שירי הארץ המובטחת – הגרייטפול דד בעברית

ב 1965 קם איש והקים להקה בלי לדעת שהיא תמשוך אנשים כמו כת ושברבות הימים בן וג’רי יקראו על שמו לטעם גלידה. אלו הם כמובן ג’רי גרסיה, צ’רי גרסיה וכמובן הגרייטפול דד.

לפני שאקים על עצמי ערימת אנשים מכובדת ובהם כמה חברים – אני לא ממש מכיר את המוזיקה של ה Greatful Dead. אני מכיר את הסיפורים על, כמה מהאגדות ושמעתי פה ושם שירים שלהם מספיק לומר שאני מתחבר לסגנון האקלקטי של הלהקה ואני יכול להבין את המשיכה והתנועה של ה deadheads – מעריצי הלהקה הרציניים יותר. לכמה מהם אפילו אני קורא חברים…

ולמה נדרשתי אל הגרייטפול דד, 52 שנים לאחר שנוסדו בפאלו אלטו אשר בקליפורניה ו 22 שנים לאחר שאותו ג’רי גרסיה הלך מאיתנו אל  העולם הבא?

ב 2015, היוצר חן רותם, הידוע במקומותינו בשם סגול 59 הוציא אלבום של ביצועים בעברית לשירי הלהקה שהיא יותר ממוזיקה אלא תנועה. ובתיווכה של מור מצאנו את עצמנו נורית ואנוכי (ועוד אנשים שמור כפרעליה, גייסה) יושבים 17 ס”מ מהבימונת עליה נוגנו שירי האלבום בלייב.

ThePromisedLand_2154_170415

                   ^
רואים את הבקבוק פה, מימין, בחץ? שם אני יושב. אין קרוב יותר….

מכיר אני את קוראות הבלוג, וכיון שהמוטו שלי לאורך השנים הוא שאין צורך במתח כיון שהוא משפיע לא טוב על המערכת אני אפתח ואומר שהיה מעולה. לא מכיר את שירי המקור אבל הגרסאות העבריות שוטפות וזורמות כמו הבניאס במרוצו.

ThePromisedLand_2297_170415חן רותם / סגול 59

a3010932145_16

גילוי נאות – אני רואה עצמי כידיד המשפחה ומכיר את חן אבל אין לי שום מניות במפעליו. חן רותם (שהוא סגול 59, כינוי שחושף את עברו הקיבוצניקי) ועמי יארס תרגמו מבחר של שירי הדד באישורם של חברי הלהקה. כחובב גדול של השפה העברית זה מרשים איך תורגמו שירים שחיים ביקום אחר משלנו, אמריקנה מושלמת, מיתולוגיה אמריקאית מודרנית של חיים פשוטים, אלכוהול, הימורים ודרך חיים היפית ומוקמו פה בארץ  בעברית שלא נשמעת מאולצת ואפילו שוטפת. אם לא הייתי יודע שאלו הם תרגומים הייתי בטוח שזו יצירה מקורית. בלי להישמע פלצן יותר מהרגיל, המצלול, המשקל והחריזה נשמעים ממש טבעיים וזורמים.

הרשינה לי להעניק כמה דוגמאות

בשיר Tennessee Jed הדובר חוזר לטנסי אבל בשיר העברי הוא שב לכפר הנשיא וכשצריך חרוז למילה מזרון הוא שב במהרה לגליל העליון שגיאוגרפית זה נכון והתחליף הזה ממש גאון.

ThePromisedLand_2192_170415

יובל גליקו – גיטרה

הדוגמה הכי משעשעת היא בשיר שאפילו נכנס לפלייליסט של גלגל”צ (כפי שחן ציין בגאווה) “חבר של השטן” במקור

אן מרי הופכת לחנ’לה ורמלה ונהלל מחליפות את צ’ינו וצ’רוקי אבל זה זורם חלק ונעים וזה ממקם את זה בארץ כמו איזה שלמה ארצי או אהוד בנאי.

Friend Of The Devil Lyrics

והנה המקור – פחות רך ונחמד, פחות פלאפי…

ThePromisedLand_2223_170415אלון כץ – כלי הקשה

אני לא יודע איך הדדהדס הישראלים מקבלים את האלבום הזה. אני מקווה שאני לא מעליב אף אחד אבל זה לא רחוק משירי האמריקנה הישראלית סטייל ג’יין בורדו. יש הבדלים גדולים בטקסט ובנשכנות של המוזיקה אבל לאוזניים הלא מורגלות לדד המקוריים זה נשמע פולק/קאנטרי ישראלי מקורי וטהור.

ThePromisedLand_2180_170415בטי מעוז – בס

היו שני אורחים שממש בעטו את המוזיקה אל מעבר האוקיינוס – גיא דגן, אמן המפוחית ששמעתי כמה פעמים (הנה למשל בקונטיינר וגם מחמם את מופע הבלוז של הכומר ק.מ. וויליאמס) שעיטר את המוזיקה ונתן לה נופך מדורות ומרחבים פתוחים של ערבות אמריקאיות.

ThePromisedLand_2207_170415גיא דגן – מפוחית

השוס הכי גדול לטעמי היה בשיר האחרון שם הצטרף לכל החבורה אייל עצמון, איש הסאונד של הבר. מסתבר שהוא חובב של הגרייטפול דד ושנית – הוא מנגן בבאנג’ו אמריקאי (בניגוד לאירי, כפי שהוא הסביר לי בסוף)

ThePromisedLand_2306_170415

ThePromisedLand_2311_170415אייל עצמון – באנג’ו

ניכרה בחן ובשאר החבורה נינוחות מסוימת, אני מניח שיש קילומטראז’ מספיק גדול עם שירי המקור ולטעמי, בעוד שהשירים העבריים מתנגנים לי ברקע, ההופעה הייתה עוד יותר נינוחה מהאלבום. להקה שונה, אנרגיה שונה, וייב אחר של המקום עם רוקדות ברקע.

ThePromisedLand_2188_170415

הזמן זרם לו בכיף. חן עצר מדי פעם והסביר על ההבדלים בין המקור ונתן לנו, לבורי הדד שלא ממש מכירים את הקישורים והסיפורים, קצת צבע ורקע. היו גיחוכים וקריאות ביניים. כמו שצריך להיות בהופעה אינטימית שכזו.

ThePromisedLand_2200_170415

ואז, כמו תמיד זה נגמר. עמדנו עוד ודיברנו ויצאנו אל הלילה. לי עדיין מתנגן “כפר הנשיא, זה המקום הכי טוב בשבילי!” בראש. מקשיב לשירי הארץ המובטחת ומסתפק בגרסה העברית. אולי זו הצלחה של חן רותם ואולי זה כישלון קטן שלא גרם לי ללכת לחפש את המקור…

ThePromisedLand_2162_170415

הנה האלבום. תקשיבו ואפשר אפילו לקנות אותו כדי לשמוע מהטלפון ואולי גם ברכב!

פוסט זה פורסם בקטגוריה Music, עם התגים , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

