טיול באדום – פארק תמנע

הימים ימי סוכות והארץ מלאה פסטיבלים לאורכה ורוחבה. כולם רצים לפסטיבל התמר, פסטיבל זורבה הבודהה (באמת!), פסטיבל בציר, פסטיבל החמור ופסטיבל האבוריג'ינים. אנשים שמחים אנחנו וגם נפשנו יצאה לאיזה פסטיבל, משהו ככה עגול ונחמד. לכן סחבתי אותנו ואת אורית (המשמשת בימים כתיקונם כאחותי) ויוסי ובנותיהם אל תמנע, אל סלעי המדבר האדומים לפסטיבל כדורים פורחים.

להרחבת הנפש ועל מנת להתחבר לחוויית הסוכה במדבר, הוחלט על קמפינג בפארק תמנע ואת העולה לאל נחליף במנגל. הכל תוכנן מראש ונארז בקושי אל באגז'ה של שברולט הקרוז (אם הייתי יכול לנעול את הקוריאני הקטן שתכנן אותו בבגאז'… אבל אין מקום!) שבקושי נעקרה ממקומה והחלה את ההפלגה הארוכה דרומה. הגשם המפתיע שהיכה בערב לפני הוסיף עניין לנסיעה דרומה כשנחל פארן עדיין שטף במקצת ועברנו דרך שלוליות עמוקות על הכביש.

לפארק תמנע יש בעיה אחת מרכזית:

הפארק נמצא כחצי שעה מאילת. אם כבר נסעת את כל המרחק הזה, קשה לעצור ממש לפני הסוף. התנופה תישא אותך הלאה, אל מעבר לעצירת הפיפי והשוקו של יטבתה, אל מימיה הכחולים של אילת. אבל לא אנו! אם החלטנו שנשארים בתימנע – אז נשארים. למרות שהגענו יומיים לפני תחילת הפסטיבל, עדיין הופתענו למצוא את עצמנו לבד בפארק העצום הזה. מתחם הקמפינג היה ריק מאדם וחוץ מקלישאה של שיחים מתגלגלים ומוזיקת מערבונים איטית – הכול התאים – מדבר, רוח, אבק אדמדם, נוף צוקים נשגב ואגם עם סירות פדלים. אז מיד הקמנו מאהל במקום הכי טוב בשטח ויצאנו לטייל.

תימנע היא מקום יפה. יותר מיפה, היא פנינת טבע אמתית. אין לנו הרבה כאלו. בזמנו, בטיול הגדול שלנו ביקרנו בפארק Arches ביוטה. כל כולו תצורות טבע וסלעים אדומים המושכים אנשים מכל העולם. אמנם תימנע היא לא Arches אבל היא נותנת חוויה קרובה מספיק. אתר הקשתות של תימנע שבו כמה קשתות אבן סיפק כמה ריגושים וטיפוסים לצוות כולו

TimnaPark_0747_121002

נדב עלה את הקשת ללא בעיות. כשהיינו שם ב2008, הוא נזקק לעזרה אבל 4 שנים עושות נפלאות לאורך הרגליים

TimnaPark_0335_081018

מזג האוויר, שסיפק לנו גשם בערב אתמול המשיך להיות הפכפך. השמיים הדרמטיים של לפנות ערב פינו עצמם לענני גשם שהחלו להמטיר עלינו באופן מפתיע. החשש שלנו היה שזה ילך ויתגבר בלילה אבל הגשם נפסק באותה פתאומיות שהחל והותיר אותנו רטובים במקצת והותיר גם בריזה רעננה ונהדרת שקינחה את החום מהאוויר. השמיים הקודרים נמשכו גם למחרת בבוקר ושינו את התוכניות שלי לצאת ולצלם את הזריחה על הצוקים האדמדמים. האור היה אפור ועגמומי והסלעים היו כאלה נמוכים ובלי צבעים.

אבל, מדובר כאן בבלוג איכותי המנהל ארכיון צילומים רחב היקף של טובי הצלמים בבית ולכן אני שמח להציג כאן את התמונות שהייתי יכול לצלם, לו השמיים היו משתפים איתי פעולה.

TimnaPark_0509_081018

צילמתי אותן, מוקדם בבוקר, ביום בהיר אחד באוקטובר 2008 כשנסענו לפסטיבל כדורים פורחים בתמנע, בפעם האחרונה שהפסטיבל התקיים.

TimnaPark_0514_081018

יש כאן כזה יופי ונוף ולא נראה שיש נהירה של אנשים לתמנע. כולם זורמים לאילת, לים ולקניונים (של הבלי מע"מ, לא של הסלעים האדומים). אבל מצד שני, ככה זה נשמר לדורות הבאים. אם זה היה פופולרי כמו הזויתן, אז גם פה היו המטיילים היצירתיים מייצרים 'סלע מסטיקים' מגעיל. הפארק נהנה משלוותו הדרומית ומהמרווחים בין האטרקציות. לפחות את הפטרייה המפורסמת של תמנע שמו קרוב לכביש

TimnaPark_0526_081018פורטרט עצמי עם מצלמה

רק לקבל פרופורציה, הנה הפארק הדומה בארה"ב, ביוטה, שבו טיילנו בטיול ההוא, הגדול. זוהי ה'קשת העדינה' (Delicate Arch) המפורסמת של פארק Arches במואב שביוטה.

Arches_1994_070721

אבל מספיק לחיות בעבר, לא די שסוכות חלף ועבר לו מזמן ואני עוד מדבר על זה? חזרה למאהל המשפחתי בחניון הלילה של הפארק. בוקר והשמש עולה על החנין הריק ובעוד שנדב טוחן לו את ארוחת הבוקר הראשונה שלו לבוקר זה

TimnaPark_0778_121002

אבישג מדגמנת לאורה של השמש העולה

TimnaPark_0782_121002

דרך צינת הבוקר המרעננת אנחנו מבחינים בסנונית ראשונה. כדורים פורחים הם כמו מכונית חשמלית – הם מתגנבים אליך מבלי שתשמע דבר. כנראה שכדור אחד הופרח על לבדוק את התנאים לקראת הפסטיבל שיתחיל מחר בבוקר. הצבעוניות והשלווה של הכדור על רקע המדבר המתעורר הם מחזה נהדר ומעין טיזר למחר

TimnaPark_0793_121002[5]

את הבוקר עשינו בהליכה במסלול. הקניון הוורוד ומערת הרומאי, באזור הקשתות. הקניון הוורוד הוא על שם קטע קצר וצר של נקיק החותר באבן ורודה. מערת הרומאי על שם מערה (ליד הנקיק) שבה יש כתובת קבורה נבטית בכתב יווני. מאוד הגיוני.

שתי מטיילות בלטו בחבורה, בלבושן, בעובדה שהן התלבשו למסלול הליכה, כמו שצריך, מגינות על ראשן בכובע, מתכוננות למסלול מדברי שאמנם הוא לא אתגרי אבל הן מציגות מקצוענות טיולית מהי:

ראשית, נורית

TimnaPark_0801_121002

שניה, מיכלי

TimnaPark_2984_121002

הצוות הילך לו באיטיות בנקיק כשחום היום עולה. עם המזל שלנו, כשסופסוף מזג האוויר מראה סימני קירור, נפלנו על גל חום של כמה ימים עם הפכפכות מרשימה (אתמול בלילה עוד ירד גשם קל).

TimnaPark_0805_121002

הנוף המדברי היה עדיין ריק מאדם. היינו כבר בתמנע בעבר, אבל אף פעם לא הגענו למצב שאנחנו המכונית היחידה בחנייה ואין שום נפש חיה על המסלול

TimnaPark_0821_121002

TimnaPark_0802_121002

לבסוף הגענו למחוז חפצנו. אם משווים את הרגליים הארוכות של נדב (אני חושש ששלו ארוכות משלי) לרגליים הקצרצרות של מיכל, בת הדודה שלו שהלכה חלקים נרחבים של הדרך ברגל, הרי שזה היה מסלול מכובד.

TimnaPark_2987_121002

מכאן העניינים התקדמו מהר. נורית דאגה להביא לנו את המכוניות ודי מהר מצאנו עצמנו בחזרה במאהל, עוד לא צהריים והחום כבד מנשוא.

מאיר אריאל ז"ל ודיויד ברוזה יבדל"א שרו בשירם "בצהרי היום" פזמון שהעביר בדיוק את התחושה שלנו –

"…היי היי  כל העניין
הוא לשתות משהו קר
בלב מדבר…"

הקולה הקרה במזנון אתר הקמפינג הייתה כמו נקטר, אותו משקה מופלא שהרווה את צימאונם של אלי האולימפוס. היא והארטיקים גם עלו כמו האולימפוס, אבל האושר והשמחה למשהו קר במיזוג חיפו על הכל.

החום שלח אותנו לתוכנית פעולה ב'. יוצאים לעוד אטרקציה מקומית שתמיד חלפנו על פניה ואמרנו שיום יבוא ונעצור שם. ובכן, היום הגיע. אנחנו יוצאים לבקר בחי-בר יוטבתה.

הבחירה התגלתה יותר ממוצלחת. סיור בשטח הפתוח, סיור מודרך באזור הטורפים המוצל, הרצאה על זוחלים ופגישה עם נחש באולם הממוזג על להקפאה – הכל היה תפור עלינו.

הפתעה נחמדה הייתה בגילוי שרשות הטבע והגנים של ישראל העתיקו סופסוף קונספט מעולה של הפארקים הלאומיים בארה"ב – פקח צעיר. בכל הפארקים הלאומיים בארה"ב הריינג'רים מנהלים משהו שנקרא Junior Ranger Program, "הפקח הצעיר". ילדים יכולים לקבל חוברת עבודה על הנושאים בפארק – לצייר, לצבוע, לעונת על שאלות שחלקן די קשות ודורשות פעילות מסוימת כדי לענות. ברגע שמסיימים ניתן להחזיר לתחנת הריינג'רים ולקבל תג ולהיות מושבע לפקח צעיר.

הרשות לקחה את הרעיון והפיקה כ18 חוברות ל18 שמורות. ממלאים, עונים, נבדקים אצל פקח ואם הכל נכון, מושבעים לפקח צעיר ומקבלים תג של אותה שמורה. קנינו עבור אוהד חוברת ויצאנו לסיור המודרך במתחם הטורפים. כמובן שאוהד הבריק והמדריכה צחקה כשהוא מצא צורך להוסיף מידע על כל חיה שראינו. גם הוא וגם אני התרשמנו מהקרקל, חתול על ספידים שמסוגל לנתר לגובה בלתי יאומן של 2-3 מטרים בלי מקום להאיץ ובלי מתיחות והכנות וכל זה על מנת להוריד ציפור במעופה…

TimnaPark_0851_121002

TimnaPark_0854_121002

לאחר כל הסיבוב וליטוף נחש וריצה נוספת למצוא תשובות לפרטים אחרונים, אוהד סיים את החוברת. שי קבסה, מנהל החי בר שאותו הכרנו בביקורנו והיה איש שיחה נעים, ידען גדול ודרומי אמיתי, ביקש מאוהד לקרוא את חוקי הפקח ושבועתו, החתים אותו על סט החוקים והשביע אותו לפקח צעיר – הראשון בחי-בר והראשון של אוהד.

TimnaPark_0864_121002

TimnaPark_0868_121002

TimnaPark_0869_121002(משמאל – שי קסבה, מנהל החי-בר ומדריך לעת מצוא, אוהד, פקח צעיר ואתו בת הדודה הגאה אבישג)

להשוואה, הנה הפקח טוד, מפארק הר סט. הלנס (הר הגעש ההוא) משביע את שני הצעירים. ההוא באדום זה אותו אחד בתלתלים למעלה…

MountStHelens_8880_070602

המיזוג במכונית הקל עלינו את השיטוט בשטח הפתוח, בחוויית ספארי שכזו, עם צפייה בחיות השונות המסתובבות בשטח. יוזמה יפה נוספת של החי-בר היא תקליטור למכונית כשכל רצועה היא הסבר על חיה אחרת ותמונות של כל החיות על העטיפה מפנות אל הרצועה הנכונה. הבעיה היא שבמכונית פחות מעוניינים לשמוע על הראם הלבן ומה קורה איתו

TimnaPark_0873_121002

אלא מעדיפים לחפש ולדאוג שנעבור דרך כל החיות בתמונות, כמעין רשימת משימות. השטח מאוד יפה וגדול והעדרים שנודדים בו נראים טוב על הרקע של הרי אדום וכביש הערבה.

TimnaPark_0879_121002

ואחרי ראם הסהרה הנדיר נפרדנו מהשטח הפתוח ומהחי-בר של יוטבתה. אני חושב שהפעם האחרונה שהייתי בו, אני ישבתי במושב האחורי וההורים שלי נהגו, אז השיפור הוא מדהים וזה הפך לפארק ששווה לעצור בו (הרי אף אחד לא נוסע לחי-בר ואולי גם יעצור רגע באילת, נכון).

החום נשבר, החבורה כולה התכנסה חזרה במאהל לארוחת ערב טובה ושלווה כשהחניון הולך ומתמלא לקראת הפרחת הכדורים הפורחים המתוכננת לבוקר. ישבנו והסתכלנו בבוז, מהול בשאט נפש על כל החדשים שהגיעו, כמו טירון שגויס אתמול ומתנשא על אלו שגויסו היום. הולכים לישון מוקדם כי צריך לקום ב 4 בבוקר להפרחת בוקר.

פוסט זה פורסם בקטגוריה Family, Travel, עם התגים , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.