הפשיטה האינדונזית משאירה אותי פעור פה

נתתי לאדרנלין להירגע ולמרות שעיקצץ לי, חיכיתי קצת לפני שהתיישבתי לכתוב. אני אמסור הודעה קצרה:

"סרט הפעולה האינדונזי 'הפשיטה' יחלק את חייכם ללפני ואחרי'"

the-raid-poster

הסרט הזה פשוט צץ משום מקום בפסטיבל הסרטים של טורונטו ב 2011 ומאז הוא עובר מפה לאוזן. אי אפשר להישאר אדיש אליו. הסרט פשוט מגדיר מחדש מהו סרט פעולה ומשאיר עליך את חותמו.

אתמול ישבנו אני וי' בהקרנה למוזמנים בלבד, כיון שהסרט לא נרכש להקרנה מסחרית בארץ אבל יוקרן באחד מערוצי הסרטים של YES לקראת סוף אוגוסט. אבל, עותק פילם (!) מצא את דרכו לארץ להקרנה חד פעמית בסינמטק חולון למוזמנים בלבד הודות לאנשים הנחמדים ב YES. דורון ואורן מבלוג הקולנוע החביב עלי בעברית עין הדג הגרילו כמה זוגות כרטיסים ואני זכיתי לקחת את י' ידידי ורעי.

העלילה פשוטה – קבוצה של שוטרי ימ"מ מתחילים נשלחים להשתלט על בניין דירות ששולט בו ברון סמים מקומי ובדירותיו מתגורר צבא שלם של בריונים חמושים בכל מה שאפשר.

לראות את הסרט היה חוויה מטורפת. ראינו את באטמן החדש באיימקס החדש לפני שבוע והוא סרט רגוע ושליו לעומת 'הפשיטה'. הסרט פשוט מתפוצץ על המסך בפעולה מתמשכת ואני ישבתי דרוך כל הסרט, מת להרביץ במשהו או מישהו. אם שק האיגרוף לא היהמפריע לבני הבית הישנים הייתי מתחרע עליו כשחזרנו. לא ראיתי משהו דומה (מישהו אמר שזה כמו לראות את המטריקס בפעם הראשונה). מבחינת מה שזה עשה לי בגוף – זה הזכיר לי את סרטי ברוס לי שהיינו רואים כילדים אבל ברוס לי (השם יקום דמו!) ייצר כמות אקשן שהייתה מספיקה אולי לקומה החמישית בסרט.

כמויות הירי, מכות, סכינים, שבירות, מצ'טות ושאר ירקות היא בלתי נתפסת ומתחוללת כמו ריקוד מסובך. הסרט אלים מאוד ולדעתי עמדה מיכלית של דם מלאכותי מאחורי הסט. אבל בניגוד לסרטי פעולה 'רגילים' המצלמה לא מתעכבת על כל מכה ופרץ דם. הגיבורים נלחמים מתוך יאוש יעיל והם רק רוצים לשרוד – זה כמו קן של נמלים שפורץ עליהם.  זה לא טרנטינו עם אלימות מסוגננת ומבודחת. זה אלימות לשם התקדמות הלאה.

גם האינדונזית לא ממש מפריעה – אין פה דיאלוגים שייקספריים או חידודי מילים. אבל אפילו שלא הבנו את השפה, השחקן שמשחק את ברון הסמים, טאמה, יורק את המילים בבוז שעובר גם ללא התרגום והיאוש של הלוחמים והלחץ חולף את מחסום השפה.

הסרט מציג למעשה אומנות לחימה אינדונזית, פנצ'ק סילאט (pencak silat), שכמו רבות באזור (כמו בפיליפינים) התפתחה גם מחקלאים שרצו להגן על עצמן עם כל מה שבא ליד כולל מצ'טות חקלאיות ולכן הסרט מציג יעילות בלי רחמים – משתמשים בכל הבא ליד.

the-raid-1

בסצינה ארוכה של טיהור מסדרון מכמויות רעים בלתי נסבלות אני כבר ישבתי על קצת הכסא, רכון קדימה מרוב אנרגיה בגוף וכשהיא נסתיימה הקהל כולו פרץ במחיאות כפיים כי היה חייב לפרוק את האנרגיה והמתח הזה. הפסקול עושה עבודה נפלאה כדי להאיץ את הלב למהירות כדי להכין אותו לעוד חדר ועוד חדר של אינדונזים עצבניים חמושים.

the-raid-2

כשיצאנו אל הערב החמים של חולון אמר לי י' "יאללה בו נלך מכות קצת, אני מרגיש צורך להילחם'. אני הסכמתי איתו, לחצנו ידיים והמשכנו אל האופק הלח.

הנה הטריילר הרשמי של הסרט – זהירות, שימו מגבת לספוג את הדם (ותגדילו למסך מלא)

 

והנה דקה וחצי של עוד מסדרון אחד (אין חשש לספוילרים)

 

חפשו את הסרט ביס, כבו את האור ושבו לראות את אחד מסרטי הפעולה הטובים ביותר שתראו אי פעם, תאמינו לי.

פוסט זה פורסם בקטגוריה Event, Thoughts, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

