עוגת מים (Water Cake) לראש השנה – שנהיה שקופים ויפים

הנה משהו שעוד לא אכלתם – Water Cake או Raindrop  Cake או פשוט בשפת העם היושב כאן – עוגת מים. הפלא הזה היה הקינוח האחרון בארוחת ראש השנה והוגש בהתאם עם אבקת תפוחים ודבש.

ככה זה נראה שניות לפני שכפית ננעצה בטיפה

Watercake_213508_161002

זה פשוט טיפה ענקית של מים. שם באמצע הצלוחית היפה. ברגע שהטיפה עוזבת את המקרר ואת התבנית היא נעלמת ואם עוזבים אותה ל30 דקות בטמפרטורת החדר הישראלי מוצאים פשוט שלולית מים ותו לא.

אז מה זה הדבר המ-ה-מ-ם הזה?!

זה התחיל ביפן, ב 2013 כגרסה למאכל מסורתי שהוא ג'לי בבסיסו בשם shingen mochi. במקור היפני מסעדה אחת החלה להגיש את המאכל כשהוא עשוי מי הרים טהורים וקראו לו mizu shingen mochi כשהמילה mizu פירושה מים.

משם זה דילג כמובן הלאה והגיע לניו יורק – שם פגשנו אותו אני ונדב ביריד אוכל בוויליאמסבורג, ברוקלין. ביריד הנקרא Smorgasburg כמה חבר'ה יפנים מכרו כאלו, מסורתיים ואני הייתי חייב לנסות ואחר כך לחפור להם בראש עד שנסגרתי על איך מכינים ומה אני צריך לקנות.

עשיתי לפני ראש השנה כ 8 ניסיונות עד שהייתי מרוצה. זה פשוט כל כך אבל יש נקודות להתאמה לתנאי הארץ.

אני הסתמכתי על מתכוני רשת של litte miss bento שמייצרת כאלו יפיפיים וגם כאן של Love is in my Tummy. כולם מציינים את אותם שלושה מרכיבים ואותו תהליך וגם לי יש כל מיני טיפים קטנים שמותאמים לארץ.  המרכיב הסודי הוא אגר אגר (Agar Agar) שהוא תחליף טבעוני לג’לטין המגיע בד"כ בצורת אבקה. אנחנו נשתמש לשתי טיפות בערך ב ¼ כפית אז המיכל של 50 גרם יספיק להרבה זמן. אני קניתי 120 ג' באמזון ולא נראה שכל הניסיונות שלי הזיזו לכמות האבקה

Watercake_5142_161004

מרכיבים ל שני כדורים גדולים או 4-6 קטנים

  1. 260 מ"ל של מים מינרלים (אני לקחתי מי עדן)
  2. ¼ כפית של אבקת אגר אגר  (תחליף טבעוני מבוסס אצות לג'לטין) – מדוייק! לא כפית בהריון או חסרה.
  3. ¼  אבקת סוכר (אפשר גם סוכר וניל)

להגשה

  1. אבקת תפוחים מיובשים (הסבר בהמשך) במקום אבקת סויה קלויה,  Kinako במקור
  2. דבש במקום סירופ סוכר כהה, Kuromitsu   במקור

לגבי המים – ניסיתי מי ברז ומי ברז שעברו פילטר בנוסח עדות התמי4 – לא יצא צלול. אני לא סגור שזו הבעיה כי קשה היה לי לבודד כל מרכיב אבל יאללה, בקבוק מי עדן זה לא נורא. תחשבו שזה במקום מי מעינות הרים מיפן אז זה תחליף פשוט.

בכלל, שחקו עם הכמויות. זו לא תורה מסיני ואני מניח שמים שונים ואגר אגר ממקורות שונים יכולים להוות הבדל. זו כימיה עדינה, לא שניצל.

הכנה

  1. בסיר קטן מניחים את האבקות – אגר אגר וסוכר ומערבבים היטב כדי שהאגר אגר לא יהפוך לגושים אחר כך. הסוכר מהווה תווך מפריד
  2. מוזגים מעט מים. כפית או שתיים ובוחשים בעדינות עד שהכל מתמוסס. אם יש גושים – זה לא יתמוסס. להתחיל מחדש.
  3. מוסיפים בעדינות את שאר המים ומתחילים לחמם על אש קטנה.
  4. מערבבים כל הזמן ולא נותנים שירתח – מגיעים לבעבוע ונותנים לו דקה 1 על סף רתיחה.
  5. מוזגים ישר או לאחר קירור קל לתבניות. או סיליקון עגולות או כדורים.
  6. מניחים במקרר ל3-5 שעות עד שמתמצק.

Watercake_5144_161004[8]

הנה ¼ כפית של אבקת אגר אגר  שתצטרף ל ¼ כפית של אבקת סוכר

Watercake_5152_161004

בוחש ובוחש וברגע שמתחילות בועות, שם דקה אבל לא נותן לזה לרתוח או רחמנא לצלן, לגלוש.

Watercake_5154_161004

מוזג לתבנית סיליקון (וגם לתבניות כדור לייצור כדורי קרח) ומניח במקרר. נראה שחצי כדור זו התבנית האופטימלית אבל לי אין.

Watercake_5157_161004

בינתיים, לכבוד ראש השנה, לקחתי צ'יפס תפוחי עץ אדומים (מתוקים יותר מהירוקים) שקניתי בסופר. אם אצטט את מאיר אריאל בשירו 'נשל הנחש' – "אז במכונית שכורה / הרסתי לה את הצורה". טחנתי לאבקה דקה שאפשר להסניף (אבל לא)

Watercake_165414_161002

באופן מסורתי, מגישים את המנה בסירה עשויה עץ דקל. אפשר למצוא כאלו בחנויות חד פעמיים או בכל מיני קייטרנגים שקונים אותם בבוכטות (למשל כאן, אבל זה בא בחבילות של אלפים).

לחילוץ הטיפה, מעבירים קיסם רטוב מסביב ומוציאים בזהירות את הטיפה (זה מתפרק בקלות – ממש בעדינות). מניחים בצלחת ובוזקים בצד אחד אבקת תפוחים ובצד השני דבש. מגישים מיד.

Watercake_213156_161002

טיפים:

  • מים. נראה היה לי שהכל מתמוסס בקלות רבה יותר במים מהמקרר. אפשר לנסות. מי ברז לא עבדו לי.
  • גושים  – אם יש גושים של אגר אגר – זה לא ייפתר. לזרוק ולעשות חדש בסיר שנרחץ היטב להוריד שאריות אגר אגר.
  • עכירות – יותר מדי אגר אגר נותן צהבהבות או חוסר צלילות של המים. אפשר להציל על ידי הוספת מים בעדינות והרתחה מחדש. אם יש אגר אגר בתחתית הסיר, להרתיח שוב ולערבב ואם צריך להוסיף טיפה מים.
  • לערבב ולא להקציף. היופי הוא בשקיפות ואנחנו לא רוצים להכניס אויר למים. זו לא חביתה מקושקשת.
  • עקרונית, אם אחרי 5 שעות העסק לא יציב, אפשר להרתיח שוב ולהוסיף אגר אגר. אם יציב אבל לא צלול, אפשר לנסות ולהציל ע"י הרתחה והוספת מים.
  • הכי טוב להשאיר בתבנית עד רגע ההגשה. מחוץ לתבנית הנזילה מתחילה, גם במקרר.
  • אפשר להוסיף קישוטים פנימה, כמו פרחים, עלים – כל מה שלא משפיע על הכימיה (כמו פירות)
פוסט זה פורסם בקטגוריה Food, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

