בוקר של חורף עם סיפורי חייו של מר פיקרי

(לדנה, שמה, מעבר לים)

לפעמים בא ספר שפשוט נוגע. ספר שמצליח לפרוט על כל נימי הלב. דנה, האחות שמעבר לים שלחה לי ספר שהיא אהבה, כשהיא מודיעה לי שיש ספרים שאסור לקרוא בקינדל. לאחרונה לא יצא לקרוא הרבה, בעיקר מדע בדיוני וקומיקס (ויותר מדי מאמרים של המפעל) אז שמחתי על ההמלצה וגם סמכתי על ההמלצה.

מזג האוויר התחשב בי וכשהשמיים התקדרו בשישי אחה"צ התיישבתי לי ופתחתי את הספר. הבוקר, בשבת, בתוך הפוך סגרתי אותו באנחה. ומצמצתי בעיני, חוזר מהאי השקט והנעים שלחופי ארה"ב ומסיפור אהבה לספרים לסיפורים, נפרד מכמה אנשים שחייהם עברו לפני לכמה שעות (מה לעשות, ספר טוב ואני קורא מהר…). מה לעשות. היא צדקה. גם ספר נהדר וגם אסור לקרוא אותו בקינדל כיון שהגיבור, איש ספרים בעצמו יוצא קשות נגד קריאת ספרים אלקטרונים ויש לכבד אותו.

זה הספר – The Storied Life of A. J. Fikry או, כפי שגיליתי הוא תורגם לאחרונה לעברית בשם סיפורי חייו של מר פיקרי.

StoriedLifeOfAJFikry_7979_150103

בלי לקלקל ולחשוף יותר מדי, זהו סיפורו של איי.ג'יי פיקרי, בעל חנות ספרים באי קטן לחופי ארה"ב (אליס איילנד), איש קשה שכל חייו הם ספרים ושחייו הולכים ושוקעים עד לתפנית (שמגיעה מאוד מהר, אני לא הרסתי כלום) שבה הוא מוצא  תינוקת בחנות הספרים עם פתק שמבקש שישמור עליה כי אמה לא יכולה והיא רוצה שהילדה תגדל בסביבת ספרים.

לאורך הספר הממש קצר הזה כל הדמויות משתנות אל מול עיננו. המחברת, גבריאלה זווין משרטטת את האנשים ביד אומן, בכמה קווים חדים, בלי לתאר יותר מדי ואני מרגיש שאני מכיר את כולם: את איי.ג'יי הרטנן והציני, את מאיה התינוקת, את מפקד המשטרה האבהי, הסופר הכושל, הגיסה המרירה וכמובן את איימי האופטימית. כל הספר ספוג באהבה אמיתית לספרים ויקסום לכל מי שאוהב לקרוא. שוב ושוב חוזרת השאלה שהגיבורים שואלים "מה הספר שהכי השפיע עליך?", "מה הספר הכי אהוב עליך" ועל ידי התשובות אנחנו מכירים את האנשים שחולפים דרך הספר, כמו להעיף מבט בספרייה של מישהו, להעביר את העיניים על כריכות הספרים, על ערימת ספרי הבלשים בפינה, על הקלאסיקות, על מדף הטולקין, רבי המכר הפופולרים וככה להכיר מישהו. כל הזמן ניסיתי לחשוב מה הייתי עונה (לא סגור איזה ספר אני הכי אוהב)

Begin5BookShelvs_7983_150103

  הנה תעודת הזהות הספרותית הפרטית שלי

זה פשוט ספר קטן, לא דרמטי במיוחד, לא מותח, אלא Feel Good Book שבטח ימצא את דרכו לסרט במהרה. כל אחד ימצא שם משהו להתחבר אליו וכשפיקרי מסתובב באי ובאזור ניו אינגלנד, הכל קם מול עיניך. כל פרק נפתח בהמלצה של פיקרי על סיפור קצר זה או אחר ואני מוצא את עצמי מהנהן, במיוחד כשהוא פוגע בבחירה אישית שלי. כשהתעוררתי בבוקר, מוקדם והבית היה שקט בבוקר של שבת שקעתי עמוק בפוך, מקשיב לגשם המטפטף בחוץ ופשוט נעלמתי לי לתוך הספר, משייט לי בנינוחות מעל לחנות הספרים שבבניין הויקטוריאני הסגול. לאט, לאט קלטתי שהדפים הולכים ואוזלים לי ונאבקתי להאט את הקצב אבל זה נגמר.

לא רוצה לספר יותר מדי, רוצה שתגלו לבד. יופי של ספר, קטן, נעים ועגול. יש לכן קישורים למעלה – קנו, תקראו ותגידו תודה לדנה.

פוסט זה פורסם בקטגוריה Thoughts, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

