רוברט בלפור – מיסיסיפי בתל אביב

בלוז. יש אנשים שרק המילה מעבירה צמרמורת בגוו. יש המון בלוז, סגנונות שונים ורבים שפרושים כמו כמו הדלתא של נהר המיסיסיפי אבל כולם יונקים מאותו גזע, מהבלוז השורשי של הדלתא. שם הכל התחיל, מצאצאי העבדים אבל משם זה הלך והמשיך והתפתח. לא נותרו רבים מאותם ראשונים. שם בין הגבעות של צפון מיסיסיפי ישב לו רוברט בֶּלפור (Robert Belfour) ולמד את הבלוז שלו מאביו בצריף עץ קטן. כמו שאמר ערן סבאג, הפטרון הקדוש של הבלוז ושגרירו בארץ הקודש, רוברט בֶּלפור הוא הדבר האמיתי. שריד אחרון לבלוז המקורי שיש אומרים שהשטן היה אביו מולידו (האגדה מספרת שרוברט ג'ונסטון, נגן הבלוז שעליו התחנכו רבים, למד את יסודות הבלוז מהשטן עצמו כעסקה על נשמתו)

RobertBelfourBarby_9694_120823

את זה אמר סבאג על בימת הבארבי בתל אביב, לפני שעלה רוברט "וולפמאן" בלפור לבמה. לא בכל יום מגיע לו לארץ אחד המקוריים, האבות המייסדים של הבלוז, זה הפראי מהמיסיסיפי. הייתי נזהר ואומר שזו הפעם הראשונה וכיון שהדור ההוא הולך ונעלם, אני לא בטוח שיהיו עוד הזדמנויות רבות. הסיפור של איך הגיע רוברט בלפור לתל אביב הוא משעשע – חובבת בלוז בשם ימית הגר פשוט החליטה שהיא רוצה לשמוע אותו ונכנסה להרפתקה של הפקת המופע, בלי ניסיון קודם ועם המון אמונה וזה פשוט קרה (כל הסיפור בכתבה בYNET)

כיון שזו הזדמנות חד פעמית ולמרות שלא הכרתי את פועלו של האיש הסברתי לנורית שאין ברירה וכך מצאנו את עצמנו במקום החביב עלי, עומדים על רצפת הבארבי. ההמתנה המעצבנת הזו, בעמידה, מרגע פתיחת הדלתות ועד שעולה מישהו על הבמה, ובכן ההמתנה הזו ממש מעצבנת. תודיעו מתי פתיחת דלתות ומתי התחלת מופע ותנו לי לעשות את החשבון.

אחרי דברי פתיחה של ערן סבאג, האיש והאגדה עלה איתי פרל לשיר קצת בלוז. את איתי פרל פגשנו בהופעה של יוני רכטר ושם הוא לא ממש השתלב לנו טוב במרחב אבל לבד על הבמה עם הגיטרה ובלוז ישראלי הוא נשמע בכלל לא רע. במיוחד שיר בשם 'דרומה' שם בנוסח עדות הנגב ירד פרל למקום היחיד שהצלילים הבודדים האלו נשמעים בו טבעי (הוא זכה לתשואות במשפט 'אני יורד דרומה / אל ארמונות החול / כדי להציל את נשמתי, חפשו אותי כשהפצצה תיפול' – הנה כל האלבום להאזנה)

RobertBelfourBarby_9590_120823

אחרי שניגן לנו כמה שירים סיפר פרל שישב עם רוברט בלפור בחדר האמנים וניסה לשכנע אותו שיסביר לו איך הוא מכוון את הגיטרה שלו אבל ההוא לא הסכים, למרות שניגן לפרל שיר אחד להדגמה. גם על פרל ראו את ההתרגשות ואז עלה לו ג'נטלמן קשיש דרומי, לבוש חליפה בשלושה חלקים, ענוב עניבה וחובש מגבעת – איש מכובד אבל בקושי הולך. תמכה בו מישהי שכנראה הייתה אותה ימית ואיתי פרל. באקט סימבולי עזר פרל לבלפור להתיישב ולקחת את הגיטרה, מפנה את הכיסא למאסטר, לגורו הגדול.

RobertBelfourBarby_9604_120823

ערב לפני ראיתי את מוריס אל מדיוני (אפילו כתבתי על זה כאן). כמו בהופעה של אל מדיוני, עוד מוזיקאי בא בימים, גם כאן התחולל הקסם. בלפור עלה עם המקל באיטיות, מתקשה לטפס על הבימה הטנה שהציבו עבורו על הבמה, התיישב בכבדות, תנועותיו מסגירות את גילו (בן 72 יהיה ב 11 לספט') אבל ברגע שישב ולפת את הגיטרה שלו בידיו משהו השתנה וחשמל עבר בקהל.

RobertBelfourBarby_9617_120823

צליל נקי, בראשיתי, ללא שום מחיצות זרם מאצבעותיו ונשפך אל הקהל. בלי ליווי, בלי אדם נוסף על הבמה עם גיטרה חבוטה למראה התחיל בלפור לנגן ולשיר. לקח לאוזניים זמן להתרגל ראשית לנגינה המבוססת על אקורד אחד ושירה מונוטונית במעין Drawl דרומי שכזה, איטי ולא ממש ברור. אחרי זמן מה כבר התחלתי להבין אותו, במיוחד אחרי שהחל לדבר עם הקהל.

הנגינה של בלפור מהפנטת. הוא מנגן בסיס ועליו פורט את המנגינה ושר. אני לא הכרתי אותו קודם לכן ולמרות שעשיתי שיעורי בית בשבוע האחרון ושמעתי אותו המון, לא זיהיתי כלום ולא תמיד הבנתי. בין השירים הוא ניגב את פניו בממחטה גדולה ומסודרת ודיבר עם הקהל. הוא הסביר שעלינו להעריך היכן שאנו כאן ועכשיו והוא מאוד מעריך את העובדה שהוא כאן. הוא המשיך ונשא דברים שלעיתים נשמעו כמו איזה גורו דרומי ולעיתים פשוט לא הובנו, אבל הקסם של האיש שופע. כמו הנגינה שלו הוא כאן, עכשיו, ללא שום תיווך, ישיר, מחוספס ואמיתי.

RobertBelfourBarby_9675_120823

בין השירים, בלפור דיבר והזכיר גם הרבה שמות מפורסמים מעולם הבלוז, שמות כמו מאדי ווטרס, האולינ' וולף, ג'ון לי הוקר – עם חלקם אף ניגן וזכה בכבוד להזכיר את שמם ללא שום וכשצעקו לו שינגן את Boogie Chillen של ג'ון לי הוקר, הוא חייך, חיוך רחב שחסרות בו כמה שיניים והסביר שעל מנת לנגן את השיר הוא צריך לכוון את הגיטרה אחרת. בכלל כל השיחות והדיבורים שלו היו חלקם פילוסופיים, חלקם דברי אורקל חצי סתומים וחלקם לא ברורים בכלל בגלל המבטא הדרומי והניגון המיוחד בו דיבר.

אחרי שניגן הרבה ודיבר קצת הודיע שהוא ינגן את בוגי צ'ילן של ג'ון לי הוקר (שהוא בכלל ניגן בלוז חשמלי, שונה מבלפור שמנגן בלוז של הגבעות, אבל הבחור גמיש) ולכן עכשיו יכוון את הגיטרה. במשך כמה דקות הוא כיוון, פרט, הקשיב ונתן מעין כיתת אומן ומעין תלונות על הboy הזה (איתי פרל) שביקש שיראה לו איך הוא מכוון את הגיטרה, שאת זה הוא למד מג'ון לי הוקר ושהboy (הboy רוסס כל פעם עם המון דגש על ה B) לא מבין שזה כיוון ספרדי (spanish stringing) עם מיתר בס אחד ונגינה של בס בבסיס הגיטרה עם פריטה גבוה בצוואר הגיטרה למנגינה. הוא פרט והסביר והדגים ושניים שעמדו לידי הסתכלו עליו בהערכה כיוון שהוא כיוון את הגיטרה לחלוטין ללא שום עזרה מכנית או אלקטרונית ותוך כדי הסברים ודיבורים.

RobertBelfourBarby_9669_120823

ואז הניח שוב את הגיטרה על ברכו והחל לנגן, הפעם גרסאות כיסוי לשירים אחרים. אני לא מספיק מכיר כדי לזהות מי של מה, אבל הוא הרים את הקהל לתקרת המועדון.

לאחר כמעט שעתיים של נגינה, הוא הודה לקהל ועשה סימנים של לרדת. בבת אחת נעלם איש הבלוז האגדי והופיע שוב האיש המבוגר שהתעקש לקפל את כל חפציו לבד לתיק שהעלה איתו לבמה כאילו הוא לבד באיזה אסם עם רצפת עפר ולא מוקף באנשי צוות.

RobertBelfourBarby_9695_120823

הוא קיפל הכל פנימה כמו הזקן של שלמה בראבא עם השקיות . לאחר ההופעה המדהימה שנתן היה בזה משהו אנושי וחמים.

אחרי שהתארגן, קם רוברט wolfman בלפור, איש הבלוז והודה לקהל שלו שיצא מגדרו במחיאות כפיים ושריקות. הוא נראה נרגש, כאילו לא ציפה בפינה הזו של העולם לקבל כל כך הרבה אהבה והערכה.

RobertBelfourBarby_9699_120823

אני יכול לחתום על מילות הפתיחה של הערב – זה היה באמת ערב יוצא דופן עם איש אחד, שהביא עימו, על כתפיו מסורת גדולה ממיסיסיפי.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה Event, Music, עם התגים , , , , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על רוברט בלפור – מיסיסיפי בתל אביב

  1. ימית הגיב:

    מצאתי את הפוסט הזה היום, שלושה שבועות לאחר ההופעה וזה מאוד מרגש לקרוא. התמונות יפהפיות והמילים נוגעות לי ללב. מאוד שמחה שהייתם שם.

  2. eitanel הגיב:

    גם אני מאוד שמח שהיינו שם ואם ההנחה שלי שאת ימית הגר, זו שהביא את מר בלפור לארץ, אז אני מסיר את כובעי בפנייך!
    (גם אם את ימית אחרת)

    • ימית הגיב:

      אני ימית הגר כן 🙂 כל מי שהסכים לפתוח את אוזניו ולהגיע להופעה הוא זה שמגיע לו את הכבוד. מקווה לראותכם גם בהופעה הבאה (עוד קצת חודשים), אם אין לכם פייסבוק השאר לי מייל ואעדכן. תודה רבה על כל המילים היפות 🙂

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s