אנשים של זבל ושקיעה

בסוף תל אביב, יש מקום מיוחד שבו ניתן להריח זבל מאוחד. יש שם הר גבוה גבוה בלי שיבושים ועליו, בקצה זבל של אנשים.

TrashPeople_2888_89_90_tonemapped_140415

ערב של פסח ואנחנו בדרך אל ההר הירוק כל ימות השנה, הלוא הוא הר חירייה. זה שם נעוריו, לפני שעומרי שרון התלבש על העסק, הציל את הר האשפה מלהיות יוזמה נדל"נית וההר הוליד פארק, ריאה שהולכת ומוריקה. הפארק קיבל את שמו של ראש הממשלה דאז שרון, עוד בחייו ובתקופת השינה שלו.

ומה מושך משפחה שלווה אל ההר בערבו של יום חג?

זבל של אנשים או אנשים של זבל – תלוי איך מסתכלים על זה.

על ההר יש תערוכה. מיצב בפי העם. Trash People, הוא אוסף של דמויות אדם הבנויות מזבל דחוס – פחיות, בקבוקים, אשפה אלקטרונית ועוד. כ 500 אנשים כאלו עומדים דום , צופים אל תל אביב מפסגת הנצח. הם נבנו ע"י האמן הגרמני HA Schult, עוד בשנת 1996 ומאז, טיילו אנשי הזבל בכל העולם. התערוכה פתוחה לציבור עד ה 26/4/2014.

זהו הישג מרשים במיוחד מכמה סיבות:

TrashPeople_2854_5_6_fused_140415

 

ראשית, מעשה האמנות פה הוא בעצם העובדה ש 18 שנה אותו גרמני חי לו על התהילה של ערימות זבל דחוסות לצורת אנוש ומטייל איתם בכל העולם, בהתרסה קשה על תרבות הצריכה האנושית ועל כמויות האשפה שהיא מייצרת. שנית, ההתרסה הזו קצת אירונית כיוון שהתערוכה הגיעה ב 20 מכולות לארץ שהטסתן רחוקה מלהיות ירוקה (חתימת פחמן, דלק סילוני ושאר ירקות) – אבל אני קטנוני.

במבט ראשון עלו בי שתי אסוציאציות שונות – הראשונה, היא צבא הטֶרַקוֹטַה, חיילי קרמיקה סינים שנקברו יחד עם הקיסר. לא ראיתי אותם מעולם אבל מתישהו צריך לראות אותם

640px-Xian_guerreros_terracota_general(התמונה באדיבות וויקישיתוף: צבא הטרקוטה)

אבל יותר מזה, הדמויות הניצבות על פלטפורמה מורמת הזכירה לי את האטלנטים של טוּלָה – דמויות לוחמים טולטקים ענקיים עומדים על פלטפורמה בקצה גבעה וצופים אל הנצח. אין שם כל כך הרבה, אבל הפוזיציה והסצנה הקפיצה לי את הזיכרון הנעים הזה לראש.

AtlantesDeTula_6320 071110

טוּלָה, בצפון מקסיקו היא לא על ציר התיירות הראשי אבל שווה מאוד. היינו שם, פעם, בטיול ההוא, הגדול (כל הסיפור של טולה נמצא כאן ואפילו אני הופתעתי מעומק התחקיר שאני עשיתי – מסתבר שהייתי אפילו עוד יותר משוגע פעם)

AtlantesDeTula_6333_071110

לא אני ולא נורית גבהנו מאז. יש סברה שאפילו אני נמכתי, אבל אפשר להעריך את שינויי הגובה שחלו בשני הצעירים.

גם המיצב שכאן, מרהיב. מספיק מרשים עד כדי שהשניים שהביעו תרעומת מסויגת לבוא אתנו, הראו סימני התלהבות

TrashPeople_2841_140415

TrashPeople_2883_140415

אפשר להסתכל על המיצב לעומק, לנתח את המשמעות שלו לפרטי פרטים ואפשר לרוץ בין הפסלים ולשחק תופסת מיחזור (הרעיון שלי, כי אני מספיק מבוגר להרגיש שאין שום בעיה להשתטות בעוד שלשניים האלו זה נראה ילדותי).

TrashPeople_2907_140415

הרעיון פשוט. כל וריאציה על תופסת או הקדרים באים (לא הקטרים באים!) שבה צריכים לרוץ במהירות בין הפסלים לוקחת. אמנם אוהד ביקש שלא נרוץ אבל בסוף לא עמדתי בפיתוי לרוץ שפוף ולזנק על הילד המסכן בשאגת ניצחון (כן, אותי ליצחק קדמן).

TrashPeople_2943_140415

בעוד שהנוער מתרוצץ ומוצא אנשים מעניינים (כמו זה שנבנה בארץ או ההוא עם הפנים מלוחות אלקטרונים) גם היה מקום לרומנטיקה בינות למיחזור.

TrashPeople_2873_140415

השמש החלה לשקוע, ועמה גם סבלנותם של בני הנוער – האבא שלהם עם המצלמה והחצובה וההמתנה לשקיעה חיסל להם את הסבלנות. אנחנו כיוונו את בואנו ל18:00 לערך כדי שנקבל שקיעה הדורה מעל פסגת הר הזבל אבל העננות הכבדה חיסלה את הסיכוי לשקיעה הזהובה שראינו יום קודם לכן מעל הפסגה.

החשיכה שהחלה לרדת לא מנעה מהמבקרים להסתובב להם בינות לדמויות תחת התאורה של ההר ואל מול קו האופק האורבני של תל אביב שהחל להידלק באורות

TrashPeople_2953_140415

כשברווזים מגעגעים עפים בכבדות מעל ראשינו, מחפשים את המקום הנכון למנוחת לילה וכשגעגועיהם של אוהדנדב אל הנוחות של המסכים בבית יצאנו אט את ההר. אמנם לי היו תוכניות שונות שכללו חצובה, תל אביב שנדלקת לה באורות מסמאים אל מולי ושאר נסיונות פוטוגרפים אך אם הבנים הבהירה לי שאם אני אמשיך כך, גם אני אקבר בערימות האשפה המרכיבות (מרקיבות?!) את ההר. אם כך, נחפזתי לעשות נסיון קצר ומטוס שהואיל בטובו לטוס לי דרך הפריים יצר לי חידה מעניינת בצילום

TrashPeople_2960_140415

(אפשר ללחוץ על התמונה ולקבל את המקור, שממש מתנהג יפה כרקע מסך – לשירותכם)

ועם העיר ללא ההפסקה אני מפסיק. אם אתם מספיקים – לכו לראות את התערוכה, שווה. נסו להגיע בערב – ממש נעים שם.

פוסט זה פורסם בקטגוריה Family, Travel, עם התגים , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

