שוב אופרה?! סינדרלה זה לא לילדות??

שוב אני יושב בשורה 5 של האופרה הישראלית עם מצלמה ביד, מוקף בצלמנים וצלמניות נוספים ואחד יוסי צבקר. לפני 2300 שנה חי יווני אחד, אוקלידס שמו, שקבע שדרך שתי נקודות עובר קו אחד (גם יהודה עמיחי אמר את זה אבל זה לא ממש קשור). האם העובדה שאני נהנה מהאופרה השנייה בחיי בתקופה קצרה, עושה אותי חובב אופרה? האם עלי לרכוש מיד מנוי לאופרה הישראלית ולהמהם בחרישיות שאהבתי את מה שעשה ריקרדו צ'אילי בלה סקלה ולפנטז שיביאו כבר את ההפקה המדהימה של דון ג'ובאני בניצוחו של פאביו לואיסי או אפילו אולי את פלסידו דומינגו שמנצח עליה במט של ניו-יורק

אז זהו שעוד לא.

עוד לא יושב לי טוב העסק ואם אני לא רואה את הגיברת שרה על הבמה, אני לא ממש אקשיב לזה ברכב או באוזניות. זו חוויה אור-קולית לגבי.

LaCenerentola_0213_160316

ואז הגיעה ההודעה שיש סדנה של צילום באופרה הישראלית בהנחיית יוסי צבקר, צלם הבית של האופרה, מי שהנחה את הסדנה הקודמת שבה השתתפתי ובכלל צלם וג'נטלמן. אחרי הפעם הקודמת שצילמנו את האופרה הטרובדור (Il trovatore של ורדי) בא לי עוד פעם. להפנים את מה שהבנתי אחרי שראיתי את התמונות של כולם ואחרי ששמעתי את ההסברים של יוסי – שזה הרי הערך של ללמוד – לנסות, לבדוק את התוצאות ולנסות שוב ולקוות שיש שיפור בתוצאות (אחרת, חבל על הכסף והזמן, לך מצא לך משהו אחרי לעשות – כפי שאמרו לביטלס בזמנם). וחוץ מזה, את הפעם הקודמת סיימתי עם חום גבוה ושפעת שהשכיבה אותי לשבוע ברמת פירוק מרשימה – בא לי לנסות גם בלי חום של 38.9, כשבינתי איתי.

אז הפעם מצלמים את האופרה סינדרלה של ג'ואקינו רוסיני, או כפי שהיא ידועה יותר בשם לה צ'נרנטולה (נקרא כמו Che-ne-re-ntola מתחרז עם גונדולה ואיטלקי כמוה). אה, אתן נאנחות, סינדרלה – אנחנו מכירות היטב! אחיות רעות, אם חורגת מרשעת, אחת פייה טובה, כרכרה מדלעת וסוסים מעכברים, שעון של אמצע הלילה, נסיך יפה תואר, נסיכות ומעל הכל נעל זכוכית שכל אישה צריכה שתהיה לה.

אז זהו, שלא.

גם אני, צפיתי בסינדרלה של דיסני, מנגב את דמעות האושר בכל פעם שסינדרלה מצליחה למרות הדיכוי וההחפצה שהיא עוברת. אבל אצל רוסיני זה שונה – אין אימא חורגת, יש אבא חורג, אין שום קסם ופייה וכרכרה ושאר עניני נסיכות. הבשורה הטובה היא שיש נסיך, אבל היא מהולה בעצב על העובדה שאין נעל זכוכית (!) אבל יש צמיד מיוחד שברגע האמת יזהה את סינדרלה כמו צמיד של בית יולדות.

הנה, לצורך הבהרת העניין הכנתי מקרא קל – מה יש ומה אין אצל דיסני ורוסיני.

CinderellaCompared copy

אבל יש משהו אחד בלה צ'נרנטולה שמפריד אותה מהאופרה השנייה באמתחתי – היא קלילה וחמודה. אם באופרה הטרובדור יש כל הזמן מוות – אנשים הורגים או שרים איך הם יהרגו, או הרגו, שרפו, קיצצו, טיגנו, ערפו, עקדו ברגש את אויביהם – אז בלה צ'נרנטולה אין את כל זה.

LaCenerentola_9787_160316

זה סיפור קליל, מעין קומדיה של טעויות שבו סינדרלה קצת סובלת מאחיותיה. אין פייה, יש פילוסוף חכם שמוליך את העלילה חמוש בזקנקן, יש משרת לנסיך והחלפת זהויות בין המשרת לנסיך (על המושב למעלה המשרת  דנדיני מתחזה לנסיך רמירו העומד לידו). האב החורג הרשע הוא רשע קלות ובנותיו המרשעות הן רעות ברמת של תיכוניסטיות חמושות בווסטאפ.

LaCenerentola_9448_160316

אין לי, כאמור קילומטראז' של אופרות אבל זאת אחת הכי יפות שראיתי! היא פשוט ממתק צבעוני וקטן. הבמה חושפת לכאורה את כל הקסם של האופרה כשהיא מסתובבת מול עיננו והתפאורה, לכאורה, נחשפת לחלוטין כאשר להקה של שישה פנטומימאים עוזרת, בשקט (פנטומימה, כן?!) להוביל את העלילה ולהוסיף עוד אלמנטים קומיים ובמיוחד רגעים נהדרים לצילום.

LaCenerentola_9993_160316

לעיתים הייתי כל כך מוקסם ממה שהתרחש על הבמה שהיה לי קשה להרכין את הראש אל תוך העינית של המצלמה ולהצטמצם למקטע קטן. מדי פעם התרגשתי שאני מצליח להבין איזה משפט גם בלי לקרוא את מסכי התרגום. אבל הכל היה צבעוני וחמים ויפה ונחמד.

LaCenerentola_0054_160316

אנחנו מצלמים בחזרה כללית אבל בניגוד לפעם הקודמת, כשדניאל אורן עצר כל פעם את הריצה, לחדד, לגעור ולתת לנו קצת דרמה, הדניאל של הפעם (דניאל כהן, המנצח) היה רגוע ולא נתן לנו את הצד הפרימדוני של האופרה, של החתירה לשלמות האגו. והמוזיקה זרמה יפה וחלק והצפייה במנצח, בדניאל כהן, תרמה גם סימנים מקדימים לדרמה שעומדת להתרחש בבמה, נותנת הזדמנות להתיישב יפה במושב ולהכין את הלחיצה הגורלית!

LaCenerentola_0175_160316

הזמן זרם לו בנינוחות. גם התמונות נערמו בכמויות. אמנם נדמה היה לי שאני לא צובר כמו שותפי לשורה כששמעתי צרורות קליקים מטורפים מסביבי. יש משהו מלחיץ כשאתה שומע שאחרים מצלמים בטירוף ואתה לא מבין מה כרגע כל כך מרתק על הבמה. ואז אתה פשוט הולך, או ליתר דיוק, אתה נגרר על כורחך אחרי הלחץ החברתי כשכמות הקליקים והתקתוקים של המצלמות סביב מתגברים ואתה חוטף התקף קשה של FOMO (שזה פשוט Fear of missing out – הפחד שאתה מפסיד משהו שמוציא אותך לאירוע משעמם ומיותר אבל לא יתכן שיהיה שם משהו ואתה לא ).  אבל האופרה ארוכה – כמעט שלוש שעות ואז עם הזמן אתה מפתח עמידות ומחפש את הרגעים שלך

LaCenerentola_9837_160316

בהפסקה, ראית את החיוך על פני רוב המשתתפים שלרובם הייתה זו אופרה ראשונה ואני יכולתי ללפות עכוז בשקט לאחר שאני הוותיק בנושא (הלו, ראיתי כבר אחת קודם!) יכול להתרווח בשקט מתוך עמדה של בעל ניסיון. אז אתה שומע את הסטטיסטיקות של כמה הם צלמו, ורואה פריימים לדוגמה ואי נוחות מתגנבת ללב.

LaCenerentola_9550_160316

אבל בניגוד ליוסי שבא לעבוד וצריך למסור תמונות למעסיקיו כדי שיופיעו בכתבות למשל (כמו זו בעיתון הארץ) אני באתי ליהנות ולהתנסות, למשל בלהעביר את המצלמה לצילום בשחור לבן, ברגע דרמטי ולבדוק מה אני יכול להוציא מזה.

LaCenerentola_0107_160316

לבסוף זה הסתיים ונפרדנו כולם, כל הקבוצה, כשלכל אחד יש קוצים ללכת ולראות מה יצא. לפחות לא צריכים ללכת ולפתח תמונות. אבל אז מגיע הרגע הקשה מכל. יש עשרים אנשים שכולם רוצים להראות תמונות, כמו סבתות בגינת שעשועים, אבל כשמכפילים את זה בעשרים איש עם ניתוח של כל תמונה – זה יום לימודים ארוך.

כאן נמצא האתגר העצום מכל – איך אני הופך 972 תמונות (כן, גם אני זרמתי) לשלוש מובחרות?

קשה. אבל עשיתי זאת והשלוש שלי מופיעות כאן, אבל כיון שהבלוג הוא שלי ואתם אורחים, גמלתי לכם בעוד כמה.

LaCenerentola_9942_160316

ועד לאופרה הבאה (יש שמועה על רומיאו ויוליה – עוד פעם מתים!) – Arrivederci!

פוסט זה פורסם בקטגוריה Music, photography, עם התגים , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על שוב אופרה?! סינדרלה זה לא לילדות??

  1. נועה אלקין הגיב:

    איתני נראה שהיה כף,יצא מקסים.
    נועה

  2. ממש נחמד. אני שומעת אותך ורואה את השובבות בעיניים…ויופי של צילומים
    נפגש אצל רומיאו ויוליה…?

להשאיר תגובה

