ממוסקבה באהבה

במסגרת המדור 'לאן ישלח אותי המפעל הפעם?' נעמדתי לי בגשם קל ומזג קר לפני אחד מהמונומנטים הכי מוכרים בעולם.

Moscow_131927_121010

השעה היא שעת צהריים, המעלות מורות על 4 צלסיוס, לא ישנתי יותר מדי בלילה ולפני שעה קלה הגענו למוסקבה אבל עדיין זו כנסיית ואסילי הקדוש שהיא למוסקבה מה שהאייפל לפאריס, הביג בן ללונדון, שער ברנדנבורג לברלין ואבולעפיה ליפו.

אז המפעל שלח אותי להרביץ קצת דעת בגויי רוסיה. מין קפיצה שכזו – יוצאים ביום רביעי לפנות בוקר וחוזרים בחמישי בחצות. בין לבין אפשר לגנוב כמה שעות של תיירות, אבל יש הכנות וצריך גם לפגוש את כל הדוברים ולסכם שאנחנו שרים את אותו שיר ולא כל אחד מושך לכיוון אחר ויש עוד קצת דברים להשחיז ולגהץ ולמחרת יש לי שתי הרצאות לספר למקומיים ואז חוזרים. פשוט.

גם כאן יש לי סיפורים לספר. בסוף גם אציג משהו שמעטים בעולם ראו.

  • מוסקבה היא מקום עצום. זה הרושם שקיבלתי מעבר לעובדה שיש בה מיליוני אנשים. האמת שהמרכז נראה מקום שהייתי שמח לחזור אליו כתייר מן השורה. אבל, אף אחד לא מדבר אנגלית. כלום. הם גם לא ממש סובלניים לניסיונות שלי לבטא שמות של מקומות ברוסית. אשמח לחזור כתייר, אבל אני חייב מדריכת תיירים. בלונדינית. אחרת יהיה לי קשה להבין. אין שום תשתית לתייר שאינו דובר רוסית, שום שלטים באנגלית, כלום. האנשים נורא נחמדים ורוצים לעזור, אבל אין להם איך. הנה לדוגמה שלט טיפוסי בתוך כנסיית ואסילי הקדוש שהיא מן הסתם היעד הראשון במעלה לתייר מערבי. שימו לב לרמת הפירוט ברוסית ואנגלית. הרוסים מקבלים הסבר ותאריכים והתייר? לתייר מסבירים שזו תמונה.

Moscow_134310_121010

  • ההתרשמות הראשונה ממוסקבה הוא פקקים אינסופיים. המלון שלנו נמצא 43 ק"מ משדה התעופה. בואו ונניח שעם תנועה זה ייקח שעה. אבל עם הנחה לא מגיעים למלון. אבל התנועה מזעזעת. 4 נתיבים, כביש מעולה ופשוט עומדים וזה לוקח כשעתיים או קצת יותר להגיע. התנועה הזו מתחילה הרחק מבחוץ ומתגברת יותר כמתקרבים למרכז והיא נמשכת כל היום. גם כשחזרנו מהמסעדה קרוב לחצות, הכבישים היו עמוסים. בפקקים רואים איך עומדת לאדה מרקיבה, המכונית הרוסית שהייתה מבוססת על פיאט 124 (שנת 1966) ליד אאודי ענקית או ג'יפ פורשה, אבל כולם עומדים. הפקקים כל כך גרועים שאם אתה מנסה לעשות עסקים במוסקבה, אתה צריך להיות מוכן תמיד לבוא למשרדם של אנשים כי אף אחד לא יטרח לנסוע שעתיים במרכז העיר. קבע פגישה וצא כשעתיים-שעתיים וחצי לפני.
  • בהתחלה רואים שיכוני ענק, די מגעילים ומדכאים אבל ככל שעובר הזמן ונכנסים פנימה לכיוון המרכז, רואים יותר בניינים מרשימים עם תבליטים קומוניסטים, יותר כנסיות עם צריחים דמויי בצל ויותר אנשים ברחובות. בחוץ אלו הם רק זקנים ואנשים שלבושים דל שמחכים בתחנות אוטובוס ובפנים כבר יש יותר מדרכות ואנשים שלבושים יותר בהידור

Moscow_101655_121010

הגענו למלון, א', י' ואנוכי ואני הודעתי שאני זורק את הציוד בחדר ומיד יורד להסתובב. עמדנו שלושתנו בחוץ, גשם יורד ואני יכולתי להרגיש את החשק נשטף מהם והלאה. א' אמרה שיש לה עבודה (והיא גם בילתה זמן במוסקבה וגם דוברת רוסית אז זה פחות מרשים אותה). י' גם ויתר על התענוג ועלה חזרה. כמו ביאליק, נותרתי לבדי. בנות הקבלה שמחו למסור לי שעלי לנסוע בקו המטרו האדום 3 תחנות לכיכר האדומה. ביררתי עם השומר איפה המטרו והתחלתי ללכת.

כשהגעתי למטרו לא ניסיתי אפילו לחשוב על מכונה למכירת כרטיסים ומיד התייצבתי אל מול הקופאית. וידאתי שהיא לא דוברת אנגלית ואז הראיתי לה את המפה שלי וסימנתי עם היד הלוך וחזור. היא שאלה אותי משהו ואני נקטתי בשיטה האהובה – פשוט חייכתי אליה במתיקות והיא נתנה לי שני כרטיסים במחיר של 3.5 שקלים לכל כיוון (על הכרטיס יש לרכבת התחתית ווישר. למה?!)

Moscow_MetroTicket_121011
הבעיה היא שלא ידעתי לאיזה כיוון אני צריך לנסוע. כשניסיתי לפנות לעוברים ושווים אף אחד לא ידע מילה אנגלית חוץ מאיש נחמד שירד מרכבת לנסות לעזור לי. הדלתות נסגרו מאחוריו והוא מסה להסביר לי בעוד הרכבת בורחת לו. לא היה לי קצת נעים ממנו אבל שתי דקות אחר כך הוא גרר אותי לתוך רכבת חדשה והראה לי 3 (3 תחנות, בניגוד לשלום חנוך) ושיחרר אותי לדרכי.

המטרו מרשים. הוא נראה שונה לחלוטין מאלו שהורגלנו בהם בת"א, בפאריס או בטיוב הלונדוני. זה נראה כמו אולמות ענקיים של שיש ופיתוחים עם הדר של ישן ומאוד נקי.

Moscow_145430_121010 

ספרתי תחנות וניסיתי להשוות בין המפה שלי לשלטים בתחנות עם כל הסימנים המצחיקים שהם קוראים להם אותיות. בשלישית קפצתי החוצה ונסחפתי עם ההמון החוצה. אני עומד בחוץ במרכז מוסקבה, לבד, בלי שום ידע ברוסית. כמו תזאוס במבוך, חששתי שלא אמצא את דרכי חזרה ולכן התחלתי לצלם פינות רחוב על שלטי הרחוב כדי שאוכל להראות לעוברים ושוות כדי שיכוונו אותי למטרו 'שלי'.

Moscow_130450_121010

יש לי בערך שתי תמונות כאלו עד שפשוט הסתובבתי ומאחורי הכיכר האדומה. התחנה, כך נתברר, נמצאת ממש מול אחד השערים לכיכר. פסעתי מעדנות אל תוך הכיכר שאני מכיר אותה מתמונות במהדורות 'מבט לחדשות' ישנות עם כל מיני נשיאים ומרשלים בכובעים מצחיקים שסוקרים מצעד צבאי או מספרים של ג'ון לה-קארה.

אם כבר מדברים על מרשלים, יש לכם ד"ש מהמרשל ז'וּקוֹב על סוסו, מוביל את מצעד הניצחון ביוני 1945. מאחוריו, שמש העמים.

Moscow_143803_121010

הכיכר האדומה היא לא ממש כיכר. כלומר היא כיכר במובן של מרכז מוסקבה אבל היא מלבן גדול כזה ולא עיגול כמו שחשבתי שכיכר צריכה להראות. אבל אני מתקדם לאורכה.

Moscow_RedSquareWikiMap_121010

לימיני שוכב לו ונם לנצח האדון לנין. קיוויתי להיכנס ולחלוק לו כבוד אחרון אבל ברוסיה של ימינו, גם לנין בשיפוצים. אמנם הוא בפנים, נראה טוב מתמיד, בוודאי יותר טוב מאשר בחייו, אבל המאוזוליאום סגור לרגל שיפוצים.

Moscow_135713_121010

אני מרוכז בכנסיה בצידה השני של הכיכר. אחרי שרואים אותה בתמונות קשה לתפוס שכנסיית ואסילי הקדוש הכול הכך ידועה ממש קטנה. המגדל הראשי הוא פחות מ60 מטר והיא ממש מתגמדת לעומת חומות הקרמלין מצד אחד וקניון היוקרה מצידה השני.

Moscow_132056_121010

Moscow_135228_121010

כל פעם תפסתי מישהו אחר שיצלם אותי וחשפתי את פדחתי לגשם. הכיכר לא הייתה מלאה אבל היה בה מכל טוב הארץ. זה נראה ונשמע קצת מגדל בבל. היו שם מונגולים עם עיניים מלוכסנות ולחיים צרובות שמש, רוסים 'לבנים' ועוד כל מיני צבעים וצורות של אנשים וכולם עם מצלמות.

כמובן שנכנסתי. אם הגעתי עד הלום, לא אכנס?

כמובן שהשומרים בכניסה לא דוברים אנגלית וסימנו לי ללכת לקנות כרטיס וכמובן שהקופאית לא דוברת אנגלית ורק הראתה לי את הסכום שרשום. נפנפתי בכרטיס לשומרים ונכנסתי.

Moscow_St.BasilTicket_121011

יפה בפנים. אפילו הייתי אומר שמרשים. אבל לא ברור כי אין שום הסבר משמעותי. כולם הולכים ומצלמים. ציפיתי שיהיה אולם גדול כמו קתדרלות במערב אירופה אבל זה מבוך שנבנה עם השנים של קפלות ומגדלים ואין איזה חלל גדול ששם יושבים כולם.

אחרי שמיציתי וראיתי שהגשם נחלש החלטתי לעבור ממקום קדוש אחד למשנהו – לחצות את הכיכר אל חנות הכולבו הידועה גוּם ( ГУМ). זה היה הכולבו הכי מפואר שאפשר להשיג בו הכל עוד בתקופת המלחמה הקרה. אז עכשיו אפשר להשיג בו יותר מהכל.

Moscow_140204_121010

כל מותג יוקרה מיוצג שם בחנות יפיפייה. אין מחירים בחלונות אבל נכנסתי לכמה ולא יכולתי לעצור את החיוך.

הם מופרעים.

המחירים גורמים ללונדון להראות שוק הכרמל וכיכר המדינה זה פשוט מציאה. בחנות של נעלי המותג הספרדי קמפר ראיתי זוג שידעתי בערך כמה הוא עולה – עלה 1400 ש"ח לעומת 700 ש"ח בחנות המותג אונליין והרבה פחות בחנויות באירופה. הכול יקר, יקר, יקר. לא מבין איך במדינה שאינה בדיוק מדינת עושר המחירים הם כאלו. המון אנשים מסתובבים ומצלמים, ראיתי שתי מסיבות חתונה מצטלמות בבניין היפה והמון אנשים עושים תמונות פייסבוק שכאלו בפנים אבל יש גם קונים. בהתחלה חשבתי שראיתי אוליגרך, כשראיתי מישהי מהממת נכנסת לחנות Dior ואוספת מכל הבא ליד כשאיתה גבר מבוגר יותר נושא המון שקיות חדשדשות של מותגי על. אח"כ הסבירו לי שאטליגרך לא סוחב כלום אז זה סתם קונים מזדמנים שבא להם לפוצץ כמה עשרות אלפי יורו בסבבה שלהם.

הבניין יפיפייה. ממש יפה להסתובב להסתכל בחנויות ובעוברות השוות.

Moscow_140510_121010

ואם בעוברות שוות עסקינן, אני לא יכול שלא לומר מילה או שתיים. נתקלתי בכניסה לגוֹּם, בהפקת אופנה מקומית. דוגמנית חובבת עלתה וירדה במדרגות אל הכיכר בקור מקפיא כשהיא לבושה במיטב הבדים הדקיקים לקיץ. ראשית לא נראה ש 4 מעלות מזיזות לה. שנית, היא ושאר החברות שלה היו מהממות. ניחא אלו הן דוגמניות אבל המרכז מלא בנשים יפות שלבושות אלגנטי שזה פשוט מדהים. ביחוד אחרי שראיתי את המחירים להתלבש אלגנטי…

Moscow_135908_121010

אחרי הסיבוב נגמר הזמן. די להיות תייר וצריך לחזור למלון ולעבוד. מצאתי את דרכי למטרו בקלות ועשיתי את דרכי בנונשלנטיות מקומית אל התחנה שלי, מקפיד לחלוף על פני אותם סימני דרך עד שראיתי את המלון מזדקר מעל הבניינים. לצערי, לא היה מקום במלונות פשוטים יותר (היה איזה משהו בעיר) אז נאלצנו לשכון בהילטון של מוסקבה, שנמצא באחד מ'שבע האחיות' של סטאלין. בשנת 1947, לציון 800 שנה למוסקבה, החליט סטאלין להחזיר תשובה לגורדי השחקים של ניו יורק ולבנות שבעה גורדי שחקים זהים, גותיים במראם ושניתן יהיה להבחין בהם למרחוק.

Moscow_215503_121010

ממש מתאים לGhost Busters – Moscow Revival

הבעיה בשבעה גורדי שחקים זהים לתייר המזדמן היא פשוטה. אם אתה לא יודע שיש 7 זהים (אני לא ידעתי, למדתי את זה אחר כך) הניווט נעשה קצת משונה וצריך להחליט אם להסתמך על מראה עיניים או זיכרון דרך…

למחרת בבוקר, כשהכל ארוז ומגוהץ ואני חנוט בחליפה יצאנו למלון קמפינסקי מוסקבה שם יערך הכנס שבו באתי לשוחח עם הגויים. קמפינסקי, למי שלא יצא לו, היא רשת בתי מלונות מהמפוארים בעולם. יצאנו מההילטון שלא חסר לו פאר, אבל הקמפינסקי עוד יותר מרשים. נמסר לנו שהאולם שלנו הוא בקומה 8. עלינו, הלכנו ונכנסו לאולם הספרייה של המלון. הכול עץ ומדפים מרשימים מקיפים את האולם עם כל מה שצריך לרושם אבל לא ממש צריך – למשל סט שלם של אנציקלופדיה בריטניקה, עטופה עור ואותיות מוזהבות.

Moscow_8726_121011

מאחורה היתה יציאה למרפסת. ניגשנו לראות והלסת הקולקטיבית שלנו נשמטה.

המרפסת, בקומה 8 של קמפינסקי מוסקבה, נמצאת ישר מעל הכיכר האדומה, קרמלין, הכנסייה והכל. מראה פנורמי של כל מרכז מוסקבה, גבוה מעל – משהו כזה:

Moscow_8722_121011

דרך אגב, התמונות צולמו ע"י צלם מקצועי שנשכר לאירוע, לא ע"י הטלפון שלי, מוכשר ככל שיהיה.

או ככה זה נראה מבפנים

Moscow_070116_121011

ועכשיו להבטחה שלי – משהו שמעטים בעולם ראו!

אני, בחליפה ועניבה!!!

Moscow_8936_121011

הצלם (צלמסקי, ברוסית) צילם אותי בכמויות. היו לי שני נושאים להעביר ולכן יצא לי לנאום לא מעט ולצלמסקי היה המון הזדמנויות. מעולם לא ראיתי את עצמי מרצה ויש בזה משהו מרתיע בהתחלה אבל זה משעשע.

אחרי זה כשהכל היה כבר יותר רגוע גררנו את הצלמסקי החוצה לתמונות עם הנוף המשגע. והנה עוד אחת כזו:

Moscow_8742_121011

מכאן הכל היה בירידה. סיום, סגירה, קיפול ויציאה.

כיון שהטיסה יוצאת ב 21 חזרה יצאנו ב 16:30 כי מי יודע כמה זמן נבלה בפקק חזרה לשדה התעופה (בסוף יצא שעתיים בערך) וחזרה. הרגשתי כמו המרגל שחזר מן הכפור כשפסעתי מחוץ לטרמינל בנתב"ג. תם ונשלם הזינוק הרוסי.

פוסט זה פורסם בקטגוריה Travel, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

2 תגובות על ממוסקבה באהבה

  1. אודי הגיב:

    גם אנחנו אחרי שנסענו במטרו של מוסקוה, לא יכולים יותר להשתמש ברכבת התחתית בתל אביב.

  2. eitanel הגיב:

    תגיד מה שתגיד אבל המטרו המוסקבאי יותר מרשים ויותר יעיל מזה התל אביבי. אבל בזה המוסקבאי אתה יכול לנסוע שעות ולא להגיע לחומוס טוב…

להשאיר תגובה

