איך אפשר שלא להתאהב בג'יין בורדו?

צהרי יום שישי, מועדון האוזןבר מלא עד טבילת המרפק בבירה של השכן ואנחנו שם. מחכים לג'יין בורדו (כמו שחיכו לגודו). לפני זמן מה בהמתנה אחרת לאוהד שמעתי איזה יהלום קטן ברדיו, אצל קוטנר (כמובן) וחיכיתי לשמוע מי אלו. היה לזה צליל נקי, קטן ומאוד לא פה, מעין קאנטרי כזה עם מילים ברורות ויפות וככה מצאתי את ג'יין בורדו.

JaneBordeauxConcert_8959_150227

שלישיית פולק קאנטרי ישראלי (הגדרה שלהם). דורון טלמון כותבת, מלחינה, שרה ומנגנת טמבורין. מתי גלעד(מימין),מנגן קונטרבאס ומוסיף קולות. ואמיר זאבי (משמאל עם כובע מגניב) מנגן גיטרה אקוסטית, יוקללה וגם מעטר בקולות.

אולי שמעתם שיר שלהם ברדיו כיון שהם הצליחו להבקיע את חומות הפלייליסט הגלגלצ"י לאחרונה, שיר יפה עם רק קצת קאנטרי בשם "איך אפשר שלא" (להתאהב בך).

הנה, תקשיבו

 

שמעתי אותם ובאותו ערב מצאתי את האלבום שלהם לרכישה באתר באנדקאמפ, שם גם אפשר לשמוע אותו אבל חשוב יותר (במיוחד עם להקות ישראליות, עוד יותר במיוחד עם להקות ישראליות מתחילות וממש ממש במיוחד עם להקות ישראליות מתחילות וממש מקסימות) אפשר לרכוש אותו והרוב מגיע לידי האומן. כבר למחרת האלבום התנגן במלואו במכונית ואוהד שישב ליד עצר רגע את התעסקות בטלפון והודיע לי שזה מאוד יפה. די מהר פיתחנו כל אחד שיר אהוב (הוא "על סבון וחיסכון", אני "קרן שמש") וכששאלתי הודה שהיה שמח לראות אותם. אם הבן שלי מבקש ללכת לשמוע הופעה, כמובן שאמצא לו!

הנה אנחנו, באוזןבר, ממש מחכים שיתחילו כבר (כי הוא מחסל טוסטים בקצב מדאיג) וכמובן עם נורית שלא ויתרה ונדב שהסביר שזה לא ממש מעניין אותו לא הגיע.

JaneBordeauxConcertTouched_8901_150227

אין לי מושג מי בקהל. אני יודע שהיו שם בני משפחה ובטח גם כמה חברים והמון אנשים שפשוט באו לתת הזדמנות למשהו חדש ויפה.

ואז הם עלו. שלושה, צעירים ונרגשים על הבמה הקטנה של האוזן בר. דורון תפסה את המיקרופון והחלה לשיר ונחת רוח התפזרה לה באולם.

JaneBordeauxConcert_8905_150227

המוזיקה של ג'יין בורדו היא אקוסטית ושואבת את מקורותיה הרחק מכאן, מאמריקה הרחוקה ממסורת של קאנטרי אקוסטי עם זמרת וגיטרה. הקונטרבאס של מתי גלעד מוסיף עמוד שדרה קצבי ועסיסי וממלא נפח. דורון שרה בקול קטן, ענוג, לא לוחצת כמו איזה רוקיסטית אלא שרה שאתה חייב לאהוב אותה. השירים שלה נסובים הרבה על אהבה ואכזבה, אבל אין בהם מרירות, אלא מתיקות מרירה שכזו, כמו שוקולד בלגי טוב. היא שרה על דברים קטנים, כמו בועות סבון במקלחת זוגית, על אוהב לשעבר שעובר ברחוב, על קרן שמש שמשחקת בחדר ועוד.

JaneBordeauxConcert_8925_150227

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

אני מכיר את רוב מילות השירים. אני יודע שאוהד גם מכיר לא רע אבל הוא פחות מרגיש בנוח לשיר בשקט עם המוזיקה אבל בחושך  אני לוחץ לו את היד והוא מחזיר לחיצה ואני מציץ בו ורואה את ההנאה. אני גם מציץ בנורית ורואה שגם היא מבסוטה גם מאוהד וגם מהשלישייה שמקדימה.

JaneBordeauxConcert_9017_150227

יש משהו מאוד אינטימי בהופעת צהריים באוזןבר. בחוץ יום קיץ חורפי ובפנים חשוך ונעים. גם דורון הרגישה ככה כשדיברה בין השירים וקצת סיפרה על השירים, על ההתרגשות על ההצלחה המפתיעה. הכל היה מחויך וכולם צחקו במקום. היא הקדישה את השיר "עינב" לבנות בקהל, שיר שנאה חמוד ועסיסי לזו שהיא תמיד יותר יפה, מוצלחת, שזופה גם בחורף, כשרונית ממך, ש"היא כמו מכה בזרת מרגל הכיסא" ולמרות שהיא מודיעה לקהל שעינב היא כלבה זה נשמע חינני.

Jane Bordeaux Collage x600

ג'יין בורדו נשמעים מאוד מגובשים מוזיקלית (אני מניח שגם לא מוזיקלית), משלימים אלו את זו ובפתיחה של השיר שאני חיכיתי לו, 'קרן שמש', הם נעמדים כמו מקהלת ספרים ופותחים בהרמוניה יפיפייה.

JaneBordeauxConcert_8965_150227

אוהד חיכה לשיר 'על סבון וחיסכון' שבה דורון מציעה להתקלח בזוג כדי לחסוך אגורה או שתיים לטיול ושמח לגלות שדורון ביקשה להעלות את האורות וחילקה בועות סבון לקהל כדי שהאולם יתמלא בבועות בזמן השיר

JaneBordeauxConcert_8990_150227

אני לא יודע אם השירים של דורון אוטוביוגרפים. אם כן, אז חיי האהבה שלה עשירים אבל לא כל כך הולך לה. הם ביצעו שיר חדש שלא הופיע באלבום (הם הוסיפו כמה שירים חדשים, כמו להקה גדולה) שבו סיפרה על אהוב שעזב, קיפל את הבגדים, לקח את המזוודה וברגע של אכזריות קריפית, לקח לה את "הסוודר האהוב עם הצבי על החזה, קצת גדול וקצת מרזה". בכלל, בשירים שלה היא נאלצת להתאהב במישהו כי אי אפשר אחרת, או שעזבו אותה והיא רואה אותו ברחוב, היא שונאת את ה"עינביות" שבעולם שהן יותר מוצלחות ממנה ומספרת על מישהי שפשוט שותה וויסקי בכל מקום, אולי אחרי שכל כך נכוותה באהבה.

לשיר על הסוודר אין עדיין שם ובזאת אני ממליץ על שם לשיר – "הכל בסוודר". רישמו לפניכם.

JaneBordeauxConcert_8976_150227

אחרי שניסו וגילו שהקהל שר את המילים, גם כשדורון מפסיקה לשיר (נראה היה שזה הפתיע את חברי ג'יין בורדו שלא ציפו לשליטה כזו) הזמינה דורון חבר רביעי לבמה, מתופף סתור שיער (ששמו פרח מזכרוני כי דורון השוותה אותו להארי פוטר וזה השם שנתקע בזיכרון החלוד שלי) שהוסיף עוד נפח ומצא את מקומו יפה בין השלישיה.

JaneBordeauxConcert_9004_150227

לא נראה לי שההופעה הייתה משהו שהיה עובר באיזה ריאליטי של זמר נולד אבל זה היופי של כישרון. מתחילים מלמטה, בכל מיני מקומות קטנים, אוספים קהל שהולך וגדל ומגלים שהם יודעים את מילות השירים. לא נכנעים לתכתיבים של רייטינג, עורכים, מפיקי על, שופטים, וסטייליסטיות.

אגב, סטייליסטיות, לא יכולתי שלא לשים לב לדמיון של דורון ותלבושת המלח שלה לדמויות האנימה היפנית של סיילור מון (Sailor Moon) – גיבורות על נשיות שנלחמות ברעים עם כוחות האהבה והטבע. אולי הייתה כאן כוונת מכוון או שזה רק האסוציאציות חסרות הכיוון שלי.

JaneBordeauxConcert_8950_150227Sailor.Jupiter.full.1653826

ואז הם שיחקו בלרדת רגע מהבמה ומיד לעלות, כי הדרן זה הדרן וזה לא משנה אם אתם הסטונס או שלישיית ג'יין בורדו. ואז זה נגמר וקמנו ואוהד שהגיע קצת מעוך מבית הספר אמר שהיה נהדר וזה עשה לנו נהדר.

JaneBordeauxConcert_9020_150227

ובחוץ, דיזנגוף בצהרי שישי והעולם נראה נהדר כשיש מוזיקה בראש, שמש חמימה ושבת שלמה לפנינו. האם הואילה לצלם אותי ואת הג'מוס הצעיר שעומד לעבור אותי בגובה (ובר המצווה עוד לפנינו). כמובן שהוא היה רעב (זה כמו תינוק, צריך להאכיל כל שעה אחרת הוא בוכה). פתרנו זאת במקום המעולה החדש של ניר צוק "גארדן" בתוך הסנטר (!), על חורבות הבורגר ראנץ' שמגיש עופות צלויים ומבחר צ'יפסים שאפשר למות.

JaneBordeauxConcert_9021_150227

אז תזכרו, ג'יין בורדו. תקשיבו להם באתר בנדקאמפ, אולי אפילו תשקיעו כמה ג'ובות, תרכשו ותשימו על הטלפון לשמוע בפקק, כי זה שולח קרן שמש חמימה היישר ללב.

פוסט זה פורסם בקטגוריה Family, Music, עם התגים , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

