יאיר דלאל בין הדלתא למדבר

שוב הקדים אותי בן שלו מעיתון הארץ!

שוב הוא הגיע למופע מוזיקלי שאליו באנו לשמוע, שמע, רץ לספר לחבר'ה תוך כדי שהוא פחות או יותר אומר את מה שהיה לי לומר ועושה את זה טוב. לא חשוב שבחרתי הפעם פסטיבל מוזיקלי קצת איזוטרי – פסטיבל העוּד בירושלים ולא משנה שהגענו בראש חבורה מכובדת לשמוע את יאיר דלאל מפליא בנגינתו. מר שלו פרסם את הביקורת שלו לפני ופירק את סיפור המופע לגורמיו (אני גם  עמוס ועם כל המוטיבציה, לקח לי זמן ולא ממש מיהרתי כמוהו – אבל לו משלמים ולי לא, קוראות יקרות – אני משלם בשעות שינה על הדיווח).

אז אנסה בכל זאת לספר.

בראשית קיבלתי הודעה על פסטיבל העוּד. עם כל החיבה שלי לאום-כולתום, לא חשבתי שאצליח לגרור מישהו לשמוע את מופע המחווה לזמרת עם ממחטות הענק. ליאיר דלאל אני חולק כבוד מאז אלבומו עלעול (1995) וכאן אמורים לשבת לצידו ולצד ההרכב שמלווה אותו, על הבמה, כמה נבחרי גיטרה כמו אפריים שמיר, מיקי שביב (!) ואיתי פרל. "בלוז אל המדבר", שבו אמור יאיר דלאל להעמיס על כתפיו הצרות את שמיר, שביב והשאר ולקחת אותם לסיבוב נדודים במדבר. האמת שעם הגידול בגזרתו של מר שמיר, זה לא ממש מומלץ. למופע הזה לא התקשיתי למצוא שותפים…

oud13_690w_845L

יש הדר מסוים בנסיעה לירושלים בלילה לשמוע הופעה. אין כמו ללכת בשלווה אל מול חומות העיר העתיקה, כשאוויר הרים צלול כיין נושב בקלילות, משחק בשובבות בבלורית המתנפנפת. אבל כשאתה מגיע ברגע האחרון ממסעדת מונא, לא מוצא חנייה ומאחר לתחילת המופע – אז אין שלווה, אין אוויר הרים (מי יכול להרשות לעצמו אוויר כשהוא ממהר) וגם הבלורית לא מתנפנפת כל כך.

ראשון עולה אל הבימה יאיר דלאל, לבוש לבן מכף רגל ועד ראש, ונושא בגאון על ראשו שער ארוך מאפיר. בצניעות הוא מתיישב בפינה.

YairDalalBlues_9368_131102

למה צניעות? – הוא אמור להיות המסמר, הרכז, שחקן מספר 1 אבל הוא יושב בפינת הקשת ונותן למוזיקה ולשאר הנגנים מקום. גם בנגינתו הוא עיטר וקישט כשאחרים ניגנו.

YairDalalBlues_9374_131102

לצידו עלו וישבו, שועלי הגיטאר, איתי פרל, אפריים שמיר ומיקי שביב שאני מחבב עוד מימי טנגו ואלבום הסולו שלו (אלבום מדהים ואינטימי ולא מוכר – 'בדיוק דבר כזה'  שעדיין יש לי מ 1999).

YairDalalBlues_9376_131102

מול האונה הזו, האונה השמאלית של המוח שאחזו בגיטרות שלהם התיישבו הלהקה של דלאל – אבי אגבבה על התופים,  יותם חיימוביץ' עַלֵי סיטאר, ארז מונק כלי הקשה ואורח נוסף אלי בֶּנָאקוֹט שנשף בכלי משונה.

YairDalalBlues_9377_131102

אחרי שדלאל פתח וניגן ולאחר שהצטרפו אליו לבמה שאר המשתתפים, התחיל שני ושמיר נכנס ופתאום ניצבנו מול 'ידעת את הדרך' של שמיר ("הידעת את הדרך אל בית אהובתי?") בגרסת מזורחנת. זה היה משעשע. לאחר מכן החלו גם שמיר וגם שביב לבצע בלוזים באנגלית, עם כל המניירות. שביב נדמה היה שקצת עף על עצמו (למרות שהבחור יודע לנגן…)

YairDalalBlues_9386_131102

יאיר דאל קצת לא נשמע בכל הבלוז הזה, וגם ההרכב שלו עיטר וצבע את המוזיקה השחורה אבל סיטאר הודי לא ממש מתחבר יפה לבלוז שורשי עם הבס של שביב. מה שכן, התפרצויות הבלוז העירו את השורה שקצת שקעה במושב לאורך המוזיקה המזרחית יותר (גם בשל העדר אוורור מתאים באולם – כנראה שבירושלים לא מדליקים מזגן כי יש אויר הרים צלול כיין – אבל אחרי כמה זמן אויר ההרים משכר כיין שמכביד על העפעפיים).

שמיר ושביב החליפו קינטורים הדדים וניכר היה בהם שהם מכירים ואפריים שמיר תפס את המקום של המבוגר המנוסה. יאיר דלאל גם הפתיע ושלף מפוחית פה שנכנסה לבלוז מצוין והוכיח שמוזיקאי מחונן הוא מוזיקאי מחונן גם אם הוא יוצא מגבולות המוכרים שלו.

YairDalalBlues_9394_131102

החילופים המהירים בין המזרח למערב נמשכו כשיאיר דלאל פתח בקטע משלו ואחר כך שביב הניח את הבס, שם Lap Guitar על ירכיו (גיטאר ירך?) ופרט עליה בנמרצות. כל כך נמרץ שהעיף מפרט אחד מעל אצבעותיו ועם משקפי השמש ותנועות הראש הנמרצות הזכיר לי את סטיבי וונדר

YairDalalBlues_9392_131102

ואז הגיעה נקודת המפנה בערב. מי שהיה שקט עד כה, איתי פרל, הבנימין שבחבורה, לקח את המושכות. שמענו את מר פרל כמה פעמים – לא אהבתי את ההופעה שלו אצל יוני רכטר והתרשמנו ממנו כשחימם את אגדת הבלוז רוברט בלפור. כאן הוא היה בדיוק מה שצריך. פרל שר כמה שירים משלו, בלוזים מקוריים שלו, בעברית שמיקמו אותו בדיוק בין דלאל לבין שביב ושמיר. זה היה, לפי הפרסומים ושם המופע 'בלוז אל המדבר'. כל הכלים ליוו אותו במקום המדויק – בין מזרח למערב וגם הבס של שביב וגם הסיטאר של חיימוביץ' מצאו את המקום

YairDalalBlues_9402_131102

מדי פעם, רביעית הפורטים משמאל לבמה, נתנה את הכבוד הראוי להרכב של דלאל שהיה פשוט מצוין. אבי אגבבה על התופים ויותם מונק על שאר כלי ההקשה בנו תשתית מצויינת לכל השאר. הדרבוקה עם התאורה הפנימית של מונק כבשה את ליבי מיד – הנה מישהו שמחבר מוזיקה וגאדג'טים בטבעיות.

YairDalalBlues_9378_9396_9410_9414_131102

מה שמפתיע באלי בֶּנָאקוֹט, הנשפן שמלווה את דלאל הוא הכלי שהוא משתמש. בדרך כלל, באזור של 'מוזיקת עולם' יושב נגן על הבמה עם כלי שמעולם לא ראית או שמעת. זה יהיה כלי אופייני למחוז קוּלוּב בטג'יקיסטן שבאסיה, עשוי משריון של ארמדילו מקומי (מאוד נדיר) עם מיתרים שנשזרו משערות הישבן של בבון הרים אפגני. אבל כאן אלי בנאקוט ניגן על משהו מעניין אבל לכיוון אחר – EWI4000S הוא Electronic Wind Instrument, כפי שהסביר דלאל. ה 4000 מסמל אולי 4000 שנות קידמה ואז ציין שהוא לא יודע מה משמעות ה S בקצה. "סאממק…" באה התשובה (אני חושב מכיוון אפריים שמיר) שמיד מיקמה את הכלי האקטרוני המתקדם בצד העיראקי של הדברים ובא לציון גואל.

ewi4000s_angle_lg_700x438

דלאל ביצע שני שירים ששימחו אותי מאוד – את 'סולו עראק' הפותח את האלבום 'עלעול' שבו הכרתי את דלאל ואחד השירים שלו שאני הכי אוהב – "המסע שלא נגמר" מתוך האלבום המופתי 'עזזמה' שם התיישב דלאל ליד המדורה של שבט עזזמה והקליט איתם מוזיקה מדהימה (זה עדיין אצלי ברשימות ההשמעה) ובמיוחד את השיר שכתב לו אמיר אור – שבו שר דלאל "תן לי עין לחדש / זכרון שלא נמחה / מן הנפש שהלכה / את כל המדבר אתך…" (מילים אמיר אור, לחן יאיר דלאל).

המרחבים ניכרו בהופעה, בין אם היו אלו המרחבים של מיסיסיפי או מרחבי המדבר. אני באתי לשמוע את מרחבי המדבר אבל גם הבלוזים השחורים היו מרעננים במיוחד כשהאוויר נעשה כבד (זה בעיה קבועה – מכבים את המזגן, כמה מאות אנשים מחסלים את החמצן באוויר ולי נשאר רק קצת פחמן דו חמצני והמון חנקן ועם זה אני צריך להסתדר ולא לנקר כמו בשיעור נשק בטירונות). זה ניכר היה בהדרן שהיה מדידטיבי במקצת (סיגלה של דלאל) שבו ראיתי כמה וכמה ראשים צונחים מסביבנו (גם בקבוצה שלנו, אבל אני לא אסגיר שמות – אתם יודעים מי אתם…)

סיגלה–יאיר דלאל

את אווירה של ירושלים, בדרך אל המכונית שתיקח אותנו חזרה אל ארצות השפלה, לגמנו מלוא הראות. היה יופי של מופע, למרות שלא שמר על רמה קבועה. אני אמשיך לשמור אמונים ליאיר דלאל

YairDalalBlues_9387_131102

(הנה הביקורת של בן שלו באתר הארץ, לאלו שיכולים לגשת)

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה Music, עם התגים , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s