הצדיק מהפחחות – עוד ל"ה צדיקים למנאייק

המסורת היהודית טוענת שבכל דור ודור ישנם ל"ו שהם 36 צדיקים נסתרים שבזכותם קיים העולם. אני לא יPlaymobilCarSaint_3620_170603 saintודע אם הוא מקיים את העולם, אבל אני שמח לבשר שמצאתי צדיק. אולי אני קצת נשמע כמו חיים הכט, אבל מישהו שדפק לנו את הרכב, הודה, לא נעלם, שמר על קשר ושילם על התיקון – מגיע לו לפחות פרח צדיקות, או צדיק חגורה לבנה או תואר של צדיק מתחיל.

סיפורנו מתחיל, כמו כל סיפור טוב ביהדות – במדבר.

לא סתם במדבר, גם בלילה…

ולא סתם לילה חשוך ונשוב רוחות חזקות עד הוריקן אלא לילה חשוך, רוחני למרגלות המצדה!

“אהה!” אני יכול לשמוע את הקוראת הנאמנה, זו שזוכרת שהיינו, רק לפני זמן מה, בהופעה של צרפתי בא בימים בלילה במצדה. ז’אן מישל ז’אר הביא אותנו למצדה בשעת לילה מאוחרת. משטרת ישראל כיוונה אותנו אל מגרשי חנייה עצומים שהוכנו מבעוד מועד ושם כוונו לחנות בשורות ארוכות.

לפנינו נסע וחנה רכב אחר. כשיצאתי את הרכב, פתח הנוסע את הדלת בנון שלנטיות אבל הרוחות המטורפות שנשבו חטפו את הדלת וטרקו אותה אל תוך הדלת שלנו שהשמיעה קול מעיכה מעורר פלצות.

רק לאחרונה, עם עזיבתי את המפעל, רכשתי מהם את הרכב ששירת אותנו נאמנה בעסקה כדאית לכל הצדדים (כזו שכל צד יודע בוודאות שהוא דפק את הצד השני). הוא אפילו יצא לבקר פחח כדי לשוות לו מראה חדש יותר לאחר כל מיני שריטות ונגיעות.

ועכשיו מעיכה נאה בדלת. לרגע, הבאסה והעצבים השכיחו ממני את השמחה המתלווה לכל פעם שהולכים להופעה.

אבל, היה פה שיפור.

מהרכב השני יצאו שני חברה צעירים. הנהג, ששמו שמור במערכת אבל נקרא לו ארז פנה והסתכל. בתחילה המעיט בערך המכה מה שהרים לי את רמת העצבים אבל אז אמר “עזוב, אני אשלם. הנה הפרטים שלי ובוא נלך להופעה”.

ההיגיון הקר ניצח (היה קר קצת) והחלפנו מספרי טלפון וצילמנו איש איש את המכונית PlaymobilCarSaint_3620_170603 carהשנייה ונפרדנו.

כשיצאנו, הם עדיין נשארו. אבל חזרתי אליו לאחר יומיים – לא ממש מצפה לקבל תשובה אבל הוא ענה, ביקש ארכה כי הוא בחופש. תחושת הבטן שלי אמרה שזהו.

אבל הוא חזר אלי עם. אני העברתי לו הצעת מחיר מפחח שקיבל את הרכב והוא אמר שימצא זול יותר וכך עברו להם הימים כשאמונתי במין האנושי והחוסן המוסרי שלו הולכת ופוחתת

אבל יום אחד, אני שוב חייגתי אל אותו ארז והוא פשוט ענה ולפני שהתחלתי אמר לי “שמע, חבל על הזמן. לך לפחח שלך שאתה מכיר וההפרשים במחיר יהיו זניחים. תודיע לי כשאתה מסיים ואני אתן לו כרטיס אשראי”

שלושה ימים לאחר מכן, כך היה. הדלת שבה לקדמותה, ללא כל זכר למכה וארז אכן ענה לי ברגע האמת ונתן פרטי כרטיס אשראי לפחח ואז בהרגשה של “יש שופטים בירושלים!” הודעתי לכל הצדדים שהמע”מ עלי – ארז הופתע אבל לא ממש התנגד. והעיסקה הושלמה.

PlaymobilCarSaint_3620_170603

הופתעתי. לא ציפיתי ממישהו, בטח בחור צעיר לעמוד בדיבורו ולקחת אחריות. בדורות קודמים של תרבות אחרת זה היה מובן מאליו אבל לא היום. סיכוי גדול הוא שפשוט יעלם, יסנן, יתעלם וזהו. אבל לכן גם לי היה חשוב לשלם חלק – לתחזק התנהגות כזו, לתקן את העולם, צעד קטן אחד אחרי השני.

אולי צדיק זה גדול מדי, אבל הצדיקים הנסתרים, הם ניצבים מעל סביבתם ולכן אני אשאר בעמדתי ועם דלת תקינה.

פוסט זה פורסם בקטגוריה Playmobil, Thoughts, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

