פלונטר באוזן

זיכרון עמום, אי שם בתל אביב של שנות השמונים. ירון גורר אותי להופעה של איזה זמר משונה שצורח על הבמה. הוא צרח שמישהו ירד מעל מסך הטלוויזיה שלו. לא הכרתי ולא הבנתי שראיתי את רמי פורטיס מבצע את אלבומו הראשון, פלונטר.

fortis-plonter

לכן, נראה היה לי נכון לסחוב את ירון למופע המחווה לפלונטר של פורטיס, מופע אחרון במסגרת מופעי האלבומים של יואב קוטנר. קוטנר בחר חמשה אלבומי מופת לסידרה בשם "האלבומים" שהוא יצר לערוץ שמונה. להשלים את החוויה הוא גם הזמין חמש להקות לבצע את האלבומים. לא כגרסאות כיסוי אלא כאינטרפרטציה חדשה. לפני שבועיים שמענו את סימנים של חולשה בביצוע מעולה של Tree. והפעם שמענו את פלונטר בביצוע של חיים לרוז וחברים באוזןבר, ביום חמישי.

בדרך, כשאנו פוסעים בשדרות בן ציון בנחת סיפרתי לירון את הזיכרון העמום. הוא הסתכל עלי ברחמים והודיע לי שמעולם זה לא קרה ואם מישהו עמום אז זה אני. הוא העלה את ההשערה שמי שסחב אותי היה חבר משותף, אודי ג', שהקדים את זמנו. את אודי ג' לא ראיתי שנים ואין לי פייסבוק, אז אמשיך עם הזיכרון העמום ורק אחליף בתוכו את ירון באודי.

ובינתיים באוזןבר, שמעל האוזן השלישית נערכות ההכנות לביצוע האלבום הראשון של רמי פורטיס, אלבום שיצא ב 1978 שאם היום, יותר מ30 שנים אחרי הוא נשמע חזק ובועט, אז הוא היה משהו באמת שונה ומשונה – Pאנק ישראלי, עצבני וחריף מאת צעיר עצבני שהיה לו אפילו שיער. כבר אז פורטיס הניח את היסודות לרוק הישראלי שבא אחריו. שנים לפני סיפורים מהקופסא שפרץ את הדרך שוב, פורטיס היה שם לא נחמד ומדהים.

חיים לרוז, המפיק והאלקטרונאי אסף הרכב חד פעמי לבצע ערב חד פעמי והוא התיישב מאחורי התופים. כפי שאמר במהלך ההופעה, זו הופעה בעיתית כי בתקליט (!) המקורי ישנם 10 שירים קצרים 2-3 דקות כל אחד ולכן הוא מתח אותם קצת וכמו שרינגו אמר, הוא קיבל גם עזרה מחברים וקצת הוסיפו שירים.

LarozDoesPlonter_5072_120202

רועי אביטל, (גיטרה ושירה) פתח עם הבסיסט (לא זוכר איך קוראים לו…)  ושרו את 'הדור הזה'

LarozDoesPlonter_4944_120202

ב 78, כשאביב גפן היה בן 5, פורטיס שר על הדור הזה: "…הדור הזה עצוב, הדור הזה רקוב, הדור הזה עלוב.". לקח כמה שנים עד שאביב גפן התלונן ש "אנחנו דור מזוין".

LarozDoesPlonter_4946_120202

בחור צעיר שעמד לידנו על רסטותיו ומשקפי ההיפסטרים שלו הוזמן לבמה והתגלה כפלד, ראפר עברי עדכני. הוא הוזמן לבצע את 'את לא טובה אלי' שהוא אכן של פורטיס אבל לא מתוך פלונטר אלא מתוך 'שוטר פושע והענק הלוחש'. הוא לא ביצע אותו כפי שהתכוון המשורר אלא דפק ראפ מעל סימפול של פורטיס. משעשע.

LarozDoesPlonter_4966_120202

גמר לראפר, ירד ונעלם מהמקום…

הלהקה כולה ביצעה את April Fools ואז נקראה אפרת גוש לדגל. גם היא כמו פלד, עלתה מהקהל, חלפה על פנינו הניחה את התיק שלה על הרצפה לידינו ועלתה על הבמה. בספק מכנסיים, ספק טייטס הדוקים עם עקבים שהיוו מחווה למגדלי התאומים היא נראתה רזה מאוד אך דרמטית, עם איכויות שחפניות כמו גיבורות של האחיות ברונטה אבל אז היא החלה לשיר

LarozDoesPlonter_4975_120202

חיים לרוז, ושאול עשת הפסנתרן עיבדו מחדש את השירים של פורטיס והביצוע של אפרת גוש עם רועי אביטל לשיר 'המוות אינו מחוסר עבודה' היה מצוין, מלא אנרגיה, למרות שלא היה בו הצרחה הראשונית של פורטיס. השיר נשמע תפור ממש למידותיה של גוש עם כל הדרמטיות שלה והכריזמה המשפריצה

LarozDoesPlonter_4972_120202

אחרי זה בא הלהיט הגדול והיותר ידוע מהתקליט – 'רד מעל מסך הטלוויזיה שלי' שוב בביצוע אפרת גוש

LarozDoesPlonter_4982_120202

LarozDoesPlonter_5000_120202

האגדה מספרת כי פורטיס כתב את השיר על רם עברון, שבאותה תקופה הגיש תוכנית אירוח בערוץ הראשון שעצבנה את פורטיס ודרבנה אותו לכתוב את השיר עם הדרישה החד משמעית – רד מעל מסך הטלוויזיה שלי!RamEvron

עם קצת אלקטרוניקה ברקע חזרה אפרת גוש ודרשה שירד מיד מהמסך

LarozDoesPlonter_5009_120202

סיימה וכמו קודמה, מר פלד, אספה את התיק והלכה לה. זה נראה קצת מצחיק, הייתי מניח שיש איזה קולגיאליות מסוימת אבל כנראה שאין.

אחריה עלתה ובאה יעל דקלבאום. נטלה לידיה את הגיטאר ובחיוך מקסים הציעה שיר משלה, 'לבדי' שאמנם לא נכלל בקאנון של פלונטר אבל עדיין נשמע מצוין. שמעתי אותה פה ושם אך מעולם לא ראיתי אותה וגם לה היה קסם אבל שונה לחלוטין מהקברטיות של אפרת גוש. רק אח"כ הבנתי שאני מכיר אותה מהבנות נחמה.

LarozDoesPlonter_5029_120202

יעל והגיטאר נשמעה מלודית כזו, רכה ורגועה ויחד עם שאול עשת, הפסנתרן, העמידה דמות שקטה ונעימה מולנו.  LarozDoesPlonter_5040_120202

אבל אז עם הצלילים הראשונים של 'שמש לך מצפים' היא הניחה את הגיטרה והפליגה למחוזות הרגאי. השיר המקורי אף הוא בנוסח עדות ג'מייקה אבל תחת שרביטו של לרוז גם בוב מארלי היה מוצא את עצמו לצידה עם כל קריאות הרקע שלה. 'דבש' הכסאחיסטי היה מצוין, והגרסה הדקלבאומית הכילה גם צרחות שגם אם היו יותר מחויכות מהמקור, שם זעק פורטיס את קרביו בכל כוחו, עדיין, כבוד.

LarozDoesPlonter_5052_120202

להדרן, ביקש רועי אביטל את כולם לבמה, את כל המבצעים, ברם אולם, גם אפרת גוש ואף פלד עזבו את המקום (שנאמר "Elvis has left the building"). יעל דקלבאום זינקה בחינניות שוב לבמה, הודיעה שהיא תהיה גם דקלבאום וגם גוש (שנאמר "Dr. Deckelbaum and Ms. Gosh") וביצעה את 'למדי אותי הלילה'

LarozDoesPlonter_5056_120202

LarozDoesPlonter_5062_120202

ואז נגמר.

הקהל התפזר במהירות מרשימה. הסתכלנו על השעון – בסך הכול שעה הייתה ההופעה אבל מעבר לחזרה לאלבום אהוב וטוב, האינטרפרטציה הייתה טובה ומעניינת – לא סתם גרסאות כיסוי אלא משהו עם ערך מוסף. יצאנו חזרה אל השדרה הקרה בואכה טוני וספה ובליבנו שאלה אחת בלבד – למה כולם קראו את המילים מנייר או מקבוק (ששימש לעיתים מחזיק ניירות איכותי ויקר)?!

נ.ב. גיליתי את הבלוג של ההוא שצילם לידנו. הוא רציני והעלה גם וידאו של ההופעה. תקפצו אליו גם אם בא לכן.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה Music, עם התגים , , , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

תגובה אחת על פלונטר באוזן

  1. yuvalerel הגיב:

    ההוא שצילם על ידך…:-) יפה כתבת, יש שם עוד הרבה חפירות על פורטיס, מינימל וכל ההסטוריה ההיא (וגם הדברים שהולכים עכשיו)

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s