כוחו של גורל – אופרה בפירוק והרכבה

כשהייתי צעיר יותר, מעט יותר ממה שאני עכשיו, מצאתי בבית של סבתא שלי (זו Vintage Alarm Clockשסיפרתי עליה כאן רק לאחרונה) שעון ישן. היה זה שעון מעורר, מכני, כזה עם שני פעמונים שלא ממש עבד טוב. או כך לפחות שכנעתי את עצמי, כנראה.

חמוש במברג ופלייר פירקתי אותו לגורמים. שחררתי לחופשי את כל קפיציו וגלגלי השיניים שלו מניח אותם בצורה מסודרת, פחות או יותר. רציתי לראות איך זה עובד ואולי אפילו לתקן אותו.

אבל אני לא ראש ממשלה לשעבר שהיה גם רמטכ”ל וידוע כמפרק שעונים ידוע. ההבדל הקטן ביננו הוא שאני לא ממש הצלחתי להרכיב את השעון חזרה ונאלצתי להחביא אותו לאחר שדחסתי פנימה את כל החלקים. לפחות יכול היה לשמש רעשן לפורים.

ולמה, נשאלת השאלה, נזכרתי באותו השעון ומה בדיוק הקשר לאופרה המופיעה בכותרת? (אוףףףף, עוד פעם אופרה?!)

פשוט מאוד, קורא בודד שצלח עד כה, הפעם יצא לי לראות איך מפרקים אופרה ומרכיבים אותה חזרה.

“כוחו של גורל” או La forza del destino היא אופרה של ורדי. בגדול, העלילה המורכבת מדי מדברת על בחורה, לאונורה, שמאוהבת בדון אלווארו, אינדיאני רזה (המשוחק על ידי מונגולי שמן – זה כוחה של האופרה) אבל אבא שלה לא מסכים. בטעות יורה בו דון אלווארו האינדיאני ונאלץ לברוח כשאחיה של לאונורה, דון קרלו נשבע להרוג אותו ולנקום את אביו. כאן מתחילה מסכת ארוכה של השלושה שמתחפשים כל פעם לדמות אחרת שקשה לעקוב אחריהן והגורל מפגיש אותם שוב ושוב בתוך מלחמת העצמאות של איטליה עד שבסוף כולם מתים.

כרגיל, העלילה לא ממש מפריעה לאופרה. היו תמונות ורגעים שנראו כאילו נלקחו מציור של גויה

LaForzaDelDestino_3301_170510

הנה דון אלווארו ודון קרלו נפגשים בשדה הקרב בלי לדעת שהם זה הם.

והנה ה“שלושה במאי 1808” של הצייר הספרדי פרנסיסקו גויה. איך שהוא זה מתחבר לי – הדמות בלבן שעומדת למות, החושך מסביב והחיילים. ממש לא אותה המלחמה ולא אותה תקופה לא אותם חיילים אבל לי זה דומה. זה הבלוג שלי ולכן אני מחליט עלי.

1200px-El_Tres_de_Mayo,_by_Francisco_de_Goya,_from_Prado_thin_black_margin

LaForzaDelDestino_3259_170510מחזיקים ידיים כשהכול בוער סביב – אהבת אמת.

אבל מה עם הפירוק? ההרכבה?

ובכן, המנצח היה מאסטרו דניאל אורן. מי שנחשב לעילוי בינלאומי ואחד הפרשנים הטובים ביותר של ורדי. ראינו אותו כבר כמה פעמים במסגרת הסדרה של צילומי האופרה. הנה למשל באופרה הטרובדור

אורן ידוע בידענות מופלגת והכרה כמעט בלתי אנושית את האופרות שעליהן הוא מנצח, בטמפרמנט הסוער שלו ובדרישות הגבוהות לדיוק שהוא דורש.

הפעם הוא עצר את החזרה עשרות פעמים. די בהתחלה הוא חזר על אחד מקטעי הנגינה שוב ושוב, זועק ערבוב של מונחים מקצועיים באיטלקית  והוראות בעברית – “דולצ’ה כאן!”, “כינורות, תנו לי פורטה!”. כמו שען מומחה הוא פירק את הקטע, משקיט חלקים של התזמורת עד שמצא את מבוקשו, חוליית הכינורות הקדמית לא נגנה מדויק מספיק לטעמו אז כמו שען הוא כיוונן אותם. ושוב. ושוב. ושוב.

LaForzaDelDestino_2925_170510

וכך זה חזר על עצמו.לעיתים עצר את הזמרים והדגים להם איך הוא רוצה שישירו, מהמהם ופורץ חזק בשירה אופראית. הוא פשוט ישב וכייל את האופרה. כמו מכוון פסנתרים שמשמיע את אותו הצליל עד שהוא מתיישר בצורה משביעת רצון הוא לקח אחורה וקדימה עד שנרגע.

ראשית, כצופה מהצד, זה היה מרתק. מעל דפי הבלוג חזרתי ואמרתי כמה פעמים שאיני איש של אופרות והאוזן שלי לא מתורגלת לשמוע את הניואנסים הדקים. ברור לי שדניאל אורן משחק על הסקלה שבין טוב מאוד למעולה. בין וויסקי סינגל מאלט של 12 שנה ל18 שנה. אבל כשהם ביחד, וטועמים אותם אחד אחרי השני, שומעים את הטוב ואחר כך את המעולה – מבינים. זה פשוט נשמע טוב יותר, נכון יותר.

שנית, כצלם, החזרות שוב ושוב על אותו מעמד נתנו לי מועד ב’. את ההזדמנות לנסות את אותו הדבר רק אחרת. חוצמזה, קיבלתי גם סצנות משעשעות כאשר דניאל אורן העלה את איתן שמייסר (אני חושב שזה הוא) מנצח בפני עצמו שיעבוד עם המקהלה ואז יש את האיטלקים הלבושים בבגדי התקופה ואיתן.

LaForzaDelDestino_2919_170510

ככה לדוגמא ראיתי שלאונורה (המחופשת לגבר, כי למה למצוא פתרון פשוט) הולכת קדימה ואחורה ואז ידעתי איפה לתפוס אותה בדיוק בזמן

LaForzaDelDestino_3038_170510

כרגיל הבמה יפה, עם הקרנה של נופים על מסך קדמי שקוף מה שנותן עוד יותר תחושה של עומק ועונק

LaForzaDelDestino_2805_170510

לי אין שום בעיה עם זה, אבל מבחינת כשרות, כל האופרות האחרונות היו מלאות צלבים וכאן אפילו תלו את ישו ככה גבוה מעל הבמה. אני מעריך את העובדה שלא הכשירו את האופרה ולא שמו מגן דוד ואולי איזה לוחות הברית ככה על הבמה או סתם פיזרו מלח. דניאל אורן הוא יהודי חובש כיפה ואני מניח שגם אחוז מסוים מהצופים הם כאלו ולפיכך מעניין אותי אם זה ממש מפריע למישהו או שאם אתה בא לאופרה איטלקית אז יש כבר נינוחות מסוימת שאין בקונצרט של פרקי חזנות.

LaForzaDelDestino_3158_170510

LaForzaDelDestino_3174_170510

ובכלל בכל קטעי הכנסייה היו תאורות משוגעות עם כל הנרות הללו שחוצים את הבמה. והחוצים? הם חָצֹה חצוּ החוצה ופנימה כשאני ממלמל “אין נומינה פטריס”

LaForzaDelDestino_3198_170510

הפירוק וההרכבה של דניאל אורן המשיכו. תיאומים מדויקים של ירידת תפאורה עם כניסת זמרים לבימה, כיוונון שירה עד לרמת הטון הראויה. השיא היה כשהחליט שדון אלווארו, שהוא כפי שהזכרתי קודם לכן, אינדיאני רזה המשוחק בידי מונגולי פחות רזה לא היה מדויק. בערב שצילמנו, היה זה אנקבט אמארטובשין, בריטון מונגולי, הסולן הראשי של האופרה הממלכתית של מונגוליה שבגיל 24 קיבל את תואר האמן המצטיין של מונגוליה. לאוזני הלא מיומנת הוא נשמע סבבה ומעלה אבל המאסטרו אורן רצה לכוונן אותו ולדייק אותו יותר. הוא ניסה באנגלית. הוא ניסה איטלקית. הוא ניסה וניסה ולבסוף הרעים “מי פה מדבר מונגולית?! תסבירו לו!”. הבריטון הנבוך עמד על הבימה עד שצירוף של איטלקית שבורה, תנועות ידיים של זמרים אחרים ושירה מהומהמת הבהירו לו את המצב והוא פשוט שר, קצת למעלה, קצת למטה, קצת מהר, קצת לאט עד שפשוט בנקודה מסוימת הוא פגע בול והעסק המשיך הלאה.
גם לקראת הסוף היה מהלך משעשע שכזה לאחר המלחמה. הכל מתרחש בחצר של המנזר בו מסתתרת לאונורה (זה לא ספויילר, אלוהים אדירים, זה כבר בחוץ מעל 150 שנה). המסך נפתח על חצר המנזר שבו מושלכים על הרצפה המוני אנשים שעוד רגע קט, ירכיבו את ההמון שיגיע בטענות לאחד מהנזירים.

LaForzaDelDestino_3462_170510

גם כאן, התחולל פירוק והרכבה וכל פעם חזרה המקהלה המונה כמה עשרות אנשים אל הרצפה, כל אחד מושלך בנונשלנטיות במקומו הוא. קדימה ואחורה

LaForzaDelDestino_3477_170510

אך למרות העניין ולראות איך הקסם קורה, אני נאלצתי לצאת לפני המערכה האחרונה מה שמביא אותי לשאלה פילוסופית כלשהיא. כמו חתולו של שרדינגר שהיה קיים ולא קיים, חי ולא חי באותו הזמן בהעדר ראייה חותכת לקיומו או מותו – אם לא חזיתי במותם של כולם האם הם מתים או חיים?

ועם שאלה מטאפיזית זו, אני אותיר אתכן קוראות יקרות עם מוות ודאי אחד שהתרחש על בימת “כוחו של גורל”. כאן, יש לי אקדח מעשן!

LaForzaDelDestino_2870_170510

פוסט זה פורסם בקטגוריה Music, photography, עם התגים , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על כוחו של גורל – אופרה בפירוק והרכבה

  1. מתן הגיב:

    מעולה! גם אני זכיתי להיות בחזרה ואיכשהו נהניתי יותר מאשר בבכורה (כן, ראיתי פעמיים). המונגולי לא שרד את הניפוי ולא שר בבכורה…

כתיבת תגובה

