוכרת שחרשנו בבית את נמל הבית , כנראה שמלך הבשן הוא של מבוגרים יותר… 🙂

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.