ספיידרמן בארבע ממדים או האם העתיד כבר כאן?

לפני שאנשי השיווק של יס פלנט החדש הסבירו לי, חשבתי לתומי שהממד הרביעי הוא ממד הזמן. יש שלושה ממדים בחלל המוכר לנו ויש ממד רביעי שהוא זמן. אבל בקומפלקס הקולנוע של יס פלנט החדש בראשון שכבר יצא לי לראות בו את בטמן החדש ב IMAX, מקרינים את ספיידרמן החדש ב 4DX. מהו אותו 4D?

קולנוע עם תלת ממד שהפך כבר לסטנדרט אבל עם מושבים שנעים עם הסרט, משיבים רוח על פניהם של הצופים, מרססים מים לחלל האויר כשצריך ולצערי, מבזיקים באולם כשהסרט דורש זאת.

אני רוצה לדבר על שני דברים: על הסרט ועל השאלה האם קולנוע 4D הוא העתיד של הקולנוע?

קודם על הסרט עצמו

Amazing Spider Man Poster

הסרט, למי שאינו יודע הוא Reboot של סדרת ספיידרמן. מתחילים מהתחלה ומסבירים איך קרה שפיטר פרקר הפל לאיש העכביש בעל היכולות המופלאות. אבל, ב 2002 היה סרט מצויין שהתחיל מאותה נקודה בדיוק והמשיך לאורכה של טרילוגיה מצוינת בבימוי של סם ריימי והעכביש היה טובי מקגוויר. לא 1962 עם אפקטים מביכים אלא 10 שנים אחורה.

אחרי שראיתי את הסרט עם כל המשפחה (איזה כיף שזה נחשב כבר סרט ילדים אצלנו ולא הפיה לילי או פו הדב) אני מבין למה צריך לעשות Reboot. צריך היה לעדכן את ספיידרמן ולהכין אותו לדור החדש שלא ראה את הסרטים הישנים יותר. גם טכנולוגית, הסרטים נראים טוב יותר עם גרפיקה ממוחשבת ותנועות מצלמה שפשוט לא היו אז. ויש עוד משהו.

בשנת 2000 החלה חברת הקומיקס מרוול (Marvel) להוציא חוברות תחת הכותרת Ultimate Marvel שמחדשות כותרים ישנים של החברה. ספיידרמן, שנוצר בשנת 1962, יצא מחדש תחת השם Ultimate Spiderman ובו סופר סיפורו מחדש אבל הסיפור הותאם לדורנו. למשל אין זה עכביש רדיואקטיבי שעוקץ אותו אלא עכביש שהונדס גנטית – כל דור והחשש שלו (שנות ה60 והחשש מפצצת האטום, שנות ה 2010 והחשש מהנדסה גנטית). המטרה של מרוול הייתה לחבר שוב את הדור הצעיר לדמויות הקומיקס שאולי לא הזדקנו על הנייר אבל איבדו קצת מהרלוונטיות שלהן. המהלך הזה הצליח ומצליח עדיין כשעוד דמויות בעולם מרוול מקבלות גרסאות חדשות.

זה מחזיר אותי לסרט. הוא מדבר יותר לילדים שלי. הם מבינים אותו והוא מתחבר אליהם יותר. ספיידרמן של 2002 מדוייק לזה שנכתב וצוייר ב1962 אבל ספיידרמן של 2012 מתחבר יותר לדור הצעיר ושם מרוול שמה את יעדה – למכר דור חדש לסיפורי הקומיקס של גיבור על מעודכן.

אה, הסרט מצוין ועשוי נהדר. לכו לראות, סרט קיץ מושלם.זוהי התחלה מחודשת לידידות מופלאה.

האם 4D הוא העתיד של הקולנוע?

אני לא בטוח אבל זה כיוון מעניין. תעשיית הסרטים מחפשת כל הזמן ליצור חווית צפייה שאי אפשר לחקות אותה בבית. מהרגע שהקולנוע הביתי החל לפרוח וברגע שהורדת הסרטים החלה להרים את הראש, חלה דעיכה במצבם של בתי הקולנוע. אז הם פתחו מגה-פלקסים ענקיים ומגניבים ושמו מערכות שמע מעולות ומסכים גדולים – אבל חווית הצפייה הביתית השתפרה אף היא עם ירידת המחירים של המקרנים וטלוויזיות ה LCD הגדולות.

אז האולפנים מצאו תרופה. 3D.

תמיד היו סרטי 3D אבל האולפנים השקיעו בטכנולוגיה, החלו לצלם סרטים בתלת ממד (למרות שחלק רב עדיין מומר לתלת ממד אחרי הצילום ואני שונא את זה). אווטר של ג'ימס קמרון נתן דחיפה עצומה לתחום כי שם התלת ממד היה מרהיב והחייה את הסרט לחלוטין.

אבל מירוץ החימוש הביתי ממשיך והיום טכנולוגית ה3D נכנסות לסלון הביתי. אמנם זה יקר, לא נראה כמו בקולנוע וכמות הכותרים קטנה, אבל ככה זה מתחיל. דבר נוסף הוא שה3D קצת נמאס. המחירים יקרים יותר, לא תמיד ה3D נראה טוב בסרט ויש גם בעיות שלא כולם רואים את ה3D, הוא חשוך יותר בגלל הטכניקה של המשקפיים ועוד.

לכן, האולפנים צריכים משהו אחר וזה כנראה קולנוע ה 4D. לא רק לפארקי שעשועים, אלא לבנות אולמות עם כסאות שזזים ושאר אפקטים פיזיים ועכשיו האולפנים בונים את 'הכוראוגראפיה' של תנועת הכיסאות בעצמם וכשספיידרמן מעופף לו בין בניני ניו-יורק, הכסאות מרחפים גם הם ומשב רוח על הפנים עוזר גם הוא לחוויה.

הנה הסבר קצר מאת היצרן של האולם בראשון לציון

 

האם זה שווה את זה?

לא ברור לי. זה נחמד בפעם הראשונה אבל המחיר מוגזם (65 ש"ח לכרטיס כשכרטיס רגיל עולה בסביבות ה33 ש"ח). התזוזה והקפיצות לא תמיד מסונכרנות טוב לעיתים זה רק מעצבן. אני לא בטוח שאחזור על החוויה בקרוב. כמו שלמדתי להימנע מ3D איפה שלא ממש צריך אותו

עכשיו מדברים על קולנוע עם ריחות. אבל אני חושב שהכיוון הנכון כבר נרמז בסרט Kentucky Fried Movie  הלא הוא 'סרט מטוגן' מ1977 – קולנוע מישוש.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה Thoughts, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s