ויוה קלקסיקו!

קרה נס במועדון הבארבי. באמצעים פשוטים שוגר כל המועדון, על כל האנשים שהיו בו ולמשך כמה שעות הונחת במרחבים הפתוחים של אריזונה, כשבאופק מקסיקו. שלא יקל הדבר בעיניכם – חבורה גדולה עשתה זאת על הבמה – קלקסיקו (Calexico) של ג'ון קונברטינו (מתופף) וג'ואי ברנס (זמר) ביחד עם עוד 5 אנשים.

CalexicoAtBarby_5178_130228

קלקסיקו מנגנים כבר מאז שנות ה90. הקימו אותה ג'ואי ברנס (Joey Burns) והמתופף ג'ון קונברטינו (John Convertino) שמחברים באופן מושלם מוזיקת אמריקנה דרומית, של מרחבים פתוחים והרים רחוקים עם צליל החם והסקסי של מקסיקו. שילוב מושלם שהם מבצעים באיזון מופלא בלי לנטות יותר מדי לצד זה או אחר.

CalexicoAtBarby_5269_130228ג'ואי ברנס

קלקסיקו הופיעו כאן ב2009 בשתי הופעות שעדיין מדברים עליהן, אותם ברי מזל שהגיעו אליהן. שמעתי על הלהקהCalexicoAlgiers לפני, אבל רק אחרי ששמעתי הדים על ההופעה ההיא, התחלתי להיוודע אליהם. כשהודיעו על ההופעה בבארבי, הזדרזתי וקניתי שני כרטיסים ושמתי לנורית במכונית את האלבום האחרון של קלקסיקו, Alegiers כדי שתעשה שיעורי בית. אני מאוד אוהב להתכונן להופעה שווה מראש עם המוזיקה של ההופעה כי זה בונה איזה ציפייה ומרגיל את האוזניים למה שהן עומדות לקבל. האלבום יחסית רגוע אבל מקטעי הופעות שראיתי הבנתי שעל הבמה, הם שתי דרגות מעל.

חדות העין מבינכן שמו בודאי לב לפרספקטיבה השונה בתמונות – מור וחן הקדימו אותנו ותפשו את הבלקון לצד הבמה, מקום נוח לכל הדעות. אני בדרך כלל עומד לפני הבמה בבארבי אז זה נראה קצת שונה בתמונות של…

הערב התחיל עם Angelcy, להקה ישראלית שניגנה בקופצניות מפתיעה והיוו חימום של ממש (בניגוד להופעות קירור לפעמים מצליחות להמאיס לפני שעולה מסמר הערב). אחריהם חל מהפך. האמריקאים הגיעו. לפני שקלקסיקו יצאו את חדר האומנים פשטו על הבארבי אנשי הסאונד של הלהקה, פועל במה אחד או שניים שהניח, סידר, כיוון, הניף, מישמש, בדק, האזין, פרש (מגבות) והכין בעוד שאנשי הסאונד התיצבו על הקונסולות. מקצוענות אמריקאית במרכז ה'יהיה בסדר' הישראלי.

ואז הם עלו.

הייתי  אומר ששבעה חננות עלו על הבמה, אבל היו שם גם שני מקסיקאים שנראו יותר קוליים. המון אנשים טיפסו ועלו על הבמה. האמריקאים לבושים בחולצות מכופתרות, לא משהו עיצובי מאמם, אלא חולצות פשוטות, מכופתרות עד הסוף, משקפיים של חנונים ושיער עם שביל בצד.

ממקום עמידתנו, בבלקון של המרפסת הצלחתי להבחין ברשימת השירים (פלייסליסט באידיש) ובעזרתו של זום המצלמה לפחות את המתח הזה הורדנו.

CalexicoPlaylistAtBarby_5293_130228

החבורה פתחה באופן די סטנדרטי, כמעט כמו באלבום האחרון. ידעתי את זה, אבל ההבדל היה ברור. הם להקה של הופעות. האנרגיה שזרמה מהבמה אל רצפת הבארבי המשולהבת הוכיחה את זה. ההכנה השתלמה והשירים נפלו על אוזן קשבת.

כשהם הגיעו די לSplitter, אחרי שני שירים הקצב עלה. אין רגל שלא קפצה בבארבי. אפילו סטיבן הוקינג, לו היה משיג כרטיס, היה מנענע משהו. אין לג'ואי ברנס איזה קול ענק אבל כשהוא שר

Working your fingers down to the skin and stone
One hand on the hammer, one foot by the door
Pushed by the wind, fed by the need for moving on,
Moving on to nowhere

(מתוך Splitter) אתה מאמין לו כשהוא מצייר ביד אומן, בעיני רוחך ואתה רואה בעיני רוחך את הכביש הארוך הזה, נמתח דרך הערבות של אריזונה ואת המגפיים המאובקות.

CalexicoAtBarby_5318_130301

קלקסיקו לא שמרו על רמת שמחה קבועה. בשיר החמישי , Dead Moon (איזה כיף כשרשימת השירים מול העיניים שלך ואתה נשמע רציני) הם האיטו את השיר שגם ככה הוא נוגה והצליחו לכבות את כולם, אבל לגמרי.

CalexicoAtBarby_5245_130228

אבל, עם Para שהוא יותר מוכר ויותר להיטי הם התחילו לטפס מעלה. בין השאר בגלל החצוצרות.

אחד מסימני ההיכר של קלקסיקו הוא חצוצרות המריאצ'י שלהם (אני תיכף אגיע לזה) שמפציצות וצובעות הכל בצבע חם ונעים. על הבמה עמדו שני חצוצרנים – מרטין וונק (Martin Wenk) שנראה אשכנזי לגמרי  ומנגן באקורדיון וחצוצרה כמעט בעת ובעונה אחת

CalexicoAtBarby_5253_130228

ו Jacob Valenzuela (יעקב ולנצואלה) שמביא את הדבר האמיתי – גם שר בספרדית מקסיקאית שמספיק ברורה בשבילי גם מחצצר (מחצרץ? מחצצרץ) נפלא וגם לא נראה חנון אמריקאי.

CalexicoAtBarby_5390_130301

כשנשמעו הצלילים הראשונים של הנעימה המתקראת Minas de Cobre או מכרות הנחושת אני עפתי באופן אישי. הנה הקטע מתוך הופעה חיה בגרמניה (השיר נמצא ב 25:13 אבל שווה לשמוע את הכל מהתחלה וגם אם מחפשים יש גם אתרים שימירו את הסרטון ל MP3 שיכול למשל להגיע לטלפון ומשם להישמע במכונית למשל, אבל זה רק היפותטי)

 

אז כמו שאמרתי – אני עפתי. לא, לא נפלתי מהבלקון שעליו עמדנו אלא כמו בסרטים אני פשוט המראתי ברוחי לעיר טקילה שבמדינת חליסקו המקסיקאית.

בטיול שלנו ההוא, הסתובבנו המון במקסיקו אבל בבוקר בהיר אחד, בטקילה נתקלנו לראשונה במוזיקת מריאצ'י אמיתית, לא של סרטים אלא תזמורות הגברים הגנדרנים בבגדי Charro האלו עם יכולת נגינה וירטואוזית, זמר מזיע עם מטפחת וחצוצרות – המון חצוצרות מריעות שמפוצצות את האוויר. באותו בוקר בטקילה ניחמדתי את אחד הגיטריסטים בכיכר (הימני עם השפם) שנתן לי סקירה על כלים, המוזיקה והזמין אותנו להישאר להופעה

TequilaMexico_3245_070811

 TequilaMexico_3242_070811

זה מוזיקה כל כך שמחה מצד אחד ומצד שני כשזמר מריאצ'י שר על אהבה שבורה אתה מרגיש את הצער בלחץ בעיניים – הכל מוחצן וגדול מהחיים.

TequilaMexico_3258_070811

קצת אחרי, בגוואדלחרה נדבקנו סופית בחיידק המאריאצ'י, אחרי ערב ב El Parian,  חצר עגולה של מסעדות שיושבים בהם בחוץ ובאמצע החצר במת הופעות שם עולות להקות לתת הופעה קצרה ואפשר גם לקנות שיר לאהבתך הנצחית או לאשתך. שם נתקלנו בזמרת לראשונה.

GuadalajaraMexico_3403_070812

את התמונה הבאה צילמתי באחד מהכניסות לחצר. נגן מבוגר יושב לנוח אחרי הופעה, מכוון גיטרה, מתחת לכלים הממתינים של הלהקה שלו.

GuadalajaraMexico_3393_070812

ורק עוד דבר אחד קטן אחרון, לפני שהטיול הרוחני שלי יסתיים ואחזור לבלקון החשוך בבארבי. אני מניח שזה קשור לשם השיר שהטיל אותי חזרה למקסיקו, אבל בתחילת ובסיום Minas de Cobre יש צפירת רכבת שמזכירה לי את הצפירה של El Chepe – הרכבת המופלאה שעולה מהחוף הפסיפי דרך הרי סיירה מדרה אל העיר צ'יוואווה דרך קניון הנחושת – אחת ממסעות הרכבת הכי מדהימים בעולם – דרך יערות, גשרים, קניוני ענק, מפלים, ערים קטנות ואינדיאנים. אני מניח שג'ואי ברנס חשב עליה כשכתב את הנעימה.

DSC_2871

תרועת חצוצרה החזירה אותי חזרה לבארבי, כשריחות המרחבים של מקסיקו נעלמים לאיטם לריח הבארבי ולהמון המריע אל מול הבמה

CalexicoAtBarby_5234_130228

יש המון אנשים וכלים על הבמה. עושה רושם שפרט לזמר, ג'ואי ברנס ולמתופף ג'ון קונברטינו, כולם מנגנים בהמון כלים ומייצרים שטף של שכבות מוזיקליות, כמו תבלינים שמוסיפים בקמצוץ קטן שלא תופסים את כל החושים אך משדרגים את כל החוויה בלי שאתה יודע למה בדיוק. באחורי הבמה ישב לו בחור בעל חזות מקסיקאית וניגן קלידים, גיטרה, אקורדיון קטן בצבעי הדגל ומדי פעם בעוד משהו

CalexicoAtBarby_5339_130301 CalexicoAtBarby_5278_130228

CalexicoAtBarby_5299_130301

מהבלקון שלנו ראינו את הפועל האמיתי של קלקסיקו, את הגיבור שלא קיבל את הכבוד הראוי – המתופף ג'ון קונברטינו חציו של הצמד המקורי ומי שפשוט הניח כל הזמן יסודות לכל השטף המוזיקלי הזה – הוא פשוט מתופף מעולה ומייצר את הרקע שמעביר את המוזיקה של קלקסיקו מצד האמריקאי למקסיקאי אם זה בתיפוף מהיר או החלקות איטיות על התוף, כמעט ג'אזיות.

CalexicoAtBarby_5362_130301

ג'ואי ברנס, הזמר, קיבל את כל ההנחיות המקובלות וידע לזרוק מדי פעם 'תודה רבה!' נרגש ואפילו פנה לקהל והודיע לנו ש'אני אוהב אתכם!' מה שגרם לתשואות רבות. אבל לשמחתי את האהבה הלהקה הפגינה בשני הדרנים משובחים

CalexicoAtBarby_5364_130301

שני השירים שסיימו את ההופעה נתנו בדיוק את המתח הזה שיש לקלקסיקו בין האינדי רוק הדרומי הרך של The Vanishing Point ואז Guero Canelo המהיר והקצבי שהרים את הבארבי גבוה במיוחד כיעקב ולנצואלה נכנס עם החצוצרה המהירה ואז נתן ראפ מהיר בספרדית – זה השפיע על הקהל כמו מכת חשמל.

ואז זה נגמר.

קלקסיקו ירדו בפעם האחרונה, מנופפים לקהל, לאחר יותר משעתיים. אחרי כל האנרגיה הטקס-מקסית הזו קשה לרדת מכזה גובה ביחוד כשכולם דוחפים במדרגות…

בחוץ עמדנו עם חן ומור, מחליפים חוויות עד שהחלו חברי הלהקה לצאת אל המעריצים ואני, כמו איזו מעריצת ג'סטין ביבר ניגשתי אל ג'ואי ברנס,  האיש והקלקסיקו. הבחור התגלה כאיש נחמד מאוד, אמריקאי כזה נחמד אבל האמת לבבי. כשסיפרתי לו על המסע שעבר לי בראש בהופעה ואיך שזה זרק אותי, אותנו, למקסיקו הוא גילה עניין אמיתי, בגילאי הילדים, סיפר לנו על הילדים שלו ובכלל התחיל לפתח שיחה (למורת רוחם של מעריצי האמת שעמדו עם כל הדיסקים של קלקסיקו, לבושי חולצות קלקסיקו ומבט חולמני בעיניהם ומור וחן שהתייאשו מאתנו ובנפנוף יד יצאו אל תוך הלילה). אחרי ששוחחנו קצת הוא חזר לתפקידו ולאחריות שיש לו למעריצי האמת ונפרדנו כידידים.

CalexicoAtBarby_5419_130301

עכשיו ההמלצה – אני רכשתי את אלבום ההופעה שהוקלט לפני כמה חודשים בבלגיה, שם הוקלט גם אלבום הופעה קודם שלהם – ancienne belgique vol. 2. הוא עוד לא מופיע בחנות שלהם אבל יופיע בקרוב, מן הסתם. תשיגו, שימו במכונית וסעו כשאתם שמים לב למהירות.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה Music, עם התגים , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s