אבא ובן קוראים יחד ספר, בלי להפוך דף

אני ונדב קראנו הרבה ספרים יחד. בדרך כלל, הוא ישב עלי ואני הקראתי לו ספרי איכות כמו תירס חם, הציפור הקטנה, שאול הטרקטור ואבא בורח עם הקרקס. זה היה תענוג לשבת עם הקטנצ'יק הזה ולהקריא לו סיפור. היום אם הוא ישב עלי, זה יהיה פחות נעים כיון שהוא כבר קצת גדול וכנראה עבר אותי בגובה. בכל זאת יוצא לנו כרגע לקרוא ביחד ספר.

בלי ששום עץ יפגע!

לפני זמן מה סוכם שנדב יתחיל לקרוא באנגלית כדי שיפתח מיומנויות ואוצר מילים. כיון שאני וגם נורית קוראים באנגלית זה נשמע לנו הגיוני לחלוטין. הנער קורא קומיקס באנגלית אבל זה שונה מספר של ממש.

להוסיף למשיכה של זה, הצעתי לו שיקרא את הספרים על הקינדל שלי. זה תפס וכרגע נראה שקינדל אחד לבית לא מספיק. זה גם נוח, גם מגניב וגם יש מילון שמסביר פירוש של כול מילה ברגע שנעמדים עליה. מה עוד צריכים?

למצוא ספרים עבורו זה מעניין כיון שמצד אחד אני רוצה שיקרא את הספרים שכול אחד צריך לקרוא ומצד שני אני צריך גם להתחשב בקושי הקריאה. שר הטבעות, למשל, כתוב באנגלית ארכאית והשטף הוא איטי. לכן אני משלב גם קלאסיקות וגם ספרים מהז'אנר החדש לבני נוער, בסגנון עדות 'הפרסי ג'קסון' או הלהיט הגדול 'משחקי הרעב'. ככה הגעתי גם לספר החדש – רץ המבוך או בשמו הלועזי The Maze Runner מאת ג'ימס דשנר (הנה הכול מסודר כאן)

יש כרגע פריחה מרשימה בספרות דיסטופית לנוער (דיסטופיה, dystopia היא ההיפך מאוטופיה. רוב היצירות הדיסטופיות מתארות חברות החיות בעתיד בו תנאי החיים גרועים במיוחד כתוצאה מדיכוי, טרור או התפתחות טכנולוגית או אסון טבע שיוצר חוסר במשאבים). יש מאמר מצויין בניו יורקר (!) שדן בכך (הי, מצאתי גם תרגום לעברית). הפריחה נובעת מהרבה סיבות אך לטעמי הראשונה בהם היא שזה קהל טרי שנתקל לראשונה בספרות שאינה נחמדה, מתארת מציאות קודרת ומהדהדת גם תחושות של גיל התבגרות וקל להם, לקוראים, לראות את עצמם כחברה תחת דיכוי וקל להם להתחבר לנערים ונערות ספרותיים שפורצים את הגבולות ומחוללים שינוי.

עוד דבר חשוב הוא שהם לא מודעים שחלק גדול מהספרים האלו, אותם דיסטופיות לנוער יושבים על מצע עשיר מאוד של ספרות וקולנוע. הם לא מודעים ש'פרסי ג'קסון' (ממש לא דיסטופיה, אבל דוגמה) גונב משאיל את רוב הרעיונות מ American Gods של ניל גיימן. גם 'משחקי הרעב' בנוי על המון ספרים כמו The Running Man של סטפן קינג.

אבל בואו נחזור לנושא!

בחיפושי, קראתי על The Maze Runner ועל הטרילוגיה כולה. איכשהו התקציר מצא חן בעיני. כל כך מצא חן בעיני שבזמן ששמתי את הספר על הקינדל לנדב, שמתי גם את גירסת האודיו (שבה שחקן קורא את הספר) על הטלפון. כך שבעוד שנדב יושב וקורא בקינדל, אני נוסע בפקקים ושומע את הספר (לאור המלצתו של אורן שקורא כך מדפים שלמים בספרייה).

ReadingWithNadav_3672_130202

הספר מספר על נער בשם תומס שמתעורר יום אחד, מוקף נערים אחרים בליבו של מבוך ענק, כשכל זיכרונותיו נמחקו. עכשיו, עליו ועל חבריו החדשים להתמודד עם המבוך העצום השורץ ביצורים רצחניים ולנסות למצוא את דרכם החוצה ולהבין מה בדיוק הביא אותם לשם ומה רוצים מהם 'הבוראים' שיצרו את המבוך.

Themazerunner

אחלה ספר. ממש מותח, כתוב מצוין וקרה לי כמה פעמים שהגעתי למחוז חפצי ונשארתי כמה דקות, לשמוע עד סוף הפרק.

אבל הכיף האמיתי הוא בעובדה שאני ונדב קוראים אותו במקביל.

מדי פעם אנחנו יושבים ומדברים על העלילה, הדמויות, מנסים לנחש מה יקרה, למה משהו מסוים הוא ככה ולא אחרת, מה פירוש ההודעה המשונה שנמצאה על הקיר ועוד. זה כבר לא שאול הטרקטור או תירס חם אלא הזדמנות לחוש איך הבחור חושב, לדבר עם השתקן הזה ולראות איך העיניים שלו מתמלאות התלהבות. כול יום, בערב אני שואל אותו לאן הגיע ולמרות שהתחלתי לפניו הוא סוגר עלי את הפער ואפילו עבר אותי כשסיימנו את הראשון בטרילוגיה והמשכנו לשני (The Scorch Trials). הספר כתוב היטב. העולם שלו מאוד משכנע וקל לראות את קירות המבוך העצומים, מכוסי הקיסוס, מול העיניים. העלילה מלאת פעולה ומתח וכל הזמן קורה משהו. אני רואה יותר חורים ודברים שפישטו אותם בעלילה, אני רואה את התפרים וההשפעות של Lost למשל (סדרת הטלוויזיה) ושל ספרים כמו "האיש במבוך" הישן של רוברט סילברברג או "ההליכה הארוכה" (The Long Walk מאת סטפן קינג כשעדיין קרא לעצמו Richard Bachman). אני מנסה להעביר לנדב חלק מזה אבל אני יודע שזה משהו שמצטבר. יראה הנער מספיק סרטים, יקרא מספיק ספרים יפתח לעצמו מטען תרבותי וזה רק זמן. בינתיים יש לנו עוד שני ספרים בסדרה.

TheMazeRunnerBooks

(תיקון – ג'יימס דשנר המנוול כתב עוד Prequel אחרי הצלחת הסדרה).

פוסט זה פורסם בקטגוריה Family, Thoughts, עם התגים , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על אבא ובן קוראים יחד ספר, בלי להפוך דף

  1. kramerkaren הגיב:

    רשמתי את הספרים בפני, תודה!

להשאיר תגובה

