אש וקלון – חמישה נערים ומכונית בוערת אחת

מכונית בוערת באישון לילה, אי שם בשלהי שנות ה80, באשקלון המנומנמת. חמישה נערים ונערות – מלכת השכבה, השקוף שלא שמים לב אליו, הפריקית, הווירדו של השכבה ואחד ערס משורר. כולם עוברים תחת האור הבודד של חדר חקירות משטרתי בלילה אחד לפתור את התעלומה. מי שרף את המכונית של חי בן דוד?

אני לא יודע מה הילדים שלכם עשו הקיץ. אולי היו בקייטנת “כל הכיף אצלנו!” וחזרו עם כתמים של שלוקים על הבגדים. אולי היו “במאסטר שף לילדים” וכל הקייטנות של הַבְּיוֹקֵר. אוהד ועוד ארבעה נערים ונערות יצאו פעמיים בשבוע, בבוקר מוקדם לחזרות לקראת הצגת פרינג’ או תאטרון שוליים. לא משהו מסחרי. בסופשבוע האחרון התקיימה הצגת הבכורה החגיגית בערב שישי (שמפניות זרמו כמים, זרי פרחי ממתקים תוצרת נורית חולקו באושר) ובמוצאי השבת נחגגה הצגת הסיום עם פרחים והכל. הזמנתי אתכם מראש. לא באתם? הפסדתם!

Fire&Disgrace_5333_170816

היה מדהים. באמת חבל שלא באתם.

מצד אחד זה נראה פשוט. כמה קשה לנערה בת 15 לשחק נערה בת 15? זה לא שהיא צריכה להשקיע מאמץ לשים את עצמה במקום הזה.

מצד שני, זה לא פשוט לנער בן 15 להיכנס לדמות שהיא יותר בעייתית ולתת את כל כולך, להחצין, להגזים ופשוט לשחק מישהו שהוא כן אתה אבל לא בדיוק. להניח יסודות שיתמכו בסיפור גדול יותר שיש רק שעה וקצת לספר אותו.

הנה המופלאים תחת אורה של מנורת חדר החקירות המשטרתי:

אוהד, משחק את יוני, נער שקוף שלא שמים לב אליו, קצת חנון. כפיים.

Fire&Disgrace_5299_170816

אביגיל משחקת את זוהר, הפריקית של השכבה. כפיים.

Fire&Disgrace_5319_170816

גיא המשחק את איתן, הנער המשונה, זה שנשאר כיתה בגלל התנהגות בעייתית. כפיים.

Fire&Disgrace_5308_170816

זואי משחקת את דפי, מלכת השכבה. כפיים.

Fire&Disgrace_5313_170816

תום משחק את חַי, ערס הצעצוע. כפיים.

Fire&Disgrace_5294_170816

ולבסוף המבוגר האחראי, מוטי שכתב, ביים, אסף את החבורה ומשחק את קובי, חוקר המשטרה המנסה לרדת לשורש העניין ולגלות מי שרף את המכונית. כפיים. כפיים. שקט, מתחילים.

Fire&Disgrace_5327_170816

מוטי ברכר הוא זה שהניע את הכל. בשנה האחרונה מוטי פגש את אוהד ושאר החבורה כמורה לאמנות הפרפורמנס או מֵיצָג בפי העם היושב בציון. לקראת פרוץ החופש הגדול הוא פנה לכמה נערים והציע להם להשתתף בהפקת מחזה שכתב שמתבסס על זיכרונותיו שלו כנער הגדל בשנות ה80 באשקלון (אפילו קרא לו על שם העיר – “אש וקלון”). לשמחתנו אוהד הסכים בחפץ לב, בעיקר כי שיעורי הפרפורמנס בתלמה ילין היו מהחביבים עליו.

Fire&Disgrace_5125_170816

ההצגה נערכה בתיאטרון החנות שהוא “חלל אמנות רב תחומי – תיאטרון, מחול, מוזיקה, פרפורמנס, גלריה בויטרינות המציגה 24 שעות ביממה כלפי הרחוב”. חנות קטנה ברחוב עלייה בתל אביב שהפכה לתיאטרון לא גדול. מאוד מגניב ומחתרתי שכזה.

פעמיים בשבוע נטשנו את הנער בדרום תל אביב לחזרה והוא הגיע לאחר מכן אלי או אל נורית לארוחת צהריים משותפת (כיף גדול אבל זה סיפור לפעם אחרת). לא דיברנו על התכנים מפאת חרדת הספויילר אבל ראינו איך נדלק לו האור בעיניים. אמנם הוא דיבר על הקושי ללמוד את הטקסט ובגיחות הקטנות שלי אל תוככי החנות לפגוש את מוטי הוא גם הביע חשש מסוים וגם הבנות דיברו על כך.

עבר להם.

ראיתי 3.5 הצגות. אחת וחצי במהלך החזרה הגנרלית שבאתי לצלם בה ואז ראינו את הצגת הבכורה בשישי בערב והצגת הסיום בשבת בערב. ההצגה שטפה באופן מעורר השתאות. ברור שהיו טעויות של כל השישה, כולל את מוטי עצמו וגם תקלות טכניות קטנות שנובעות מקוצר הזמן אבל היה בזה משהו יפה, אמיתי ומרשים במיוחד כשהנוער המשיך הלאה, מבלי להיתקע, על משפט שהתפלק, מצית שלא נדלק, תיק שלא הונח במקומו וכן הלאה.

Fire&Disgrace_5038_170816

כיון שההצגה ירדה ומי יודע מתי תעלה שנית, אם אי פעם, אני מרגיש יותר חופשי לעשות ספויילרים. יש משהו יפה בארעיות הזו. כל התכונה הזו והדיוק והכוונון שמתפרץ בארבע הצגות שלא יחזרו שנית. זבנג וגמרנו. לא כמו תיסלם או כוורת שמתאחדות בפעם האחרונה, ממש, ממש, באמת, באמת כל שני וחמישי.

Fire&Disgrace_4824_170816

הזהרתי את המוזמנים שהבאנו, כל הסבים והסבתות, את הדודה והחברים שלא מדובר במשהו קליל ונחמד. זה לא מחזה חמוד שכזה על נערים ונערות בחופש. זה מחזה שעוסק בקשיים של בני נוער, במוות, באלימות שהם נאלצים להתמודד איתה בלי מבוגרים בסיפור, בלבטים קיומיים ומוות שמרחף מעל לאורך כל הזמן, מטיל צל כבד על הסיפור. לא יודע למה אבל נראה שהנוער נמשך להצגות כבדות שכאלו. נדב, שלמד תיאטרון ואפילו עשה בגרות בתיאטרון כיכב בהצגה שנראתה קלילה אבל היתה ממש טעונה ולא נשארה עין יבשה באולם. גם שאר ההצגות המקבילות שהוצגו אז, היו מטענים של ממש. אולי הם מחפשים את החוויה הבוגרת יותר ופחות את הקומדיות או שזה יותר פשוט להיכנס לדרמה מאשר לתזמון המדויק של קומדיה.

Fire&Disgrace_5070_170816

וכאן באה הגדולה של הצוות הצעיר.

אני לא ממש מכיר את החבורה, אז קשה לי לשפוט עד כמה הדמויות היו רחוקות מהם עצמם אבל זה הם היו אמינים. הדמויות ישבו עליהם בצורה הדוקה ונראה היה שהם אחד עם הדמות. זה לא פשוט, בטח ממרום 15 השנים שיש לכל אחד מהם, לפרק את הדמות שלהם וללבוש אותה כך שגם ההוא שיושב בשורה האחרונה, במושבים הזולים, יאמין לסיפור. זה היה קסום, בטח אם אני לוקח בחשבון את הזמן הקצר שעמד לרשותם ואת העובדה שהם לא תלמידי תיאטרון אלא “חזותיסטים” בעגה של תלמה ילין, תלמידי אמנות חזותית (תום מגיע מבית ספר אחר, כקולנוען).

Fire&Disgrace_5183_170816

Fire&Disgrace_5144_170816

לזכותו של מוטי ובראייה שלי עצמי, שגדלתי אף הוא בשנות ה80, אמנם לא לחופו של הים התיכון, אבל לחופו של הנהר האימתני, הירקון, התקופה היתה מאוד מובהקת. אם זה בלבוש המוקפד שהיה מאוד 80-90, האביזרים כמו ווקמן הסוני הישן של אביגיל והמראה שלה, מחוות לשוניות וסלנג

Fire&Disgrace_4803_170816

Fire&Disgrace_4992_170816

זיפו. מצית זיפו שהוא מוטיב חוזר במחזה היווה כר נרחב לחיקויי עישון למיניהם. הדלקות מצית והצתות סיגריות אוויר חזרו,עושנו וכובו היטב בחול המדומה.

Fire&Disgrace_5117_170816

Fire&Disgrace_5023_170816

הכי אייטיז היתה מחווה שהפכה לסימן היכר של חי, מעיין הצדעה כזו שלו שלא ראיתי שנים ארוכות שסחטה בתחילה חיוכים ולאט לאט צחוקים כבושים. החבורה התלוננה אח”כ שלא תמיד הקהל הבין את השטיקים הקטנים וכמו רובינא בזמנה היה להם קשה יותר ללא התגובה של הקהל, כשאתה מספר בדיחה ואף אחד לא צוחק אתה ממשיך הלאה מעורער יותר.

Fire&Disgrace_5163_170816

הסיפור נע ונד בין חדר החקירות שלכאורה קורה כאן ועכשיו לבין ההתרחשויות שקרו בעבר. המעברים היו יפים. רגע אחד, קובי, החוקר המשטרתי משוחח עם מי מהדמויות בחדר החקירות, משקשה עליהם וברגע השני הסיטואציה שהנחקר החל לספר מתחילה לגרום עוד וגידים. בתחילה, לוקח שניה להבין מה קורה, איך פתאום כיסא ושולחן החקירות הופכים לשולחן בבית הספר, לספסל בפאב השכונתי, לקבר בבית קברות ועוד.

Fire&Disgrace_4992_170816

Fire&Disgrace_4813_170816

Fire&Disgrace_4857_170816

גם הזמנים היו נזילים ולעיתים, במשהו שנראה שנלקח מהמטריקס, התנועה הואטה לחלוטין להדגיש בסלואו מושן הזה איזה התרחשות מהירה שאחרת לא נקלוט. שוב, לקח שניות להבין מה בדיוק קורה אבל ברגע השפה התיאטרונית הזו הובנה, הכל זרם בקלילות.

Fire&Disgrace_4949_170816

Fire&Disgrace_4885_170816

מרשים לראות כל כך המון כשרון על בימה קטנה. הם כולם מביאים יכולות אמנותיות, מוזיקליות והם מתפוצצים מיכולת. אמנם יש בהצגה רגעים משעשעים והקהלים השונים צחקו, מי פחות ומי יותר אבל ברובה היא רצינית. מה שקוראים אחינו שמעבר לאטלנטי, dead serious. לזכותם יאמר שלא יצאו מהדמות למרות הקרבה הפיזית לקהל ולגיחוכים שעלו ממנו, גם לאור שגיאת כאלו ואחרות – הם נשארו כמו שצריך.

אבל אני אבא של רק אחד בהצגה. אחד אוהד אלקין.

Fire&Disgrace_5289_170816

התנהגנו יפה בהצגה וגם שמרנו על כל המוזמנים אבל הלב מתרחב לראות את הבחור הפרטי עולה ומציג. היו המון מניירות וטונים של קול שאנחנו מכירים טוב מהבית. הדמות של יוני היא לא אוהד אבל לנו היה ברור מאיפה בחר להביא אותה אל הבמה. תנועות מסוימות, ההליכה, הדרך בה הוא פונה אל האחרים ומצד שני הוא היה שונה, אחר. הוא תפס את הדמות שלו, שהוא עצמו אמר לי שהוא ילד שקוף לחלוטין, לא ממש משהו שאוהד עצמו מתחבר אליו. כיף היה לראות גם את האינטראקציה בן חמשת המופלאים ומוטי on stage וגם off stage. אחלה קייטנה, כבר אמרתי.

Fire&Disgrace_4956_170816

וכל פעם זה נגמר לא ממש טוב. הלב לא נותן לי לספר את סוף הסיפור. אולי תראו את ההצגה פעם? היא גם  צולמה בוידאו וגם אולי תתחיל לרוץ ותהפוך לקאלט? הנחתי כאן את הרמזים. תבינו לבד.

Fire&Disgrace_5275_170816

ארבע פעמים רצה “אש וקלון” עד שכמו פרפר סיימה את מסלולה לאחר יומיים. היינו שם כדי לשמוע את הסיכום ודברי התודה ויצאנו אל הלחות של דרום תל אביב, עם כל העובדים הזרים, הצעירים עם הכלבים, עובדות הלילה ושאר האוכלוסייה המקומית בתחושה של תם, אך לא נשלם.

נראה. אולי יוני, זוהר, איתן, דפי וחי יאלצו לשוב לחקירה נוספת בעתיד. אנחנו נהייה שם לראות מה קרה.

Fire&Disgrace_5386_170819

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה Event, Family, עם התגים , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.