לילה באופרה או הטרובדור על העדשה

אומרים על אופרה שזה טעם נרכש. יש טעמים שרכשתי – וויסקי סינגל מאלט, אבוקדו ותוכנית הספורט של 103FMויש טעמים שניסיתי לרכוש אבל ללא הצלחה – חצילים, למשל, סלמון ותוכנית הספורט של 102FM. ניסיתי אופרה בעבר. לפני שנים רבות אפילו עטינו את מיטב מחלצותינו ושמנו פעמינו אל האופרה הישראלית, עם שמנה וסולתה של העשירון לחזות במדאם בטרפליי של פוצ'יני שהרי היא אופרה למתחילים.

לא עבד. העיבוד לא היה טוב, הסופרן לא הייתה סופרנית מספיק, הטנור לא מת – לא יודע. הלכתי משם, בלי להסתכל לאחור. עד שהגיע ההודעה.

סדנה לצילום באופרה, בהנחיית יוסי צבקר צלם הבית של האופרה הישראלית וגולת הכותרת היא צילום חזרה גנרלית של האופרה "הטרובדור", בהפקה שמגיעה מאיטליה בניצוחו של מנצח מפורסם – דניאל אורן – וזמרים מחו"ל.

Il_Trovatore_7953_151228

מה לי ולאופרה? מה לי ולטרובדור? כל מה שאני יודע על אופרה ועל זו ספציפית למדתי מגרושו.

גרושו מרקס.

marx-brothers-a-night-at-the-opera-2

בסרט המעולה של האחים מרקס, מ1935,A Night at the Opera, שאותו היה לי בקלטת וידאו ושראיתי אותו 78 פעמים בערך אם לא פי שניים, יש אופרה. הטרובדור. אנשים רציניים שרים והאחים משתטים בסרט שגם 80 שנה אחרי שיצא, עדיין מצחיק (הנה, כל הסרט כאן)

אבל לא רק האחים מרקס הטעימוני טעמה של אופרה. למדתי ממקורות שונים נוספים כמו באגס באני וגם טום וג'רי שכולם בילו באופרה.

Tom and Jerry. La donna è mobile. Rigoletto. G. Verdi

073720-looney-tunesbugs-bunny-at-the-symphony_sonycentre

 

מעודד מהידע הרב שיש לי באופרה, הצטרפתי לעשרים המאושרים. קודם יערך לנו סיור מקיף באופרה ומאחורי הקלעים והכנה לאירוע, לאחר מכן, מפגש בו נהיה בחזרה גנרלית עם התזמורת, המנצח, הזמרים, תלבושות תפאורה תאורה והכל – שם, הוסבר לנו, נוכל לשוטט במרחבי האולם, למצוא את הנקודה המופלאה, משם ניקח כל אחת ואחד את הפריים המושלם. מפגש מסכם ייתן לכולם הזדמנות לראות, להראות, לקנא, לבקר ולשאול.

Il_Trovatore_8094_151228ליאונורה מבכה את מר גורלה

מה אומר לכן, קוראות יקרות?

היה מ-ה-מ-ם בא' רבתי!

ראשית, המקום מדהים. זה כמו כפר קטן מאחורי הקלעים. הכל מזין את הבימה העצומה. חדרי תלבושות שמכילים כל תקופה כל צבע, אורך, טעם וכיוון. גם עיוור צבעים וקהה חושים ילך לאיבוד שם.

Il_Trovatore_7614_151221

Il_Trovatore_7631_151221

אולמות של ציוד תאורה, חלקי תפאורה, קוליסות, ארגזי פריטי הצגה ומיליון פרטים שצבא של מאות אנשים עובד עליהם כמו קן נמלים מתוקתק – הכל בספירה לאחור לבכורה.

יונת בורמיל, מנהלת יחסי הציבור והעיתונות של האופרה סיירה איתנו. היא ויוסי צבקר, הצלם, ציירו בפנינו את המכונה הענקית הזו – 500 איש שמרימים אופרה אחת. הגאונות, הצבעוניות והרגישויות של זמרי האופרה שנדרשים ליכולת אינטלקטואלית מרשימה, לצורך לשיר מושלם בשפה לא מוכרת תוך כדי התנהלות בהפקה שלא תמיד דוברת את שפתך. כך יכול טנור יפני להשתתף בהפקה צרפתית של אופרה רוסית ולשיר ברוסית וגרמנית כאילו היה הוא לנין בכבודו ובעצמו.

השיחה עם יוסי צבקר התגלתה כתענוג אמיתי. פרט להיותו איש נחמד להפליא הוא סוחב איתו ניסיון עצום ורב שנים, עוד מימי העיתון המיתולוגי חדשות דרך צילום כל התרבות הישראלית, אבל הוא לא נגרר מהר לדיוני צמצם וחשיפות, אלא חולק מניסיונו איך להיות צלם וג'נטלמן, להניח מצלמה בצד ולדבר עם מושאי הצילום כדי שלא ירגישו מאוימים, לתת כבוד למופיעים וברגעים השקטים כשתקתוק המצלמה עלול להפריע – לעצור ועוד.

ביום הגדול הגענו כולנו עמוסי ציוד לעייפה. חצובה ועדשות ורבים הגיעו עם כמה מצלמות. חלק העמיסו ניסיון קודם, חלק באו נקי. אני באתי עם כאב ראש (שבדיעבד יתגלגל לו לשפעת קשה – אבל זה לא ידעתי אז).

מה שעוד עשיתי זה לקרוא את סיפור האופרה ותנו לי לומר לכם שאפילו לטלנובלה בוליביאנית ירודה יש עלילה יותר הגיונית. יש את ליאונורה שהרוזן הרשע די-לונה מאוהב בה אבל היא כמובן אוהבת את הטרובדור המסתורי שהוא קשור לצועניה הקשישה אזוצ’נה שפעם אבא של הרוזן שרף את אמא שלה אבל לא לפני שהיא חטפה תינוק אבל בעצם היא שרפה תינוק מרוב בלבול ואולי לא ובכלל העלילה לא מפריעה לאופרה ולאונורה תעשה הכל להציל את הטרובדור אבל הוא בראש שלו זה די-לונה ואמא שלו והיא גם מסובכת.

Il_Trovatore_7878_151228אזוצ’נה הצוענייה נזכרת בשירה מפורטת איך הלהבות כילו את אמה

אני חייב לומר זאת: האופרה יפה. היו קטעים ששכחתי שלא באתי ליהנות, אלא לצלם, ושקעתי במושב מזדמן, מקשיב ומביט. נדהמתי לגלות כמה אני מכיר מהאופרה, הודות לידידי האחים מרקס. הבמה ענקית ומרשימה, ליאונורה שרה נהדר ובגלל שזו הייתה חזרה, יכולנו לראות איך הקסם נוצר. העצירות של התזמורת והכיוונים של הזמרים והכלים לדגש מסוים, התאורה שהולכת ומתדייקת.

האופרה, אורכה כמעט שלוש שעות. היא גם איטיתתתתת. עומד זמר דקות ארוכות ושר את עצמו בכל כוחו ללא הגברה. כמעט סטטי. אפשר לרוץ קדימה, לתקריב. אפשר ללכת אחורה לתמונה רחבה ואפשר לשבת ממש על שפת בור התזמורת ולהציץ בשקט רב (!) בדניאל אורן מנצח.

לראשונה הבנתי את משקל הניצוח. מדי פעם הוא עצר ונתן הוראות. או שדרש "יותר דולצ'ה!", "פורטה כאן ואז פיאניסימו" ואתה שומע איך התזמורת הגדולה הזו נענית ושומע את ההבדל. הוא מנצח בתנועות גדולות, בהומור אבל קשוח.

Il_Trovatore_7817_151228

אני הוקסמתי מספר התווים שלו.

Il_Trovatore_8100_151228

יוסי הסביר לנו שלמנצח יש את התווים של כולם. את כל התפקידים בכל רגע נתון והוא מכיר את כל 165 הדקות של האופרה בעל פה, על כל כייליה ותפקידיה. אין זה דבר של מה בכך. ואתה רואה במחברת את כל השנים שהוא מנצח על האופרה הזו, את הניסיון, את הטעם המיוחד שהוא מעניק לאדון ורדי. ואתה רואה על פניו את שביעות הרצון שמתחלפת בשנייה בהבעת כאב ואז הוא עוצר ומתקן או מכוון הלאה וממשיך.

כואב לי הראש ברמות פלא אבל כשאני מתרכז בלהבין איך אני מצלם את הפריים שבא לי עליו, זה נעלם. אני מוקסם מהיופי על הבמה ובגלל שאני מרוכז בלחפש את הפריים הבא שלי אני שם לב יותר למיקום של האור על הבמה, לקומפוזיציה, איפה כל אחד עומד, לא מתוך מקום של חובב אופרה שנהנה לראות את הטרובדור שלפניו אלא יותר כמו צייד שמנסה לראות איך יוכל להוריד יותר ברווזים בירייה אחת.

Il_Trovatore_7759_151228פרננדו, מפקד המשמר מספר לחיילים על הרוזן די-לונה

ההנאה מעוברת בתסכול . שאלתי עדשה מעולה אבל המצלמה שלי, לא ממש תואמת לעדשה ואני נתקל במגבלות. אני מחליף לעדשה הישנה שלי אבל זה לא עובד כמו שאני רוצה וזה מביא לי את הסעיף. אני יודע לתפעל את המצלמה שלי ומנסה כל מיני דברים ומצליח יותר או פחות. מצלמה דיגיטלית – מצלמים בכמויות ואח"כ בוררים.

בשביל זה באתי, לא? להתנסות וללמוד וכזכור לי אין פרנסתי תלויה בכך.

Il_Trovatore_7855_151228מנריקו, הטרובדור, שר את יגונו

מדי פעם אני חולף על פני אחד מחברי הקבוצה. בהתחלה כולם התרוצצו ועם הזמן והצטברות הפריימים האנשים נעשים יותר מיושבים בדעתם.

גם אני הולך ודועך. שוב, בחוכמת הבדיעבד אני יודע שניצני אותה שפעת הנצו באותו הזמן וגם האורך מתחיל לתת את אותותיו וגם דניאל אורן מתחיל לתת בצוות את אותותיו ומגלגלים כל פעם לאחור קצת וחוזרים וחוזרים וחוזרים…

Il_Trovatore_7785_151228

Il_Trovatore_8005_151228

ואז כמו כל אופרה טובה, זה נגמר בטרגדיה איומה וכל הטובים מתים והרעים מבינים שהם רעים אבל זה מאוחר מדי ותמיד יש תקווה שאולי בערב הבא יהיו פחות רעים, שאולי למדו את ליקחם, אבל זו האופרה, בייבי, הם לעולם לא לומדים…

Il_Trovatore_8183_151228לאונורה מאושרת שנגמר

כשזה נגמר, אוסף אותנו יוסי, מזכיר לנו את המשימה שביקש – לצמצם את כמויות התמונות המטורפת שכל אחד צילם לבודדות, מספר חד ספרתי של פריימים לפגישה של ביקורת עבודות – לא פשוט להעיף כאלו שאתה אוהב. זו משימה לא פשוטה למרות שלי יש 'רק' כ 500 תמונות מהערב

אני נהניתי. אפילו מהאופרה נהניתי. כל התרגיל היה מהנה ושונה מבחינתי. השיחות עם יוסי היו פוקחות עין למרות שברגע שזה הסתיים, רציתי רק לסגור עיניים. שעות אח"כ עם חום גבוה יצאתי אל שפעת חורף של שבוע. היה פחות כיף.

פוסט זה פורסם בקטגוריה Music, photography, עם התגים , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

כתיבת תגובה

