נדידה בינות לדגים

והימים ימי ראשית הסתיו. הבקרים קרים יותר, הימים קצרים יותר וכשמרימים את הראש, רואים אותן. ציפורים נודדות. מארצות אירופה המתקררות אל החמימות של ארצות אפריקה. אם חובבי המילקי עולים לברלין, הציפורים יורדות משם.

על כל זה אני אוסיף האשמה אישית. הבחור הצעיר הזה, הוא אשם.

BirdingMaaganMichael_6807_141016

לא ברור מתי עבר לחבב ציפורים אבל כרגע הוא, בין שאר הדברים, ידען אנציקלופדי בנושאי ציפורים וצפרות. אני כבר שולט לא רע בציפורי ארצנו, הודות לו והצורך לתת לו קונטרה. אנחנו יוצאים גם לחפש ציפורים, אני והוא, הוא עם המשקפת המשובחת שקיבל לפני שנים ליומולדת ואני עם המצלמה. נורית באה אתנו בשביל ההליכה והאוויר הטוב. פחות בשביל האופטיקה.

אז עכשיו יש נדידה. איפה יעצרו הציפורים? באגמון החולה!

וגם המוני בית ישראל יעצרו שם ובכלל זה רחוק.

אז יצאנו מוקדם בבוקר למעגן מיכאל. למען האמת יש סיורים של החברה להגנת הטבע, סיור רכוב בעגלה הנגררת ע"י טרקטור, אבל אנחנו נזכרנו מאוחר מדי וחוצמזה, יש לי את המדריך הפרטי של, עם התלתלים והחיוך שאני מת עליו. אין לחברה להגנת הטבע כאלו. רק לנו.

נסענו למעגן מיכאל, לבית ספר השדה (מגיעים לשער הקיבוץ, מתעקלים שמאלה, נוסעים דרומה במקביל לכביש החוף, עד שמגיעים מימין לעלייה לרחבת החנייה של בית ספר השדה).

שם חנינו, ויצאנו דרומה, לשער וגשר עץ המוביל אל בינות לבריכות הדגים.

BirdingMaaganMichael_MAP_141016

אין לי המון מה לספר, רק להראות את התמונות שאני ואוהד מיינו. הוא ישב ובדק כל אחת ואחת, לוודא שאני יודע מי מופיעה בכל תמונה ורשם לי כאן בבלוק הצהוב לידי. אם יש למי מהקוראים השגות – אני אעביר לו את זה, אישית!

בהתחלה עוד מתלהבים לראות ברווזים (ברכיות, כמו שאוהד יתקן אותי) בכמויות מסחריות. אך לאט הלב נהיה גס בערימות שיש שם. כולם מגעגעים כמו שצריך.

BirdingMaaganMichael_6583_141016בְּרֵכִיָּה Mallard

בבריכה הראשונה שאנו מתקרבים אליה בפסיעות אינדיאניות איטיות מחכה לנו מה שבאנו לראות – ציפורים גדולות, מרשימות שלא רואים כל יום. כמו האנפה האפורה הזו שבשעות הקרובות נראה כל כך הרבה שאפילו אני אפסיק להרים את המצלמה לעין. אבל בהתחלה זה מרשים.

BirdingMaaganMichael_6592_141016

אנפה אפורה Grey Heron

BirdingMaaganMichael_6612_141016

אבל גם פרפרים יש המון, במיוחד הדנאית האלו שעושות עלינו באזזים עצבניים. אני שאלתי אותו "דנאית?" ואוהד הפטיר באדישות "כן…" והמשיך הלאה, לציפור הבאה. אז מה אם זה פרפר פשוט, זה ממש יפה כתם הצבע זה, ממש פרח חי.

BirdingMaaganMichael_6608_141016

דנאית הדורה Plain tiger

BirdingMaaganMichael_6659_141016

עם השנים העיניים שלנו התרגלו לחפש את התנועה הזו, לזהות את הציפורים, בעלי החיים, הזוחלים והחרקים. יש לנו תרגול קבוע ונורית היא זו שמצאה בסבך את האנפה הזו שאוהד התלבט קשות (הוא נורא רצה שזה יהיה משהו נדיר אבל בסוף לאחר סקירה במגדיר, הסכים לדבוק באמת)

BirdingMaaganMichael_6632_141016

אנפת לילה (פרט צעיר) Young Night Heron

BirdingMaaganMichael_6639_141016

בל נשכח שאנחנו מהלכים לנו בין בריכות דגים מסחריות. אין כאן דגים אקזוטים אלא מה שנראה כמו קרפיונים ענקיים. מדי פעם, נשמע רעש מכני ומתקן האכלה אוטומטי נכנס לפעולה ומזרים אוכל לבריכה. המים שלא נראים שלווים מתכסים  במאות דגים שעולים למעלה ונראה שלא צריך יותר ממחבת כדי לתפוס אותם. הנקודה היא שהדגים גדולים יותר מרוב עופות המים שראינו ונראה שאם כבר מישהו בסכנה, הרי אלו העופות.

מאוד שעשעה אותי הסצנה הבאה שבה מגלן חום עמד לו במרכז בריכה ונראה מתוסכל מהעובדה שיש מולו טונות של דגים אבל הוא לא יכול לטעום כלום. הוא עמד והסתכל פנימה, כשעל מקורו המעוקל כמגל (ומכאן שמו) יש הבעה מאוכזבת.

BirdingMaaganMichael_6647_141016

מגלן חום Glossy Ibis

BirdingMaaganMichael_6653_141016

פתאום צל גדול מעלינו.

כשיש ציפור מעליך, הדבר הכי טיפשי הוא להרים את הראש ולחטוף משהו לעין. אבל הרמנו וראינו משהו שנראה כמו מטוס קטן (3 מטר מוטת כנפיים – לא צחוק). שקנאי לבן (או שקנאי מצוי). זה מה שרצינו לראות.

BirdingMaaganMichael_6708_141016

שקנאי לבן White Pelican

עקבנו אחריו במבט עד שנעלם בבריכה מרוחקת. בדרך, נתקלנו בטנדר חבוט ובו קיבוצניק שנראה עוד יותר חבוט וצרוב שמש. החלפנו חוויות והסברנו לו מה ראינו. אפילו החסידות השחורות שמצאנו לא הלהיבו אותו. "לכו לבריכה המזרחית, שם", הוא אמר, "נחתה שמה להקה גדולה של שקנאים".

ואכן, מתחת בתיה של ג'סר א-זרקא, שטה לה בנוחות להקה גדולה בת 30-40 שקנאים בבריכה. ציפיתי שהם יאכלו אבל כנראה שלא היו דגים במים או שזה לא בא להם טוב.

זה היה הגביע הקדוש. למה לעמוד בפקקים באגמון כשיש לנו להקה גדולה ושלווה יושבת לנו מתחת לאף?!

BirdingMaaganMichael_6742_141016

(לחצו לגרסה גדולה יותר)

לו היה לי כיסא, הייתי יושב. ומסתכל. ובכיסא הדמיוני שלי הייתי יושב עם בירה קרה ומסתכל על השקנאים ששטים הלוך ושוב, ומבסוט.

אבל לא היה לי כיסא או בירה קרה ואולי בגלל זה לאחר רבע שעה החלו השקנאים לעזוב.

כמו מטוסי ים כבדים הם החלו לצבור מהירות ולהמריא באיטיות, חולפים על פני המסגד של ג'סר, כמו אל-בּוּראק, אותו סוס מעופף שהעלה את מוחמד לשמיים.

BirdingMaaganMichael_6756_141016

BirdingMaaganMichael_6753_141016

איך שעלו, החלו להסתובב במעגל, על תרמיקה שזיהו. אולי בגלל זה הם המריאו, כי הבינו שיש כאן תרמיקה שתרים אותם למעלה. תוך דקות הם נבלעו בלהקה ענקית של שקנאים שחגה לה גבוה, ולאחר כעשר דקות פשוט נעלמו לנו מהעיניים.

BirdingMaaganMichael_6767_141016

ביצנית אדומת רגל Spotted redshank

BirdingMaaganMichael_6686_141016

תמירון Black Winged Stilt

הצקצוקים של השלדגים מאוד קלים לזיהוי – לבן חזה, פרפור עקוד וכמובן נער הפוסטר של המשפחה, השלדג הגמדי – יפה, קטן ומעצבן כי ממש קשה לתפוס אותו, בלי זום באורך של מטר וחצי (שאין לי לצערי – הבלוג פותח את שעריו לתרומות)

BirdingMaaganMichael_6835_141016

עלווית אפורה Willow Warbler

BirdingMaaganMichael_6719_141016

חסידות שחורות Black Stork

הלכנו והלכנו והלכנו עד שהגענו לים, דרך "נחל" שהזרים מי עודפים מהבריכות לים. הזרם לא נראה בריא במיוחד אבל היו מליון שחפים סביבו.

BirdingMaaganMichael_6798_141016

BirdingMaaganMichael_6821_141016

שחף צהוב רגל Yellow Legged Gull

ישבנו ואכלנו בייגלה על חוף הים הנטוש. מסתכלים על הגלים ונהנים מהשקט והרוח. אפילו אוהד חש את הצורך לנוח אבל המשיך לחפור בראש, הופך והופך בכל ציפור שראינו וכל אלו שלא מצאנו ומזכיר ומנתח את הטיול שעשה לאגם ירוחם בתחילת השבוע עם סבא מרסל, שם מצא כמה ציפורים נדירות וזכה להערכת השלטונות המקומיים.

אחרי המנוחה יצאנו חזרה, חוזרים על עקבותינו, אדישים לרוב בעלי הכנף מסביב כי ליבנו כבר גס בהם. תנו לנו איזה קונדור או לפחות איזה פלמינגו לוהט. רק לקראת הסוף אני הפשרתי לאור קבלת הפנים שעשו לנו הברכיות (אתם ממש יכולים לשמוע את הגעגוע בתמונה)

BirdingMaaganMichael_6727_141016

בְּרֵכִיָּה Mallard

BirdingMaaganMichael_6845_141016

ולבסוף, ממש לפני שפנינו החוצה מהשטח, חיכתה לנו לבנית קטנה, עומדת לה על סכר קטן בינות לפרחים הצהובים. אוירה של נחת עמדה באויר עד שהגענו למכונית כדי לגלות שהמצבר התרוקן בשעות האחרונות כיון ששכחנו את האורות דלוקים. כל הנחת נעלמה לה בגל עצבים.

BirdingMaaganMichael_6848_141016

לבנית קטנה Little egret

אבל, עם ישראל הוא עם של רחמנים ותוך 20 דקות נמצא בעל הרכב שנתן לנו קצת חשמל ויצאנו שוב לדרכנו כשאוזנינו מצלצלות צפצופי ציפורים.

פוסט זה פורסם בקטגוריה Family, photography, Travel, עם התגים , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.