סופים והתחלות – זה מסיים יסודי וזה מתחיל אוניברסיטה

כן. סוף השנה הגיע.

אוהד סיים כיתה ו' ונדב מתחיל את התואר הראשון במתמטיקה (זה נראה לי מטורף רק לרשום את זה).

אוהד, תלמיד כיתה ו' הוא רשמית בוגר בית ספר יסודי. במופע מרשים נחגג סוף השנה, מופע שבו חלקה של המשפחה היה גדול כיון שגם אני וגם נורית התנדבנו לסייע ונשאבנו פנימה (בהעדר רוח התנדבות כיתתית).

OhadGraduationShow_4252_140626

OhadGraduationShow_4360_140626

הוא התלונן על החזרות. גם אני, כי נראה היה שהם ויתרו על ללמד די מוקדם. אבל, המופע היה מרשים, עם נאומים ארוכים (מדי), ילדים חמודים מכיתה א' שלחלוטין גנבו את ההצגה וכמובן כל כיתה הציגה ריקוד וקטע קישור. איך חלפו להם מהעולם חיקויי מורות ושאר דחקות כאלו? זה היה יחסית מהוקצע, עם ריקודים שהתכתבו עם קליפים שהוצגו כרקע לריקוד, מסך לד כזה של הופעות שהוסתר ע"י יער של ידיים שהרים טלפונים אל על.

אוהד נראה ענק על הבמה. הוא היה רציני כמו דן כנר בטקס רשמי. דיבר שקול, מדוד, בלי שום חיוך, מה שגרם לי לחייך יותר. הוא נורא רציני והתייחס לטקס ולדבריו בכובד ראש. לפחות בחוץ הוא היה רגוע יותר. נראה לי שהוא גם לקח ללב את כל הבלגן שהיה מאחורי ולפני הקלעים. יקה שכזה, יקה צעיר שנושא על כתפיו המתרחבות את צער ה'יהיה בסדר' הישראלי. אולי אנחנו צריכים לשלוח אותו לגדול בשוויצריה.

OhadGraduationShow_4228_140626

אז עכשיו הוא רשמית בחופש, לא ממש מחכה לחטיבה – אבל מצפה לחופש. הוא שם ידו על ספר תנ"ך (לא ממש) ונשבע שהחופש הוא יצייר, יפגש עם חברים, יעשה דברים מגניבים ואני ישבתי וגיחכתי כשאני חושב על האפשרויות הזמינות של מחשב, טאבלט, טלפון, פליסטיישן, טלוויזיה (עם סרטים) ושאר מסכים. אני חושב שגם אני השמעתי הצהרות כאלו ביוצאי לחופש אבל לא היו לי את כל המסכים האלו.

ונדב? בעודו ממתין להיות שביעיסט, הוא מתחיל תואר.

נדב סיים בהצלחה מטורפת את התוכנית לנוער מוכשר במתימטיקה של אוניברסיטת בר אילן. הוא התחיל במסלול עוד בכיתה ו', כהעשרה ומקום למתוח קצת את השריר הזה שבין האוזניים. בכיתה ח' החליט שהוא מתחיל את המסלול המהיר לבגרות 5 יחידות במתמטיקה. לפני שאתן מזמינות עובדת סוציאלית ומחפשות משפחה אומנה – זה בא ממנו והמוטיבציה שלו הייתה מדהימה. כל מה שעשינו היה לתת כתף. בשנתיים הראשונות נזקקנו (במיוחד נורית) לרענן את המתמטיקה שלנו ולעזור אבל בשנה האחרונה זה כבר היה קשה.

הוא נעשה מעולה. חד ומהיר. מסתכל על בעיה ופתאום רואה את הדרך. וכשסיים את המסלול המאוד קשה הזה, הגישו אותו על 100 לבגרות חמש יחידות כיון שזה היה ממוצע מבחני המגן שהוא עשה. פשוט.
הוא מחכה עדיין לתוצאות הבגרות אבל ההישג עד כה, מרשים מאוד.

"די." אמרנו לו, "מספיק. עכשיו משהו אחר". אבל אחרי שהזמינו את כל הבוגרים הטריים של התוכנית דיבר בפניהם ראש המחלקה למתמטיקה בבר אילן, פרופ' עוזי וישנה והלהיב אותו ולמרות ההזהרות שלו שזה לא קל וההתנגדות שלנו הילד החליט שהוא הולך על זה.

בסופו של יום, הוא עוד מעט בן 16 ואני לא באמת יכול לכפות עליו את רצוני. אני מבין אותו ומבין את בר אילן. מתמטיקה זה מקצוע של צעירים. מאוד צעירים – אווריסט גלואה היה בן 19 כשפרסם את העבודות פורצות הדרך שלו (ונהרג מיד אח"כ בדו קרב על ליבה של צעירה), בלייז פסקל, גאוס, ראמנוג'אן – כולם התוו את הדרך עוד לפני שחגגו 20. כמובן שאני נתלה בעצים הכי גבוהים שצמחו אבל גם עוזי וישנה שעמד על הבמה כראש הטרי והצעיר של המחלקה למתמטיקה – אני זוכר אותו מהיום שאני באתי להירשם למחלקה למתמטיקה בבר אילן, אני זוכר אותו כילד צעיר, אולי בן 16 שהגיע עם אימו ויותר מכך אני זוכר אותו מהשנה הראשונה לתואר, שם אנחנו התקשינו להעתיק מהלוח את ההוכחות והוא רק רשם לו את המשפט כי את ההוכחה היא ברורה מאילו. כשאנחנו סיימנו שנה א' הוא סיים את א' וב' וכשאנו סיימנו את ג' הוא סיים תואר שני. לשמחתי הוא זכר אותי במעומעם לפני ההרצאה שלו.

יצאנו, נורית ואני עם ההרגשה שאנחנו הולכים להפסיד אבל שמנו לפניו את כל הקלפים על השולחן. מתמטיקה באוניברסיטה – אין לה כל קשר למה שלומדים בתיכון. כלום.

ולפני כמה ימים הגעתי למחלקה, לאותו חדר שלפני יותר מ20  שנה אני נכנסתי אליו להירשם ופשוט רשמתי את נדב לתואר ראשון.

BarIlanRegistration_091207_140616

ביום ראשון הוא מתחיל סמסטר קיץ. זה מה שהוא בחר ואני רק מקווה שימצא מקום לים בחופש שלו. ביום ראשון הוא הולך לשבת כסטודנט ולשמוע הרצאות – אינפי ואלגברה לינארית. הוא מתחיל ריצה שאם יחליט שהוא מגיע לסופה הוא יחזיק בתואר ראשון בגיל 19, שנה לאחר שיסיים את השמינית.

לשניהם אני מאחל טונות של הצלחה. לזה בחטיבה ולזה באוניברסיטה וגם בתיכון שמקומו לא נפקד. נראה לי שאחלק את הטונות 55% לנדב ו45% לאוהד. רק הגאווה והאהבה מתחלקות 100% ו100%  בין שניהם.

פוסט זה פורסם בקטגוריה Family, עם התגים , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

