שביל ישו -סיכום ועשו זאת בעצמכם

עכשיו שהשביל הסתיים, הכביסה כבר ריחנית, נעלי ההליכה חזרו למקומם והשיזוף קיבל את מלוא תשומת הלב, הגיע זמן סיכום ופינת עשה זאת בעצמך.

למי שרק עכשיו נחת פה, הנה תקציר הפרקים הקודמים. שביל ישו, הלוא הוא The Jesus Trail נמתח בין כנסית הבשורה בנצרת עד לכפר נחום (Capernaum בשפתם) כשהוא עובר כ 65 ק"מ בנופי הגליל ובגדול באתרים החשובים לנצרות, ליהדות, איסלאם ובנבי שועייב הקדוש לדרוזים. ביום בהיר אחד, יצאנו אבא ובן, אני ונדב, ללכת את השביל כמעט לכל אורכו בלי קיצורי דרך ועם כל התוספות בארבעה ימים קסומים שקורותיהם מתועדים כאן (התחלה, יום ראשון להליכה, שני, שלישי ורביעי). אנחנו סיימנו בצומת מגדל שלחופי הכינרת מסיבות לוגיסטיות וחוסר ענין לציבור להמשיך את הקטע האחרון

רציתי לחלוק. יותר לסכם לאחר שהאבק שקע וגם לתת מעט אינפורמציה למי שבא לו לעשות את השביל גם הוא. החוויה היתה נפלאה ומזג האויר המושלם של קרירות ושמש חורפית עם פריחה מתפרצת (פרחים כן? לא שפשפת) היה גורם עליון במעלה. היה כיף ללכת עם נדב, כמעט בלי מסך ולהיכנס לשיגרה של פשטות שכל מעינך הם ברגליים. צעד אחר צעד. הנופים מדהימים, האנשים נחמדים, מקומות שלא ראינו עד היום, אוכל טעים והנוחות של להיות תייר בארץ שלך. אלו היו 5 ימים של פסק זמן מהחיים ברמה שממש לא ברורה, של פעילות גופנית הכי בסיסית ומהנה ולהרגיש כל דבר בצורה ישירה, בלתי אמצעית והכי פשוטה וברורה שיש. אם לא הבנתן שאני ממליץ אז אני רשמית ממליץ.

trail-summary-befunky-collage-600px

יצאנו בשבת לטייל בנצרת, אנחנו, הטיילים, ישנו שם בלילה (בפאוזי עזר אין היפיפה). בראשון בבוקר התחלנו ללכת וסיימנו ברביעי בצהריים. בנינו והלכנו ארבעה קטעים באורך כולל של 60 ק"מ. השביל מסומן טוב בשטח אבל יש אזורים, במיוחד סביב נצרת וציפורי שפשוט לא מסומנים היטב והתברברנו קשות בשטח. פרט לנוקשות שרירים בבוקר היום השני, לא ממש היה לנו בעיה ללכת. זה המקום לציין שלמרות שאחד המארחים שאל אותנו איזה הכנות עשינו, לא התכוננו לכלום ופשוט הלכנו. עם זאת, אנחנו מצויידים כמו שצריך עם נעלים טובות, גרביי טיולים משובחות ושאר ביגוד מתאים ואנחנו מטיילים – יודעים ללכת, אוהבים את זה ולכן למרות שהיתה כאן אפס הכנה (סגרתי את הטיול ביום חמישי בבוקר ובשבת יצאנו) אני לא אומר שלא צריך. הנחת המוצא שלי היתה שבמקרה הכי גרוע, אנחנו בארץ. חותכים ועוצרים או פשוט מסתדרים. לא בטוח שלשביל דומה באירופה הייתי יוצא בלי הכנה…

JesusTrail - our walk summary.jpg

קטע ק"מ בשטח זמן תנועה זמן כולל
נצרת לכפר כנא 15.8 3:21:56 4:35:20
כפר כנא לאילניה 11.06 2:24:37 3:44:01
אילניה לארבל 26.54 6:02:25 7:44:11
ארבל לצומת מגדל 7.22 1:44:04 2:30:18
סה"כ 60.62 13:33:02 18:33:50

ראשית, צריך להבהיר משהו פשוט. באנגלית יש את ה Jesus Trail. בעברית הוא נקרא לעיתים דרך הבשורה ויש שתיים! האחת היא באמת שביל ישו והשנייה, הפחות שווה היא של משרד התיירות ונקראת גם היא דרך הבשורה.

שביל ישו במקור היה יוזמה פרטית של מעוז ינון, מי שמנהל את אכסניית פאוזי עזר בשיתוף עם אמריקאי בשם דויד לנדיס. בתחילה היוזמה הפרטית של מעוז קיבלה את חסותו של משרד התיירות כולל פרסומים לתיירים. עם השנים, מהמון סיבות אבל בעיקר סיבות פוליטיות משרד התיירות סימן שביל חלופי. השביל החלופי נקרא "דרך הבשורה".

שביל ישו עובר דרך ערים וכפרים והוא מרתק מבחינה תרבותית ואתנית כי הוא מראה חתך רוחב של הגליל מבחינה האוכלוסיות שבו. הוא מסומן בכתום בשטח או בנקודה כתומה על סימון שביל קיים במקומות שהוא חופף.

Trail Marks BeFunky Collage .jpg

דרך הבשורה "הרשמית" מסומנת במערומי אבנים בשטח (רוג'ום) ובסימן של עוגן והיא פשוט הולכת בשטחי קק"ל שאין הם שום עניין או אתגר. בחלק מהקטעים הן חופפות.

יש אתר לשביל, רשמי ובאנגלית כי הוא יותר מכוון לחו"ל שזה מבחינתי גם חלק מהקסם כי המון פעמים הרגשנו כמו בחו"ל וגם התיחסו אלינו כאל תיירים (גם נראים קצת כאלה ואנגלית נקייה למדי לשנינו) ויש גם וויקישביל ופורומים אבל הם חלשים. יש ספר לא רע בכלל שמכסה שבילים ארוכים בישראל שנקרא "שבילים ארוכים בישראל"והוא לא על שביל ישראל. הנה קישור והנחה של 25% בו . הוא נותן מושג ונתונים על המקום אבל אני פריק של מפות סימון שבילים ובמפה מס"3 השביל מסומן היטב. זה מה ששירת אותנו הכי טוב.

יש גם מפה רשמית של השביל, שאפשר להוריד אותה כאן (זהירות, PDF) ובכל מקום על השביל אפשר לקבל עותק חינם.

אנחנו בחרנו באופציה של מקומות לינה ולא לישון בשטח, כי קר לנו בחורף ו 4 מעלות בחוץ וגם כי באמאשלכם, תנו ללכת בהנאה, בלי המשקל הזה והצורך להגיע מוקדם כדי לא להתארגן עם פנס ראש ולהקים אוהל ולבשל בשטח. היינו שם, עשינו זה. עוד נעשה, אבל לא הפעם. היה עלינו צ'ימידן גדול עם ציוד להחלפה (בגדים להחלפה, ספרים, משחק קוביות Yahtzee, פיג'מה כי קר נורא וכו) ושני תיקי גב קטנים. הלכנו עם 3 ליטר מים כל יום ועוד קצת שטויות, מעיל למקרה הצורך – אבל לא עברנו את החמישה קילו משקל לאדם.

ארבעה מקומות לינה ובכל בוקר שלחתי את התרמיל הגדול לתחנה הבאה תמורה 100 ש"ח. בכל מקום היה מי שיקח או שידאג לנהג מונית שיקפיץ. לא היה שום דבר יקר בתרמיל (למרות שחלק מציוד הוא לא ממש זול). ביום האחרון, ישראל שביט, כפרעליו, פגש אותנו עם התרמיל בתחנה המרכזית של טבריה. כך, בסיום כל יום הליכה, פגשנו את התרמיל ואחרי מקלחת חמה עלינו על אלף.

יום פעילות לינה טלפון איש קשר קישור
שבת הגעה לנצרת אכסניית פאוזי עזר 04-602-0469 http://www.fauziazarinn.com/
ראשון הליכה לכפר כנא אכסניית החתונה 050-400-7637 סלמן
שני הליכה לאילניה חוות ירוק עז 054-255-8791‏ הדר https://www.facebook.com/YarokAz
שלישי הליכה למושב ארבל משק שביט 04-679-4919 שרה וישראל שביט http://www.4shavit.com
רביעי הגעה לטבריה וחזרה הביתה בית!

אוכל גם לא היה בעיה. בזמן ההליכה לא ממש אכלנו והיו לנו חטיפי אנרגיה וקבנוס שהם קלי משקל ובעלי ערך קלורי גבוה. בכל מקום יש איפה לאכול ומי שחולם על כך, כשחולפים מתחת לצומת גולני, אפשר לעצור במקדונלדס, רחמנא ליצלן. זה לא היה יקר. שני אנשים,4 לילות לינה, אוכל והקפצת תרמיל – כ 2200 ש"ח, נכון לפברואר 2017

ההליכה לא קשה. שוב, המציג אינו אתלט וגם לא ממש בכושר וגם החלוקה שלנו לקטעים לא עושה ממש הגיון כי ביום השני הלכנו 11 ק"מ ובשלישי 26. אבל רצינו לישון בחוות ירוק עז שהייתה המקום שהכי נצרב לנו בזיכרון (בעיקר בגלל הישיבה מול הקמין הבוער בצוותא באוהל) ובשלישי לא לקחנו את גלגלי ההצלה שהושטו לנו לקצר את הדרך והלכנו את הכל,עם נחל נמרים ונחל ארבל, כולל הטיפוס המזעזע ממעמקי נחל ארבל אל הישוב באותו השם לאחר שהלכנו כבר שש וחצי שעות. הפרות נסו בבהלה למשמע האיש ההוא שמתנשף כמו קטר קיטור. יש מספיק מקומות לקצר אם יש צורך ולדלג על נקודות קשות. הביקור בכנסיות מרתק ושווה ממש לנסות ולהבין את ההקשר התרבותי והדתי – השביל כולו בנוי סביב רב תרבותיות ואני חושב שהוא מגדיל את ההבנה והחיבור לכל האוסף הזה של דתות, אתניות ואנשים שמרכיבים את ישראל וזו מעלתו הגדולה. היה לי את העונג לקחת איתי את נדב ולהראות לו את ישראל כפי שהיא באמת. לא בעיתון או בחדשות. את הערבים המוסלמים והנוצרים, את הדרוזים, היהודים השונים – גם אלו כמונו וגם אלו שלא כמונו (את קרני חיטין ונחל נמרים עשינו עם נערי ישיבת הסדר – טיפה שונה ממה שנדב מכיר). ובראש ובראשונה – טבע, טבע, טבע והמוןןן אשפה סביב ציפורי, כנא, נצרת ומשהד.

זה לא רחוק. זה ממש כאן ודוברים את השפה שלכם (טוב, לא כולם). זה לא יקר ואתם לא הייתם בחלק גדול מהמקומות וגם אם הייתם, ראיתם אותם מבעד למכונית ולא דרכתם שם. לא דורש הכנות ותכנונים מקיפים. אין באמת סיבה למה לא. אז יוצאים לשביל ישו?

פוסט זה פורסם בקטגוריה Thoughts, Uncategorized, עם התגים , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.