מסע בין חלומות, כאן, ביפו

זו המלצה אישית לתערוכה מקסימה שמוצגת עכשיו ביפו (עד ל20 לאוקטובר, אז יאללה!). רוג'ר אומאר, אמן מקסיקאי, אוסף חלומות של ילדים בכל העולם ונותן אותם למאיירים בכל העולם לאייר. אתם פשוט עומדים באולם גדול ביפו ועשרות חלומות תלויים סביבכם, חלומות יפים, פחדים, משאלות ומאווי לב ובעיקר חלומות מתוקים של ילדים. הוא קרא לפרויקט elmonstruodecoloresnotieneboca (משהו כמו למפלצת הצבעים אין פה?!)

התערוכה מוצגת במוזיאון יפו לעתיקות הנמצא במדרון הפונה לים, שעולה ליפו העתיקה מכיכר השעון.

כל האיורים שמוצגים כאן נמצאים גם בתערוכה שמכילה רק חלק מהאוסף ויש בה גם הרבה יצירות יפות של אמנים ישראלים. יש גם כמה אמנים ישראלים שהשתתפו בפרויקט המקורי כמו למשל עומר הופמן:

Ilustracion de Omer Hoffmann

ורה, ילדה מספרד – "חלמתי שאני וכל החברים שלי הפכנו לחיות כשעברנו בדלת"
אייר עומר הופמן

התערוכה מתאימה לכל גיל. גם ילדים קטנים ימצאו שם משהו מעניין. יש גם סרט בתלת-מימד סוג ב' (עם משקפיים אדום כחול) שילדים יאהבו על חלומות ופרופסור חלוֹמי.

החלומות של הילדים לעיתים מפורטים להפליא ומציגים איזה חשש או פחד כמו החלום המעולה של נטליה מספרד:

Ilustracion de Jorge Alderete

נטליה, ספרד – "אתמול בלילה חלמתי שצלצלו בפעמון הדלת ומפלצות רצו לשים אותי בפאייה, הם אמרו לי שנגמר להם העוף ושאם לא אכפת לי להיכנס לפאייה, מפחד,  רצתי לבית שלי מבוהלת וההורים שלי ואחותי היו תמנונים ענקיים!"- אייר חורחה אדלרטה

קצת עצוב לראות שעולם החלומות של הילדים מורכב מהמון פחדים אבל אולי אלו הם החלומות שנשארים, שזוכרים אחרי היקיצה. כמו ש Tears for Fears (דמעות לפחדים!) שרו "The dreams in which I'm dying are the best I've ever had" (מתוך Mad World).

Ilustracion de Anne Decis

טרומפי, ספרד – "חלמתי שחזיר בר הציע לי לבוא אליו הביתה. אמרתי לו לא." – אן דסיז, צרפת

לפני שנים פגש האומן, אומאר, את האחיינית שלו בסידני. היא היתה בת 8 ועלתה על רעיון מסחרי. היא החלה לרשום במחברת את החלומות שלה במטרה למכור אותם לאנשים. אומאר שעובד הרבה עם ילדים התלהב מהרעיון והחל לאסוף חלומות של ילדים במסעותיו סביב העולם. הוא התחיל ב2002 ועד היום אסף אלפי חלומות. הוא בוחר מעטים ופונה למאיירים שיאיירו אותם.

Ilustracion de Sebastian Koch

טופול, ספרד – "היום חלמתי שאני בשמיים ודרקון הציע לי לרכב על גבו ושהוא יקח אותי אל האור. הוא לקח אותי וכשהגענו אני נכנסתי אל האור ואז אמא שלי העירה אותי" – אייר סבסטיאן קוך

לדברי אומאר, ילדים אינם חוששים לחשוף אפילו את סודותיהם הכמוסים ביותר. "כשמבוגרים מתארים את החלומות שלהם בכתב, יש יעד או תכלית שהם רוצים להשיג", הוא אומר. "הם רוצים לתעד או לנתח את מה שעובר עליהם. חלומות שנכתבים על ידי מבוגרים הם לרוב הרבה יותר מורכבים. ילדים הם הרבה יותר ישירים. הם לא מפחדים לחשוף את הפחדים שלהן ולדבר על הנוכחות הנוראית של המוות. הם גם לא מתביישים להודות שהנהר שהם חלמו עליו הוא בעצם שלולית שתן במיטה שלהם". (מתוך מאמר של ליאור קודנר)

יש כמה איורים שמאוד מצאו חן בעיני (כמובן שאלו הם המופיעים כאן) אבל האיור הבא הוא לא פחות ממבריק

Ilustracion de Till Hafenbrak

חביאר, מקסיקו – "חלמתי שאני בצרפת ושאני שוכב על מיטת מסמרים שידקרו אותי אבל באטמן הגיע והציל אותי". אייר טיל האפנברק

שימו לב לכמה צרפתי הציור. מגדל אייפל בחוץ, קרואסון על השולחן ובאטמן עם חולצת פסים ומטפחת, לא מגולח, שפמפם צרפתי מעטר את שפתו העליונה ובפיו גולואז. הוא בא עם צבת וקיט עזרה ראשונה. נפלא.

אין מה לעשות, המוות משחק תפקיד בחלומות הילדים. אחד האיורים הכי יפים עם חלום נוגע (שבראיון עם אומאר גם הוא הודה שזה חביב עליו במיוחד) הוא זה, של אנדראה לופז ממקסיקו

Ilustracion de Davison Caravalho

אנדראה לופז, מקסיקו – "יום אחד חלמתי שההורים שלי, האחים שלי ואני נסענו לבקר בשלושת האיים, ואני קפצתי לים בלי הגנה…הרגשתי שאני יכולה להיות בתוך המים ולא לטבוע. חשתי סקרנות  וצללתי לעומק הים ואז ראיתי את השלד שלי ועליו כתוב שמי. אנדראה". אייר דשאן

לכו לתערוכה. אל תפספסו את הסרטון החלומי שמציג בטלוויזיה ליד הכניסה, סרטון בשם West of the Moon. צפו בו אתם ואחר כך תחליטו אם הוא ראוי לילדיכם (שלנו נהנו ממנו מאוד אבל הוא מעלה שאלות – "יום אחד התעוררתי ואני איש זקן…"). הנה הטריילר שלו.

סרטו של Brent Bonacorso

אז שוב. התערוכה נקראת מסע בין חלומות, במוזיאון יפו לעתיקות בטיילת מפרץ שלמה (ברחוב שעולה מכיכר השעון ליפו העתיקה). פתוחה עד ל20 לאוקטובר. שווה. מאוד. אפשר גם לקנות ציורים של האמנים הישראלים שמשתתפים בתערוכה (לא כחלק מהפרויקט) ויש סרט ויש חדר של ילדים מציירים חלומות. אתם עדיין פה?!

אם תרצו, חלק גדול מהציורים מופיע גם בפליקר וגם בבלוג של הפרוייקט. אין זו אגדה אלא חלום.

Ilustracion de Israel Barron

מלאני, ספרד – "חלמתי שהכלב שלי הוא לטאה של צבעים" – אייר ישראל ברון

פוסט זה פורסם בקטגוריה Creative, Event, Family, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

