לאפריקה, לאפריקה

בַּרְמָלַי הוא אחד מאבני היסוד של ספרות הילדים הרוסית. אני גדלתי על התרגום העברי לספר של קורני צ'וקובסקי, תרגום מופלא של נתן אלתרמן, שחורז במקצבים ללא שום תחרות היום. בספר ילד וילדה, גדי וימימה, בורחים לאפריקה למרות האיסור של הוריהם להגיע לשם, כיון שבאפריקה מסתובב הפרא ברמלי המסוכן.

Barmalay

"קטנטנות וקטנטנים,
לא ולא, בשום פנים,
אל תלכו לאפריקה,
השמרו מאפריקה!"

אני זוכר את שתי השורות האלו מאז שהייתי קטן ופחדתי קצת מהספר, כיון שאדון ברמלי (שמטפס על הר וגיא) קצת מפחיד בציורים המקוריים אבל הסוף טוב. הספר נפלא והשפה מופלאה אבל בנסיון קטן עם אוהד, הוא התקשה להבין את העברית הגמישה של אלתרמן.

זה מה שהדהד לי בראש כשקיבלתי את הקריאה.

המפעל מבקש שאטוס לדרום אפריקה, ליוהנסבורג, להביא אור לגויים שמחפשים את דרכם ביבשת השחורה וצריכים קצת עצות ורעיונות. כל כך יפה ביקשו במפעל שנעניתי ברצון ולמרות ההזהרות של צ'וקובסקי בשפתו של אלתרמן מצאתי עצמי יושב, ממתין להמראה לכיוון ההפוך.

JohannesburgFirstDays_153952_140304זה שלא שישבתי הפוך, אלא המטוס לקח אותי אל תוככי אירופה הקלאסית, בכיוון ההפוך לחלוטין לאן שעלי להגיע ושם לאחר המתנה ארוכה המראנו אל תוך הלילה ואל מעל היבשת השחורה (כיון שהיבשת שחורה והלילה גם שחור לא רואים כלום, ביחוד עם עיניים עצומות וסרט בינוני).

לא אלאה את ארבעת הקוראים בסיפורי עבודת המפעל. היו אלה כמה ימים דחוסים של עבודה לחוצה, דעות מוצקות של בעד ונגד, דיבורים ארוכים עד שהגרון יבש ותוספות קטנות לאגו כאשר החזקתי את הקהל מחייך במקומות הנכונים ומשתתף איתי בלי בעיות מיוחדות.

מה שכן, היה מעניין לראות את דרום אפריקה העסקית. סיקרן אותי לראות אם יש כבר עירוב אמיתי של שחורים ולבנים. ברור לי שהחדרנית תהיה שחורה ונהג המונית יהיה שחור, אבל האם במוסד פיננסי רציני, האם מעבר לפקידות הקבלה יש דריסת רגל לשחורים ושוויון.

JohannesburgFirstDays_0000_140306ראשית, על מנת לערוך מחקר מעמיק שכזה, היה עלי להראות רציני. בכל זאת אני מייצג את המפעל. עליתי על חליפת האיומים וצעדתי ללא מורא וחיל, פנימה. מחקר העומק שלי העלה שיש דריסת רגל לשחורים מעבר לעובדים האדמיניסטרטיבים. ביום העיון הראשון, היה קהל שהוא יותר בליבה העסקית ופונה לגופים הגדולים במשק ושם היו מעט שחורים ואלו שישבו, עשו רושם חד למדי – אני מניח שעליך להיות ממש טוב כדי להתקדם למרות שלכאורה אין יותר גזענות. ביום השני היה קהל שעובד יותר עם השוק הקמעונאי ושם הייתה יותר נוכחות שחורה. זו פעם ראשונה שלי באפריקה בכלל ובדרום אפריקה בפרט אבל אני אסתכן ואביע דעה שאומרת שיש עדיין מקומות שהגוורדיה הלבנה עוד שולטת.

ובדרום אפריקה, כמו דרום אפריקה וכמו הפרא ברמלי – בשר, בשר, בשר.

הנה מדגם מייצג של כל מה שבא אל פי בארוחות הערב, של פעמיים במוסד הידוע the butcher שם ניסיתי גם סטייק של קודו (אותה אנטילופה ענקית שמקרניה עושים שופרות) – טעים. גם צלעות של חיה מסוימת שיש הסתייגות ממנה בקרב יהודים (שם למטה משמאל) היו מעולות. זה המקום להמליץ על The Butcher Shop & Grill, ממש בתוך הכיכר על שם נלסון מנדלה, מול פסלו של אבי האומה.

JohannesburgSteaks

אבל, ויש אבל – קשה לחזור לחדר אחרי כזה ולהמשיך להתכונן ולעבוד ובגילי המופלג, להוריד כזה סטייק עם יין – קשה להמשיך כך לאורך זמן ואחרי כל אלו עלתה שוועתי לירקות.

אסיים בפסקול שהתנגן לי בראש מאז שהתחלתי לארוז לבד, בלי שאף אחד יתן לי משהו להעביר או איזה חפץ חד. עם כל גרב שקופלה לה למזוודה, כל חולצה שנארזה בקפידה זמזתי את השיר הכי ידוע של להקת טוטו – Toto – אפריקה. אמנם גיליתי כרגע שהם עדיין פעילים אבל בסופו של דבר – היה להם להיט עצום אחד שכולם מכירים.

מילות הפזמון שלא תצליחו להוציא מהראש לפחות עד פסח אומרות כך:

CHORUS:
It's gonna take a lot to take me away from you
There's nothing that a hundred men or more could ever do
I bless the rains down in Africa
Gonna take some time to do the things we never have

כל רגע שנמנמתי בטיסה, מעל אפריקה, יערות, תופים, פילים וסוואנות התנגנה לי השורה שמברכת את הגשמים באפריקה. כל כך ברכתי וכל כך הייתי קרוב, פיזית לכל אלי הגשם האפריקאים, אי שם בעננים שמהרגע שנחתתי באפריקה, הגשמים המבורכים לא פסקו לרדת. זה סוף הקיץ הדרום אפריקאי ולמרות שבקיץ יורד גשם, הם לא רגילים לגשם שלא מפסיק ויורד בכמויות. אני מקווה שהם לא יחזיקו את זה נגדי כי זה כבר לא נוח להם כל כך ואני שיש לי תכניות להיות גם תייר עד הטיסה חזרה מקווה שהברכה שלי תעצור.

מחר – גילוי אריות באפריקה!

פוסט זה פורסם בקטגוריה Travel, עם התגים , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על לאפריקה, לאפריקה

  1. שי הגיב:

    הטיסות הכמעט ישירות לאפריקה (עם Ethiopian, קונקשן באדיס אבבה) מעניינות, כי בניגוד למסלול הטיסה שאנחנו רגילים אליו — ממריאים מעל גוש דן, וברגע שמגיעים מעל הים שוברים צפונה — היא ממשיכה ישר דרומה, אל אילת, ומשם מעל ים סוף.

    כמובן שכשטסתי למומבסה, המטוס המריא בלילה, ופרט לכמה אורות שדמיינתי שהם באר שבע, לא ראיתי כלום.

    • eitanel הגיב:

      הי שי,

      ראיתי. מצחיק. אבל זה כמו לירות בדגים בחבית – קל מאוד. באותה מידה יכולתי לדבר על יצירות מופת (לא שאני חושב שהשיר הוא מופת למישהו …) כמו Wish you were here של פינק פלויד ולפרק להן את הצורה – תקרא את המילים

להשאיר תגובה

