מנקרים בדרך לנקורו

שיעור הסוואהילי של היום הוא המילה ניומבניNyumbani – בית, או Home. זה השם שהענקנו למיניבוס. זו מסורת עתיקת יומין שהתחילה עם המפלץ שליווה אותנו במסע הגדול ההוא, דרך הולוסירפטור, פאר תעשיית הרכב הגרמנית שנהגנו בטיול ההוא ביוון, וכך הלאה.

המיניבוס הוא הבית. ניקולס, המדריך/נהג שלנו היה מאוד מבסוט מהבחירה. הכל יש לנו שם, את כל הציוד שכבר מונח במקומו. המשקפות, התיקים, שקי השעועית להשעין את המצלמה ואת הטלסקופ של אוהד, הצידנית המתמלאת תמיד באורח פלא בבקבוקי מים וכן הלאה. לכן, קיבל המיניבוס את השם בעל המשקל הזה ומרגע זה הוא כונה ניומבני.

הבוקר יצאנו מוקדם את סמבורו, כשאנו נושאים תפילה חרישית שלא להיתקל שוב פעם באריה או משהו כזה כי אנחנו על לו"ז צפוף. צריך לטפס חזרה מסמבורו הנמוכה, דרך רכס הרי Aberdere אל העיר השלישית בגודלה בקניה, הלוא היא נקורו (Nakuru) השוכנת לחופי אגם בשם זה.

למעשה, השבר הסורי-אפריקאי האהוב והמוכר שלנו נמשך גם לתוך קניה והוא יוצר סדרה של אגמים בנקודות העמוקות של השבר. כמו כנרת, רק גדול יותר. לכן קוראים לו אפריקאי. האגמים אינם עמוקים (כ 18 מטר בערך) אבל הם גדולים ויש בתוכם ולחופיהם טבע פראי.

נהר Ewaso Ng'iro הזורם בסמבורו, מגיע מהר קניה, ממי הפשרת שלגים והוא זורים כל השנה ומחיה את הצחיחות של שמורת סמבורו. עברנו ליד ועליו רבות ועכשיו אנחנו זורמים בדיוק הפוך לכיוון הזרימה. מטפסים לאט, כי ניומבני אינו מכונית ספורט רבת עוצמה אלא מיניבוס תוצרת טויוטה שכבר ראה ימים טובים מאלו. חוצמזה, מותקן בו מגביל מהירות (Speed governor) כפי שאמור להיות בכל רכב שמסיע אנשים מסחרית שמגביל את ניומבני ל 80 קמ"ש.

השמש, המונוטוניות של המנוע והשעות הארוכות גבו מחיר מיושבי המכונית וכל פעם מישהו אחר ניקר ונרדם. מישהו, שלא אזכיר את שמו, דאג לכריות צוואר לכולם לרווחת בני משפחתו, וכך עם כריות, ספרים, טלפונים ואוזניות העבירו הטף את הנסיעה.

את הנסיעה הארוכה והמייגעת של יותר מחמש שעות קטענו (לפי התוכנית שהוכנה עבורנו מראש) בעצירה במפלי תומפסון. הנהר שיוצא מהר קניה יחייב לאבד גובה ומהר, והוא עושה זאת כאן במפלי תומפסון שגובהם הוא 72 מ' של שצף קצף שיוצר ערפל שמזין יער יפה מסביבו. הוא גם מזין כמות ענקית של דוכנים שמוכרים פילים מעץ, צמידים, סכינים, חניתות ומגנים "אמיתיים" של מסאי. ודוכני אוכל ושתיה וכל מה שתיירים מקומיים ואשכנזים כמונו יצטרכו, כמובן בהפרשי המחיר המתאימים.

ThompsonFalls_1603HDR_150807

בעוד ניקולס מתארגן על ארוחת צהריים לכולנו בלודג' הסמוך, כפי שתואם מראש, ירדנו אנו לכיוון המפל וכדי לתמוך בכלכלה המקומית הגובה מחיר של 200 שילינג (כ 7.5 ש"ח) מאשכנזים ו 50 ממקומיים. אבל זה בסדר מבחינתי, כי בכל זאת, כשמתרגמים לעברית המחיר נראה מצחיק.

ThompsonFalls_1595_150807

מובן שמיד ניגשו הסתערו עלינו גדודי לוחמים קשוחים, צבועים בצבעי מלחמה, מניפים חניתות ואלות עץ. בלי למצמץ לרגע או לחשוש טיפלתי בתקרית ביד קשה ושאלתי למחיר. לאחר דיון קצר הוענקו לנו כלי נשק, שני לוחמים אמיצים הדפו את חבריהם המאוכזבים וניגשנו למלאכת ההנצחה (בלי אוהד שסירב מטעמים מצפוניים).

ThompsonFalls_1598_150807

כשהמשכנו הלאה במורד השביל גילינו שאי אפשר לרדת למטה, אל תחתית המפל בלי לקנות "אבטחה"  כי מאוד "מסוכן" ומישהו יכול להחליק על אבן רטובה! כיון שנמאס לנו לתמוך כלכלית בקהילה טיפסנו חזרה, אל מרפסת תצפית שם קבוצת צעירים (הם טענו שהם בני 20) הצטלמה. למראנו הם צהלו וביקשו להצטלם אתנו. לעולם לא נבין למה. אני טוען שאלו רגליה של  נורית שהן כה לבנות שהם פשוט לא ראו כזה דבר מעולם

ThompsonFalls_1607_150807

אבל גם האחים היוו אטרקציה והחבר'ה לקחו תורות להצטלם איתם ואני, ברוחב לב טיפוסי, לא גביתי כסף על התמונות האלו. כזה אני, רחום וחנון

ThompsonFalls_1619_150807

לאחר מנוחה קלה המשכנו הלאה, ולאחר כשעתיים נוספות עברנו את נקורו, שהתגלתה כגדולה למדי והתחלנו לגלוש לחופי האגם. ברגע שעברנו את השער, עצר ניקולס את ניומבני וכולנו עברנו טרנספורמציה. הוא הרים את הגג המתרומם והפך את המיניבוס חזרה לרכב ספארי, אני חיברתי את עדשת התותח חזרה למצלמה, משקפות נשלפו, המגדיר הוכן, למרות שבין אוהד וניקולס אין בו צורך, אולי רק לפשר במחלוקות. מערימת תיירים עייפה במיניבוס, הפכנו לציידי ספארי מיומנים ומוכנים. כולם תפסו את מקומם וניומבני החליק מטה אל לכיוון האגם.

LakeNakuru_1629_150807

הרושם הראשוני שלנו היה – וואו, זה ממש ירוק ויפה כאן. ומלא עדרים של זברות ותאו. אבל כשהמשכנו פנימה אל הדרך הראשית של הפארק, הרושם השני שלנו היה – וואו, זה מהמם בה' רבתי (או מאמם, בגרסת בוטיק אורטל). נכנסו ליער של עצי שיטה. עצי שיטה יש בנגב. הם רחבים וקטנים. גם בסמבורו היו המון והג'ירפות נשנשו מהם, אבל כאן העצים היו עצומים, בגובה של 30 ויותר מטר, ממש יער. וביער – יש קופים, או בבונים ליתר דיוק. ערימת פושטקים שכל הזמו רבים או מתעסקים.

אחד בדק את הזנב של השני, ויכולתי לשמוע את מחשבותיו – "בואנ'ה אחי, יש לך פילים בזנב!"

LakeNakuru_1661_150807

או זה שישב לו על שפת המים, הוגה וחושב מחשבות בבוניות כשהגיע זכר גדול וחיפש לריב איתו

LakeNakuru_1667_150807

כל זה במרחק מטרים מחופי אגם נקורו. אוהד היה כמובן מהופנט מעגור כתר שהילך לו בעשב הגבוה, בהילוך המלכותי של עגורים. אוהד הציץ והודיע לי שזהו Gray crowned crane .או עגור כתר אפור

LakeNakuru_1691_150807

בינתיים, מעבר ליער, מעבר לפינה שבשביל ראינו מחזה מלבב , שכנראה נצטרך להתרגל אליו. בסמבורו לא ראינו ומכאן ואילך אנו נעים לשמורות  פופולריות ויותר ויותר רכבים יתחרו על כל מקום. אבל במרחק ראינו שורת מכוניות צופה במשהו. נאמנים לקריאת הצופים "היה נכון" היינו נכונים וניקולס הפנה את חרטום המכונית לכיוון השיירה.

LakeNakuru_1701_150807

לכשהתמקמנו לא הייתה לנו בעיה למצוא את  מקור העניין. בעשב ישב אריה צעיר, והביט בייאוש מסוים בשורות המכוניות שלפניו.

LakeNakuru_1710_150807

אחר כך הרים מבט והסתכל בנו, כאומד את הטור כולו.

LakeNakuru_1712_150807

נאמנים לשיטתנו ולאוהד שהוא הסיבה לכל המסע הזה, כמובן שיש לפנינו אריה, אבל אנחנו מעניקים גם תשומת לב לכל בעלי הכנף, כמו למשל לנשר הזה (African white-backed vulture , בדק אוהד) שישב לו בדשא לא רחוק. זה מאוד מפתיע לראות את הגודל של הענקים הללו על האדמה. הם מהדסים להם בשקיקיה לרוחב הדשא, כשאנו מחפשים משהו לנשנש. אבל זה, לקח את כנפיו והסתלק מהמקום כשאנו עוקבים אחריו במלא משקפותינו ומצלמותינו – לאן שילך.

LakeNakuru_1760_150807

נשר – African white-backed vulture

LakeNakuru_1743_150807

הוא לא התרחק מאוד, אלא התיישב לו על עץ סמוך רחוק מכל ההמולה והזעם של תקתוקי המצלמות.

LakeNakuru_1706_150807

האריה שנותר לבדו במערכה פשוט ויתר ונשכב לו, צופה באדישות בשורת רכבי הספארי ואנחנו, שבעי אריות מסמבורו, פשוט ביקשנו מניקולס שימשיך, זה כבר לא מעניין… (אמרתי משהו על הקלות הבלתי נסבלת שמשהו מרשים כמו אריה בטבע מפסיק לרתק אותך, אחרי בוחטה?!)

LakeNakuru_1757_150807

פירוש המילה Nakuru, שמו של האגם, בשפת המסאי היא "מקום של אבק". אכן, הדרכים מאובקות ברמה מטורפת וכיון שיש רק מסלול אחד ראשי והמון דרכים צדדיות, כל הזמן עוברים רכבי ספארי ומרימים ענני אבק. לטיול הצטיידתי בחבילה של Buffs מעין שרוול פתוח משני צידיו שאפשר ללבוש ב38 דרכים שונות והנה אחת מהן שפשוט עובדת מול כל החול הזה באוויר, למרות שאנחנו נראים כמו שודדי דרכים אשכנזים באמצע קניה (או סתם מפגרים, אבל זה עובד, כך שזה לא ממש מעניין אותי)

LakeNakuru_174526_150807

הסיבה למסיבה של אגם נקורו, הדבר שכולם באים לראות, בראש ובראשונה הם עדרי הפלמינגו המרהיבים המרצפים את קוי החוף בפסיפס של ורוד, שחור וסרחון ציפורים. יש נקודת תצפית אחת שבה מותר לרדת מרכב, על החוף. זו פעם ראשונה שאנו עוזבים את הרכב בתוך שמורה ואנחנו יודעים שיש אריה, לא הרבה מאחורינו, אבל כל הרכבים עצרו ואנשים ירדו והסתובבו. אם חוק המספרים הגדולים עובד לעדרי הזברה, אז ניתן להניח שהוא עובד גם לתיירים. אחרי שוידאנו שיש תיירים שמנים ואיטיים מאיתנו, ירדנו והרמנו נקודת תצפית לתפארת מדינת ישראל וקניה גם יחד.

LakeNakuru_171805_150807

ברם אולם, אגם נקורו, שהוא אינו אגם של מים מתוקים, אלא אגם של מים מלוחים ומלאי מינרלים המקיימים את הפלנקטון שחי לו במים, המקיים את הסרטנונים האדומים הקטנים שהפלמינגו אוכל והם אלו שנותנים לו את צבעו המרהיב, האגם משתנה.

בשלוש השנים האחרונות, האגם קיבל כמות ענקית של מי גשמים ששינו את הרכב המים, הפלנקטון נעלם ואיתו כל השרשרת. הפלמינגו פשוט לא יכלו לשאת זאת עוד, כפי שאמר  ראש הממשלה המנוח מנחם בגין "איני יכול עוד" ועזבו. רק אחד נותר מאחור, אולי להתריע, אולי לספר לכל פלמינגו שמגיע איפה החבר'ה, אולי הוא פשוט מורד או אידיוט – אבל מלהקות הענק, השנה נשאר פריט אחד.

LakeNakuru_1771_150807

אוהד ציין גם אותה, לבנית גדולה – Great egret שהילכה לה כמו דוגמנית על מסלול

LakeNakuru_1766_150807

והנה הצוות כולו, תחת שמי פלדה

LakeNakuru_171844_150807

ועכשיו מגיע הקטע הנתון לשאלה. כל המבקרים בספארים השונים מדברים על "the big 5"  – אלו הן החיות שהכי משכו ציידים – אריה, פיל, תאו, נמר וקרנף. את ארבעת הראשונים ראינו כבר (נמר ביום הראשון ברכס אברדר ואת כל השאר בכמויות בפארק סמבורו). רק קרנף חסר. זה מה שאמרנו לניקולס והודענו לו שעליו לספק כיון שיש קרנפים בנקורו. הוא צחק ואמר שינסה. מדי פעם עצר לדבר עם נהגים חולפים והאזין כל הזמן לרדיו שכל הנהגים מדווחים על מציאות. הוא התייעץ עם הנהגים האחרים כשירדנו לחוף, אבל כלום.

המשכנו לנו בנסיעה מחפשים את ההפתעה הבאה, כשכולם מחפשים את הגביע הקדוש, את הקרנף. ואז, נהג חולץ שניקולס עצר לשאול אם ראו קרנף, הסתכל על ניקולס וצחק "הנה, הוא שם, פשוט תסתכלו!"

קפצנו כולנו. משקפות, מצלמה והכל מוכן. הסלע האפור שהיה מונח בעשב הגבוה התבהר בעדשות המצלמה. זה אכן קרנף אבל הוא שוכב על הבטן, המנוול.

מדי פעם הקפיץ אוזן והתגלגל ימינה ושמאלה, אבל לקום? למה שיעשה זה? Haven't the jewish people suffered enough?

LakeNakuru_1810_150807

חיכינו וחיכינו והתחיל להחשיך והתחיל גשם ופשוט כלום לא קרה. צריך לצאת מהפארק עד 18:30 והשעה מתאחרת וחתיכת הבשר הזו עם הקרן מסרב לקום. החצוף עוד נשכב על הצד, כמעט נעלם לגמרי על כל הטונה שלו.

בלב כבד המשכנו הלאה, מתווכחים האם זה נחשב או לא. כיון שזה הבלוג שלי, וכיושב ראש  מועצת המנהלים אני קובע שכן.

לסיום היום, בדרך החוצה לשמחתו של הצפר המקומי פגשנו עַקַָב – Augur Buzzard

LakeNakuru_1815_150807

בזאת הסתיים היום. הגענו ללודג' מפנק להפליא עם ארוחת ערב מצויינת שבה שני הפנתרים הצעירים שלנו חזרו לפחות שלוש פעמים להעמיס עוד במזנון לעיניהם המשתאות של הצוות. לשמחתי שלי, המלון (Sarova lion hill) מתחשב יפה בקבוצות מהודו ויש אוכל הודי נ-ה-ד-ר. על מופע הריקודים לאשכנזים התיירים לא ארחיב, רק אומר שהרקדניות לא ממש התאימו למודל הרקדנית המוכר במחוזותינו

LakeNakuru_1825_150807

LakeNakuru_1828_150807

אשאיר אתכן עם האימפלה האפריקאית, בשירה הידוע – the lion sleeps tonight (היא שרה את הפזמון הידוע – Wimoweh, wimoweh, wimoweh, wimoweh – לפי תנועות השפתיים).

מחר יום ארוווווך של שני אגמים ונסיעה שתגמד את זו של היום. קשים הם חיי תייר הספארי!

DSC_1651_Animated-x500[3]

פוסט זה פורסם בקטגוריה Travel, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.