המים קרירים בגב קינה

כשמטיילים במדבר, בדרום, יש את הרגע הזה שקורע את הלב. אתה יוצא לדרכך, הציוד על הגב, מים, מצלמה ואתה מסתכל אחורה, למבט אחרון על הרכב שהשארת – תוהה אם אי פעם תראה אותו שוב או שרק ערימת זכוכיות תעיד, עדות אילמת על הדרמה שהתחוללה כמישהו ירד מחמור שבר את החלון ולקח את מה שהותרת שם או את כל הרכב על תכולתו.

המכה של גניבות רכב במדבר מוסיפה אתגר מעניין כי צריך תמיד למצוא איך להשאיר את המכונית או במקום מוסדר ולמצוא הקפצה או להשאיר שמירה. יתרון עצום של המסלול של נחל קינה, סמוך לערד הוא המאהל של מוסא אבו אייד – כמו שטולקין קרא לריבנדל 'הבית הידידותי האחרון' כך מוסא הוא המאהל הידידותי האחרון שם ישמרו לך על הרכב.

הגענו בבוקר עם דנה, יניב ושאר השבט שלהם למסלול נחל קינה (הנה הוא כאן, בטיולי) מעל העיר ערד. חנינו ופנינו לחפש את מוסא. יניב זכר שבפעם האחרונה מוסא עצמו סירב לקבל תשלום אבל הפעם מצאנו נער ושאלנו אותו בנימוס אם אפשר להשאיר את הרכב. הוא ענה בחיוב ואז בנימוס שאלנו אם אפשר לשלם והוא הפטיר "בטח, 15 שקל לאוטו". יותר זול מתל אביב!

יצאנו לדרך כשאנו מפנים ראש לאחור, למבט אחרון

NahalKina_5593_130323

ממש דקות אחרי שיצאנו, על גבעונת קטנה לצד המסלול מסתתרת לה חורבה. נאמנים לקוד שאומר שאם זה שם אז חייבים לעצור, טיפסנו אל חרבת עוזה. מפתיע, אבל המצודה הקטנה שמורה היטב (יד ראשונה מארכיאולוג) והיה בה יתרון נוסף – בזמן שיניב עצר להרביץ ידע בצעירים מצאנו גם מקום מוסתר מהרוח המטורפת שפגשה אותנו בבוקר, כאילו להדגים שגם במדבר יכול להיות קר

NahalKina_5597_130323

הקור והרוח עבדו לטובת אוהד יפה מאוד – ראשית יש לו מספיק שיער על הראש כדי שיוכל להתבדר ברוח (למרות שמארג התלתלים שעל ראשו יכול לעצור גם טייפון בינוני). שנית, הקור של הבוקר הקשה על הלטאות שפגשנו בדרך להתחמק וכך נקראתי לדגל על מנת להנציח אותן. כמובן שבמהלך הכתיבה עמד אוהד או העורך המדעי שלי וביקש לבדוק אותי ולוודא שאני אכן עומד בקנה מידה מדעי. מגדיר הזוחלים נשלף והעורך ציין שדייקתי בזיהוי. יש גבולות לחופש ספרותי.

הראשונה שלא התחממה מספיק כדי להאיץ ולברוח הייתה מִדְבָּרִית עֵינוֹנִית (Mesalina guttulata)

NahalKina_5595_130323

(אני אסיים עם כל החיות בבת אחת, להוריד את זה מהראש וגם כי יש לי עורך מדעי על הראש)

אוהד היה זה שראה מחזה משונה של שתי לטאות שנצפו כשאחת נושאת את השנייה בפיה – לא ברור היה אם היו אלו כוונות רומנטיות או קניבליות – אלו הן לטאות מסוג שְׁנוּנִית הַנְּחַלִים (Acanthodactylus boskianus)

NahalKina_5634_130323

אני יודע שזה לא כזה מרהיב אבל גם מרבה רגליים שחור (רב רגליים שחור נשמע דתי קצת) (Shwartze Hamonus Legus).

NahalKina_5624_130323

חזרה למסלול. נחל קינה הוא לא מסלול קשה ותעיד על כך גם בת השש שהלכה אותו ברגליה. אני צעדתי לצידו של נדב, נהנה מהזדמנות לשוחח קצת עם הבחור בלי הפרעות דיגיטליות למיניהן. אין כמו הליכה מדברית בשקט כזה של בוקר כדי לפתוח את הראש במובן הפילוסופי. כמובן שעם יותר מדי פילוסופיה במדרון הסלעי אפשר באמת לפתוח את הראש אבל מדובר בטייל מנוסה עם רגליים ארוכות משלי, אז אין חשש.

NahalKina_5611_130323

תמיד שאנחנו מטיילים בסופו של דבר מתחלקים לזוגות שמנהלים שיחה בזמן ההליכה. זה אחד ההנאות של טיול – ללכת בקצב טוב וגם לדבר. גם השניים שלנו מתחברים ומשוחחים, גם אם הנושא הוא מיינקראפט, אחד המשחקים הפופולריים בבית כרגע.

הנחל מתפתל לו ואפשר לחתוך דרך הפיתולים או לזרום עם הנחל אבל בסוף, כמו כל נחל טוב מגיעים למפל!

NahalKina_5641_130323

עקבות שיטפונות החורף עדיין ניכרים בו ובתחתיתו יש גֵב מלא. לקבל קצת מושג על הגובה ניתן לראות את שלושת הרוחצים היושבים על הסלע משמאל לגב. הם היו ערומים כשהגענו אבל לבקשת הצוות כיסו את עצמם לשמור על תמימות הילדים.

NahalKina_5645_130323

הירידה בשביל הירוק אל תחתית המפל היא משעשעת. תלילות מרעננת בלווי תהום קטנה בצד תמיד מעוררת שמחה.

הגב הירוק כל ימות השנה היה די ריק כשהגענו אליו, פרט לשלושה שישנו באזור בלילה. לאט, לאט החלו להיאסף עוד מטיילים שהייתי מגדיר אותם, רציניים. רואים את נעלי ההליכה, את המיומנות, כמות המים שעליהם ולכן השיחה היא קלה, כי הם 'משלנו'. קבוצה קטנה הגיעה, נושאת שקיות פח ענקיות ואוספים את העטיפות והבקבוקים שנזרקו בשטח. המדריך הזדהה כמי שדואג לסמן את השביל, גבר מבוגר, מקומי שהסביר קצת על הגב ועל הטענה שיש מעיין חבוי בתוכו אחרת איך ניתן להסביר שגם בסוף הקיץ הגב מלא. הוא גם הצביע לנו על קן גדול שהוצנע לו במעלה המפל, קן של עיט ניצי. הוא המשיך ועשה טעות כשנכנס לממלכתו של אוהד שמיהר לתקן אותו. אנחנו מאחורי אוהד באש ובמים. לאחר שיניב ניסה בשנים האחרונות כמה פעמים להתקיל את אוהד ונכשל כל פעם גם הם מאמינים באוהד באמונה מלאה (אפילו יותר מאתנו). לכן כשאוהד תיקן את ההוא, אהדת רוב הגב עברה אל הצעיר.

לא רק האהדה עברה אליו אלא גם המצלמה כיון שחייבים להנציח את הקן של העיט הניצי

NahalKina_5652_130323

וגם את הראשנים המשכשכים במים

NahalKina_5651_130323

המים הקפואים היוו מבחן גבריות ורוב הזכרים שהגיעו פשטו בגדיהם וזינקו אל המים הקרים, רק כדי לטפס החוצה לאחר 27 שניות כשחיוך נצחון משוח על פניהם. מודה אני, שלא ממש בא לי ואני התעסקתי לי בטקס התה הישראלי, שהרי טיבו של מסלול נמדד באיכות התה שאתה שותה במקום הכי יפה וטעמו של תה של טיול הוא מיוחד ולא ניתן לשחזור במטבח ביתי.

NahalKina_5660_130323

אחרי תה, עוגיות, תופינים ומגדנות הגיע הזמן להמשיך. מסיבות פרקטיות ועייפות החומר בחרנו לחזור על עקבותינו ולא להמשיך במסלול הירוק המעגלי. המדבר התעורר, התחיל להתחמם וגם המטיילים הפחות 'מקצועיים' החלו להגיח – בנעלי עור משובחות עם סוליה חלקה, עם בקבוק מים קטן ביד על שלושה אנשים – אבל מי אני שאטיף מוסר.

החורף האחרון היטיב עם המדבר והפריחה והצמיחה עדיין מלבלבות. זה נראה יותר יפה ומרשים במדבר, על הרקע הצחיח מאשר בכרי דשא צפוניים.

NahalKina_5676_130323

רגע לפני שהגענו לטיפוס האחרון החוצה הצלחתי לשכנע את המשפחה לעמוד ולהנציח את הרגע שנעשה יותר קשה להנצחה. עדיין אפשר להשתמש בתואנה המזויפת של תמונה לבית הספר של יום המשפחה למרות שהשניים כבר גדולים על זה והסיכוי שלי לקבל קרטון עם קשקושים ותמונה משפחתית כהפתעה הוא נמוך.

NahalKina_5687_130323

בטיפוס החוצה מהנחל התלילות מפתיעה את הנשימה, הנוף שנפרס מרהיב ולכאורה עוצרים להביט על הנוף אבל באמת זה להסדיר את הנשימה.

NahalKina_5701_130323

כשהלכנו חזרה בשביל ומרחוק החלו להראות המכוניות, לא ראינו את זו שלנו. "אם המכונית נעלמה, אני דורש את ה 15 ש"ח שלי בחזרה!", אמרתי. אבל שמחת הפגישה הייתה גדולה ולאחר העיקול האחרון נתגלו לנו המכוניות במלוא הדרן. סוף טוב, הכל טוב!

NahalKina_5705_130323

פוסט זה פורסם בקטגוריה Family, Travel, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.