גמל עם אבטיח

בטיול הגדול, ההוא, הצטיידנו היטב ובין הדברים רכשנו אוהל משובח ולו שתי שכבות – אוהל עם גג מאוורר וכיסוי אטום לזעף השמיים. אבל הלילה בעודנו ישנים בתוך נחל יתר בנגב, השארנו את תקרת האוהל מאווררת ושמי הלילה השחורים התחלפו מול עיני לזריחה צבעונית. הלילה התחיל חמים והתדרדר לקר לפנות בוקר. כמה חם ונעים היה בשק"ש…

אנחנו בנגב, ביום השני לטיול הגמלים שלנו. אתמול יצאנו לדרך עם עאדל, המדריך, עוד כמה משפחות ושלושה גמלים הנושאים את הציוד (הכול מסופר כאן)

ShavuotCamelTrip_7288_120526

אמנם המדבר התעורר, אבל הטיילים לא. עאדל והחבורה שהגיעה בערב ישנים עטופים בשמיכות על המחצלת ליד המדורה של אתמול. הבוקר מדליקים אש באמצעות מצת ולא פטנטים של הישרדות.

ShavuotCamelTrip_7289_120526

שמוליק, ע. מדריך, מתחיל לקרוא בקול, להעיר את כולם כי בכל זאת יש לנו הליכה היום ויציאה מוקדמת כשעוד לא חם, היא משמעותית. כמובן שברגע שיש אש, יש גם תה מתוק של טיול ועכשיו צריך קפה. צנצנת הפולים נשלפת והפולים הירוקים נשפכים למחתה ונקלים במקום.

ShavuotCamelTrip_7302_120526

ShavuotCamelTrip_7303_120526

צליל טחינת הקפה במכתש ועלי מוציא גם את הקשים בישנוניים החוצה לקבל ספל קפה מהביל ומריר.

בתוכנית ההליכה להיום יש שני שלבים. גם היום נחה עלי רוח הנבואה ואני מציג בפני קוראות הבלוג את מפת הטיול שעוד נלך בו. בשלב הראשון, טיול בוקר קצר, עד שארוחת הבוקר תהיה מוכנה (מסלול מעגלי כחול) ואז טיול המשך שיוציא אותנו מנחל יתר חזרה לנקודת המוצא (מסלול אדום).

ShavuotCamelTrip_2ndDayMap

בינתיים שכולם מקפלים אוהלים ומתארגנים, הצוות המארח מתחיל להתארגן לארוחת בוקר. אני ועוד כמה מתחילים לחתוך ירקות ואילו ע'יד ועאדל לשים במרץ בקערה גדולה, בצק ללִיבֶּה, אותו לחם מופלא מאתמול. במקרה מצאתי סרט ישן שמתאר את התהליך מהרגע שהקמח והמים הפכו לבצק:

ShavuotCamelTrip_LibeStrip_120526

עכשיו כשהליבה נאפת לה בשקט באפר המדורה, ברמץ יכולים אנו לצאת לסיור  מהיר לראות את המדבר מתעורר. אבל לפני שאנו יוצאים, עאדל בחר לספר לנו על הקשיים בלהיות בדואי במדינת ישראל.

עאדל ושאר החבר'ה המלווים אותנו הם חלק משבט העזזמה. רובו נמצא בתחום מדינת ישראל וחלקו בסיני. צעירי העזזמה משרתים בצה"ל, אבל המדינה לא ממש מסייעת להם מבחינת מוטיבציה לשרת. עאדל סיפר לנו על אחד, שהגיעו לו שתי מעטפות – צו מילואים וצו הריסה לאותו יום – לאן יגיע? לצבא או ישאר להציל משהו מביתו?

דוגמא נוספת לקונפליקט היתה בסיפור על הגשש משבט עזזמה שזיהה עקבות שחצו מכיוון סיני ובמשך יום וחצי דלק בעקבות המסתנן כשהפלוגה מאחריו. ביום השני הוא הבחין בבדואי מבוגר יושב ונח תחת אלה אטלנטית, כמו זו מאחורינו. כשהתקרב נדהם לגלות שזהו אביו שאותו לא ראה שנים. האב החליט לבקר את משפחתו בישראל ופשוט חצה את הגבול. עכשיו מה? יסגיר אותו? – הסיפור נגמר שהגשש לקח את אביו לביתו, תוך כדי שהוא נוטל אחריות עליו בפני מפקדיו ולאחר כמה ימים סייע לו לחזור כלעומת שבא.

ShavuotCamelTrip_7327_120526

עאדל ואדם הם דוגמא לדור החדש של הבדואים, דור שמעורה יותר בחיים המודרניים, שעדיין יודע לטפל בגמל אבל גם יודע לטפל בחשבון פייסבוק. בעוד שהדור הזקן, שהתרגל לחיות חיי נדודים ואולץ להתיישב, הם נולדו למגורי קבע (גם אם אלו הם פחונים). הדור הזקן שחי בסביבה שבה הכל מתמחזר מעצמו, אין אריזות, הכל טבעי רק לפרק ולתת למדבר ולחיות לקחת, הדור ההוא זורק הכל החוצה מתוך הרגל וחוסר הבנה ששקית פלסטיק לא תעלם וכך הישובים הבדואים טובעים באשפה. עאדל אוסף גם בדלי סיגריות שהוא מעשן כדי לזרוק בפח ואדם יודע שצריך לזרוק את כל המיכלים והעטיפות בפח, זה נראה לו טבעי.

ואם בטבעי עסקינן, אז במהלך סיור הבוקר נתקלנו בצמח יַפְרוּק המדבר – צמח מדברי בשרני שיודע לווסת את איבוד המים שלו לסביבה וליבש חלקים ממנו עד שיגיעו גשמים. לשוכני המדבר היפרוק משמש כסבון. קוטפים כמה ענפים, מועכים חזק בין הידיים ואז כששופכים מים ומסבנים נוצר קצף סבוני חסר ריח שמנקה את הידיים ומובטח שהוא מרכך אותן (הבטחה זו גרמה לכמה מהנשים לפשוט על שיח יפרוק מסכן ולהפשיט אותו מענפיו). ניסיתי. קצף יצא, אבל רכּוּת?!

ShavuotCamelTrip_7332_120526

טיול הבוקר הביא עימו שלל יפה של פרחים ויצורי מדבר. אני צריך להיעזר באוהד שיזהה לי כל אחד מהם. מבחינתי זה פרח, חרק, לטאה, לטאה, לטאה ופרח. אוהד הפך לי את זה ל:

(משמאל למעלה עם כיוון השעון)

שנונית נחלים, גמל שלמה מדברי, פרח מדברי צהוב, שנונית הָרָמוֹן, פרח מדברי צהוב עם כתמים כתומים, חרדון מדבר

ShavuotCamelTrip_FaunaFloraCollage_120526

אבל מספיק עם ההליכה הזו לפני שהכנסנו משהו לפה. עם שובנו אל האלה האטלנטית שלנו, באפיק נחל יתר המתינה לנו ארוחת מלכים (הנעל היא הצעת הגשה, לא חייבים אותה). תוסיפו לזה את הליבה שנשלף מהרמץ של המדורה ועוד תה מתוק ויש לכם ארוחת בוקר של אלופים.

ShavuotCamelTrip_7341_120526

לאחר שחיסלנו כמות מרשימה ארזנו גמלינו ויצאנו אל הדרך. בסופה של הדרך נגיע לנקודת המוצא אבל עכשיו אנחנו ממשיכים על הנַקָבּ, שביל הגמלים (מעאדל למדתי שיש מילה בעברית שנקראת מִרְעוֹל, כמו משעול, שזה שביל עיזים ורוביק רוזנטל מאשר).

יוצאים לדרך. אחרי מדורת הלילה והארוחות, כל ההיכרויות נראות ותיקות והטור מתקדם באיטיות, תוך כדי שיחות קטנות, אחרי הגמלים הפוסעים בחום היום העולה. הנוף קצת חדגוני אבל עדיין יפה.

ShavuotCamelTrip_7348_120526

סוחרי הנשק הצעירים ממשיכים למצוא חלקי תחמושת ואני מזהיר אותם שלא לגעת בנפלים מחלידים של רימוני 40מ"מ (כאלו שנורים מ m203 ) שנראה שרק להניח את המבט עליהם עלול לפוצץ אותם.

כמו נוודי מדבר מקצועיים נמשכנו לצילה של האלה האטלנטית הבאה, שם ישבנו כולם, כולל הגמלים למנוחה

ShavuotCamelTrip_7352_120526

אם הגמל הוא ספינת המדבר, הרי שהספינה הזו די עמוסה..

ShavuotCamelTrip_7360_120526

לבסוף הגענו אל המצוק שמעל כביש 171, כביש המטווחים של בה"ד 1. רוח נעימה ליטפה אותנו כשישבנו למנוחה אחרונה. עאדל ניצל את ההזדמנות להסביר לנו על החיות המופלאות האלו שליוו אותנו יומיים. זה פשוט לא נתפש כמה הגמל מותאם למדבר. הכל מתקפל ונסגר להגן מהחול, שקערוריות בגולגולת כדי שיעשו צל על המוח, ריסים ארוכים וצפופים החוסמים את כניסת החול, נחיריים הנאטמים בעת סופת חול, ברכיים מיובלות נגד כוויות בעת מנוחה על החול החם, "ברך חמישית", מעין לוח גרמי באזור החזה המרחיק את בטן הגמל מהחול ושומר על חום, תעלה המובילה נזלת (איככככסס) חזרה אל תוך הפה, דבשת ובה מאגר שומן לעת מחסור במזון, קיבה ספוגית שיכולה לקלוט 120 ליטר ב10 דקות (זה כמעט כמו לשתות דוד מים ביתי ב10 דקות). אם חם לו מדי הוא משתין אחורה על הרגליים האחוריות איפה שעוברים כלי דם וככה הוא מאבד חום. אם לא שתה שבועיים הוא מווסת את כמות הנוזלים שהוא מפריש והגללים שלו יוצאים יבשים לחלוטין. אפילו תאי הדם שלו מתנהגים אחרת כדי שיוכלו לתפקד גם במצב שאין בגוף מים או שיש בבת אחת כמות ענקית. כפות הרגליים שלו רחבות,מונעות שקיעה בחול וכמעט שלא מייצרות לחץ על השטח. אם הגמל דורך על אבן, כף הרגל הרכה שלו תעטוף את האבן בלי ללחוץ עליה וכך לא יכאב לו.

עאדל סיפר לנו כי הלך אחרי גמל, לפני זמן מה ושם לב שהגמל עומד לדרוך על אירוס. לתדהמתו, אחרי שהגמל דרך על האירוס, על כל משקלו, האירוס שב והזדקף, לא פגוע ולא שבור. אם אדם השוקל חמישית מגמל היה דורך על האירוס, הפרח היה נשבר לוודאי.

ShavuotCamelTrip_7369_120526[4]

אוהד וגם אני גילינו שנהיגת גמלים היא לא דבר של מה בכך. אני נגררתי יפה אחרי מג'הול שהחליט שהוא רוצה את השיח ההוא ששם. כמה שמשכתי לא עזר לי. היה צריך "ברררררררררררררר" מאדם כדי לעצור אותו.

ShavuotCamelTrip_7376_120526

הטיול הלך ונגמר. ירדנו את המצוק כשהתוכנית ברורה. מגיעים לכביש ושם יחכה לנו עלי (אותו עלי מאתמול) עם הסעה. הנהגים נוסעים ומביאים את הרכב לאיסוף שאר החבורה.

הטיול היה נפלא, אבל דבר אחד שידרג אותו לעין ערוך. רק על המחשבה צריך לתת לעאדל, עלי או כל מי שהיה בסוד העניין, אות חסיד אומות עולם.

הטנדר החבוט חנה בסוף המסלול. מתחת לשמיכה המתינו בשקט ערימה של אבטיחים צוננים שנבצעו מיד.

ShavuotCamelTrip_7384_120526

מסורת משפחתית קדומה נוהגת לדרג אבטיחים. בעונה טובה מוצאים הרבה 8, לעיתים בשיא הקיץ יש איזה 9 מיוחד. כמובן בשלהי העונה יש 4 קמחיים, לבנים  וחסרי טעם (הנקראים בפינו אריקשטיין על שם הזמר הלבנבן). אלו היו 12. מתוקים, קרים פריכים וכל ביס הזרים אושר לכל הגוף. הגמלים שמחו כמובן לקליפות העסיסיות ומהר מאוד החליטו לקצר תהליכים:

ShavuotCamelTrip_7387_120526

אחרי נסיעה מטלטלת במיוחד דרך השטח בטנדר של עלי שאיבד כל זכר לבלימת זעזועים אי שם בשנות ה 90 העליזות, חזרנו למכוניות הלוהטות ואל המשפחות הממתינות בצד הדרך. יצאנו חזרה צפונה צועקים פרידה לעאדל, אדם ושמוליק שהוליכו את הגמלים למקומם וצפיתי בהם במראה עד שנעלמו.

היה זה מסע נפלא, שונה לחלוטין. לא רק הנוף עשה זאת אלא האנשים והחוויות. כמובן שלנגב היה את החלק שלו אבל זה היה מושלם. היה נהדר לפגוש אנשים חדשים ולהתחבר כל כך מהר. הייתה זו הדוגמה לכל שלפעמים דברים נופלים ישר למקום והכל זורם חלק ונהדר. לפחות עד שמגיעים הביתה וצריך לפרוק.

פוסט זה פורסם בקטגוריה Family, Travel, עם התגים , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.