הצוענים בקריית טבעון עם אורח בריטי מפתיע

יום חמישי.  אני נוהג לי בשלווה למפעל ואז צלצול הטלפון מנסר את אוושת המזגן.

אורן שגיא. לקח לי שניה ונזכרתי – סווינג דה ג'יטאן!

שלישיית נגנים מצוינת שמנגנת ג'אז צועני בנוסח עדות הדג’אנגו ריינהארדט. פגשתי, צילמתי ותיעדתי בעבר כמה פעמים פה בבלוג (כאן למשל, כאן בפעם הראשונה, אחר כך כאן ולפני זמן מה, כשיצאו בפרויקט מימון המונים שוב חזרתי אליהם).

– "הי איתן מה קורה?", כך אורן בנון שלאנט
– "הכל סבבה", אני עונה באיטיות, תוהה לאן זה הולך
– "יש לנו כרטיסים להופעה שלנו, המיוחדת, הערב. אנחנו ומרטין טיילור בקרית טבעון"
– "הממממפפפ, נשמע מעניין" ואני מתחיל לגלגל תוכניות בראש, "תן לי לבדוק עם האישה שאיתי"

SwingDeGitanes_0681_160331אורן שגיא שעל קונטרבס

כך בערב מצאנו את עצמנו, בספונטניות מחפשים חניה בקרית טבעון ורוצה להודות לאורן ולWaze שהביאונו עד הלום כיון  שעומדות רגלינו בשערייך לראשונה, קרית טבעון. לא ידעתי שיש שם בסְפר כל כך הרבה מכוניות וכל כך מעט מקום להניח אותן. חשבתי שבפריפריה יש יותר מקומות חניה (דופקים את הפריפריה, אבל לפחות קל להם לחנות – כך חשבתי והתבדיתי). בקופה התנסיתי בצמרמורת העונג הקצרה הזו כששמך מופיע ברשימת הVIP ואנחנו בפנים בתוך אולם זוהר.

SwingDeGitanesWthMartinTaylor_0604_160331אלון שגיא (אח של) פורט עלי גיטאר

מה שקרה עכשיו הוא פשוט קריצת עין של הקוסמוס אלי, בקטע של 'תראה איזה צחוק אני יכול לעשות!'. סיפרתי זאת כבר, על האגו שלי שקיבל ליטוף רציני (הנה, כאן, עם כל הפליימוביל). בזמן שאנחנו מתיישבים ומתארגנים על מצלמה/עדשה וכו' פונה אלינו מישהו שיושב שורה לפנינו ומתחיל שיחה. אני לא בדיוק הטיפוס השקט והחזק (פשוט נחלשתי בזמן האחרון) ואני משיב בחיוב. והנה באה שאלה שמזל שישבתי בכסא אחרת הייתי נופל ברצפה – "יש לך בלוג", הוא אומר, "נכון? ועשית פיצה ממש לאחרונה?". מאיפה…?

מתברר שי' מטבעון הוא קורא (אחד מאלו, נדירים כמו ניצחונות של נבחרת ישראל בכדורגל) והוא חובב מוזיקה, הגיע, התיישב ואז נכנסו שניים מוכרים והחלו לארגן מצלמה. לאחר שיחה קלה עומעמו האורות ואל הבמה פסעו שלושת המופלאים – אורן שגיא – קונטרבס, יעקב חוטר – גיטרה ואלון שגיא – גיטרה

SwingDeGitanes_0606_160331יעקב חוטר ברגע של ריכוז

המפגש המחודש עם הצליל של הצוענים הוא כמו לחזור בליל חורף קר אל נעלי בית מוכרות וחמימות. תחושה של עונג מתחילה מהפדחת ויורדת לאט אל הרגליים שמתחילות לקפץ ללא שליטה כי זו מוזיקה שמחה ומקפיצה.

אני צריך רגע לעצור ולהסביר. ג'יפסי ג'אז הוא סגנון שאביו הרוחני היה דג’אנגו ריינהארדט צרפתי ממוצא צועני שלאחר שניצל משריפה וסבל מכוויות קשות שפגמו באצבעותיו פיתח סגנון נגינה חדשני בשנות ה 20 של המאה הקודמת – סגנון מהיר וחם שגם לך רק לרצות לרקוד. ביחד עם הכנר הצרפתי סטפן גרפלי (תזכרו את השם, הוא יבוא במבחן) יצרו יצירות מופת שעומדות יפה במבחן הזמן (הנה Minor Swing).

השלישיה שמפליאה בנגינתה על הבמה מנגנת בסגנון שלו. הם החלו בגרסאות שלהם ליצירות מוכרות אבל עם השנים עברו לנגן חומר מקורי עדיין באותו כיוון כללי. עדיין קופצני ושמח

הנה, דוגמא שמראה את המאסטר בפעולה מול השלישיה עם כנרת אורחת בהונגריה. ככה במסך חצוי נראה משמאל הדג'אנגו בכבודו ובעצמו ולאחר כמה שניות בפרץ של עשן סיגריות סטפן גרפלי וכינורו הוא (זוכרים אותו עדיין? תמשיכו לזכור, תיכף זה בא!).

מקור: ערוץ ה YouTube של SwingDeGitanes

 

לא ראיתי את הצוענים כבר שנתיים בפעולה. אני מאזין להם (האלבום השני, the middle east gypsy jazz project) מפעם לפעם והאמת שבדיסק הם שומרים על אותה הרמה שוב ושוב, גם כשהוא בלופ, בלי להתעייף, אבל על הבמה הם נראו משופשפים יותר, נינוחים יותר למרות התאורה המזעזעת באולם זוהר. התאורה הייתה ערימת פנסים חזקה בלי שום עמעום, כאילו האולם רכש את התאורה מעודפים של חדרי חקירות בשב"כ. חשתי צער אליהם שמצמצו, מוכי סנוורים כל פעם שהרימו את הראש וחשתי צער על עצמי כי  האור פשוט היה קשה לצילומים. אבל הצוענים פשוט החלו לנגן ותך שניות גל של שביעות רצון שטף את האולם. המוזיקה מאוד קליטה וגם מי שלא מכיר, מתחיל להניד את הראש די מהר. הכימיה ניכרת בהם והם שוטפים אבל לא עייפים. אני מניח שלחובבי הז'אנר הספציפי יש להיטים יותר ופחות אבל זה פשוט נעים על האוזן.

SwingDeGitanesWthMartinTaylor_0646_160331

לאחר כמה נעימות פסע אל הבמה איש חביב, בעל חזות אנגלית, נראה מאורגן עם זקנקן והקהל פספס נשימה – מרטין טיילור עם גיטרה מרהיבה

SwingDeGitanesWthMartinTaylor_0617_160331

הצוענים נראו מלאי יראת כבוד כשהוא תפס את מקומו והחל פורט. אני לא ממש מומחה אבל לטעמי הוא החזיק את הגיטרה משונה אבל ברגע שהחל לנגן, הקסם התחיל. זה נראה פשוט והצלילים פשוט נשפכו ממנו, זורמים אל האולם החשוך. בריטי אדמדם בחליפת פסים מכובדת אבל המוזיקה שלו היתה משהו אחר.

לא הכרתי את פועלו עד לרגע זה. ידעתי שניגן יותר מעשר שנים עם סטפן גרפלי (זוכרים? הכנר שניגן עם דג'אנגו? הגיטריסט הצועני משח והרים כנר צרפתי שבתורו משח והרים גיטריסט בריטי – ממש אירופה הקלאסית) אבל לא ידעתי שהוא חתיכת היסטוריה מהלכת ויותר מכך פורט מדהים. הגיטרה ככה צפה לו בידיים והוא מושך את המיתרים ומשמיע מהם יותר צלילים ממה שיש בגיטרה אחת. אבל כמו בכל פעם שאני נתקל במאסטר שכזה, בכל תחום, אני נדהם מהקלילות הבלתי נסבלת שזה פשוט זורם לו ככה מהידיים

SwingDeGitanesWthMartinTaylor_0610_160331

הנה, דוגמא, מרטין מנגן עם אגדת גיטרה נוספת – טומי עמנואל (מימין, זה עם בלי משקפיים)

 

צר לי אבל אני לא מכיר את היצירה של מרטין כך שאני לא יודע לספר מה הוא ניגן בדיוק. אבל הוא ניגן ומדי סיפר סיפורים – כמו למשל איך שבגיל צעיר עזב את בית הספר והחליט להצטרף כגיטריסט ללהקה על ספינת תענוגות שהפליגה מאנגליה לארה"ב. הוא הדגים כישרון נגינה וכשנשאל אם ידע לקרוא תווים, מיד אמר כן למרות שלא היה לו מושג אבל כמו שאמר "עד שיגלו שאני לא יודע, נהיה באמצע האטלנטי, אז מה יעשו לי?"

כמובן שמנהיג הלהקה עלה על זה אבל בגלל הכישרון פשוט חייך והכריח את הצעיר לשבת ולהתאמן כל היום עד שלמד.

SwingDeGitanesWthMartinTaylor_0653_160331

SwingDeGitanesWthMartinTaylor_0667_160331

נעימה אחת שנשארה לי והמהמתי אותה אח"כ נקראה down at cocomo's שאותה כתב לאחר ששרץ הרבה בקריביים, בברבדוס בעיקר לשם היה מגיע בהפלגות של ספינות תיירים. מעבר לטכניקה המרשימה שלו כאן אני הייתי מבסוט מהסיפור ואיך ששמעתי את הקריבים, את תופי המתכת שמנגנים על החוף ובכלל איך שהמנוול מצליח לנגן את הנעימה ומלווה את עצמו. הנה הוא, מספר ומנגן

Martin Taylor – down at cocomo's

 

לשמחתי הרבה, לאחר שמרטין ניגן כמה וכמה נעימות לבדו על הבמה חזרו יעקב, אלון ואורן לתמונה והצטרפו אליו. אני חשבתי שהצליל הרבה יותר עשיר ככה והדיאלוג של הגיטרות שהוא קרוב מאוד (כולם ירשו מאותו אב צועני) אבל מספיק רחוק כדי להיות מרתק. נראה היה שהשלישייה הישראלית חשה יראת כבוד אל האורח למרות שלאוזן הלא מזוינת שלי – לא היה פה איזה מרחק עצום. נכון שהוא שועל ותיק, אבל גם הם נשמעים ושולטים בסגנון שלהם באופן נפלא

SwingDeGitanesWthMartinTaylor_0642_160331

SwingDeGitanesWthMartinTaylor_0702_160331

השיא, מבחינתי הגיע לקראת הסוף כשכל ההרכב יושב על הבמה להדרן ויעקב השמיע את הצלילים הראשונים של "אוצ'י צ'ורניה", השיר "עיניים שחורות" (Очи чёрные, כמובן). מה שהתרחש, בנעימה האחרונה, צריך היה לטעמי להתרחש ממש על ההתחלה. השלישיה והבריטי פשוט הותכו ליחידה אחת. זה היה מופלא לצפות בזה ועוד יותר נהדר להקשיב.

יעקב החל, מוביל את המנגינה הכה מוכרת בסגנונו המהיר על גבול הבוזוקי. כשאלון,אורן ומרטין מלווים אותו ונותנים לו נפח. מחיאות כפיים ואז מרטין בעדינות מרים את המנגינה שוב מהתחלה, כאילו אומר "עכשיו תראו אותי" ומבצע את אותה הנעימה, דומה אך כל כך שונה ויעקב תופס את תפקיד הליווי על כל הסלסולים של מרטין. זה היה משחק מופלא של דיאלוג, טריאלוג ואפילו קוואדרולוג – זה היה כל כך יפה. וכשזה הסתיים וכולנו חשבנו שזה נגמר, אורן הרים את הכפפה ואת הקונטרבס ולקח את הנעימה למקום אחר לחלוטין על הבס שלו

SwingDeGitanesWthMartinTaylor_0700_160331

SwingDeGitanesWthMartinTaylor_0693_160331

לשמחתי, בגלל שאני עצלן ופדלאה וכבר עבר חודש מאז המופע ורק עכשיו אני מעלה אותו על הכתב, גיליתי שנציגי האולם (ניתן קרדיט כפי שמגיע לאולם זוהר בקרית טבעון) העלה את הקטע ליו-טיוב!

אז הנה – עיניים שחורות כפול 3

מקור: ערוץ היו-טיוב של מתנס טבעון Dark Eyes – Martin Taylor and Swing de Gitanes

 
מה אומר ומה אגיד – היה סבבה ונגמר בקרשנדו נפלא. תודה לאורן ותודה כמובן להורי שהביאוני עד הלום. בחוץ, הנצחתי את ארבעת המופלאים רגע שלפני שיצאנו את קריית טבעון ושמנו פעמנו הביתה, לעוטף נתב"ג.

SwingDeGitanesWthMartinTaylor_0716_160331

SwingDeGitanesWthMartinTaylor_0626_160331

פוסט זה פורסם בקטגוריה Music, עם התגים , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על הצוענים בקריית טבעון עם אורח בריטי מפתיע

  1. fabrexo הגיב:

    Marvelous, next time call me. http://youtu.be/IQtHZeyIfrM, here is the original J'attendrai..

להשאיר תגובה

