עיוור בלב ים – 15 שנה ולא טבע

לכל אחד יש רשימה של אלבומי מוזיקה מופתיים (אם אני אשתמש במילה תקליטים אז אני אסגיר את זיקנתי ולא כולם יבינו, גם דיסקים עוד מעט יצא המילון וmp3ים לא נשמע טוב). יש גם רשימה קנונית שכולם מקוטנר והלאה יסכימו עליה. אלבומים כמו שבלול (שלום חנוך, אריק איינשטיין 1970) חתונה לבנה (שלום חנוך 1981), שינויים בהרגלי הצריחה (החברים של נטשה 1991), סיפורים מהקופסא (רמי פורטיס 1988), סימנים של חולשה (ברי סחרוף 1993) ויש עוד לא מעט אלבומים ששינו משהו כשיצאו, אלבומים שהיו איזה פסגה של יצירתיות. במקום של כבוד ניצב לו עיוור בלב ים שהוציא ערן צור ב1995.

 BlindFarOutAtSea Album

אלבום מדהים שגם אני טחנתי אותו קשות, עם טקסטים מופתיים, מוזיקה שלעיתים מסתירה ומוסיפה רבדים לטקסטים (גם הבוטים יותר) ואלבום שחלק גדול משיריו הפכו במרוצת השנים ללהיטים. שיר הנושא, "ערב ב' כסלו" הוא אחד השירים הכי טובים שנכתבו בעברית. אני עקבתי אחרי ערן צור עוד מימי טאטו (וההופעה החצי מחתרתית שגררתי אליה את ירון ואת דנה בקולנוע אלנבי ז"ל ב1991 – שממנה הגיח צור כאמן עצמאי)

15 שנה אחרי ערן צור החליט לחזור ולבצע את האלבום בשתי הופעות מחווה במועדון זאפה בתל אביב. נתנו לו להשתפשף בהופעה הראשונה ביום רביעי וביום חמישי הלכנו לשמוע אותו.

הוא פתח את ההופעה בשיר הפותח של האלבום – "המכסה הירוק" – פתיחה וכניסה לעולמו של ערן צור שנראה רגיל ומואר וברגע שמעמיקים נעשה אפל ולא מובן מאילו

כשהרמת את המכסה הירוק / המוסתר באדמת הגן
נגלה לעיניך בור / שורץ מקקים ומזוהם
איך זה מגיע לכאן / הלא כל כך נקי זה הגן
ואז העמקת לחשוב / פתאום עלה זיכרון

EranZur_8446_110217

צור נראה נרגש מאוד וגם הקהל התלהב – זהו אלבום מופלא והוא לא מבוצע בדרך כלל. הוא המשיך מיד לבצע את "מדינה", השיר השני באלבום שנשמע כזה מזרח תיכוני ונחמד אבל עם מילים קשות על חורבן מדינה כלשהיא שדי מזכירה את ישראל.

EranZur_8454_110217

מיד אחרי, נפתחה דלת הבמה ואל האולם נכנסו ילדים לבושים בחולצות טריקו והסתדרו בשורות שערן צור מביט עליהם בחיבה. היו אלו ילדי מקהלת העפרוני הצעירה שעלו לשיר איתו ביחד. הם שרו את ה"המנון לאדישות" ("בואו ננסה רק עוד פעם/ לא לפרוק את הזעם… ונצוף על המים/עצובים אך עדיין/צעירים ותמימים/לנצח") והילדים נשמעו נפלא עם המנצחת שלהם (שעמדה מטר מאתנו עם זרקור שמאיר עליה כדי שהילדים יראו את תנועות הניצוח שלה)

EranZur_8472_110217

ואחר כך הוציא צור את הקלף הכי חזק שלו כשנשמעו פריטות הבס (הוא גם בסיסט מצוין) של "ערב ב' כסלו" – השיר הכי טוב שלו אי פעם ואחד המופלאים במוזיקה העברית המודרנית (למי שלא מכיר – הנה הביצוע מהאלבום, המילים של השיר ומישהו שהשקיע וניתח את השיר). "בערב ב' כסלו / טרפתי את נפשי / יצאתי את ביתי / אשר אל מול הים / הכנסתי אבן אל הכיס / קשרתי חבלים / נכנסתי אל הים / נלחמתי בגלים …") כשנכנסה מקהלת הילדים באמצע השיר אי אפשר שלא לחוש צמרמורת למרחק בין המילים לבין השירה המלאכית של הילדים. נראה היה שגם ערן צור לא נשאר אדיש. הזעקה שלו "יום אסוני הוא יום ששוני" הורגשה ישר בבטן, כמו בעיטה. כשסיימו הילדים הם יצאו לקול תשואות הקהל וערן צור טפח לכמה על השכם וחייך לילדה אחת, גדולה. הוא עבר מיד לשיר את "שלושת האחים", השיר הסוגר את האלבום, השיר שכתב לאביו שנפטר בהיותו בן 15 ולפי עדותו שלו "אז נגמרה לי הילדות". הוא לא נוהג לבצע את השיר בהופעות והוא שר אותו ברגש ובהתכוונות – "הלוואי שהיית כאן / חבל שאתה לא כאן / אבא…". כשסיים והעיניים היו מעט לחות הוא התקשה לדבר והודה שזה קצת קשה לדמוע על הבמה ערב אחר ערב. ראו עליו שהוא לא רק בא לבצע אלא נתן את כל הלב וזה משך את ההופעה עוד למעלה.

EranZur_8479_110217

להקל קצת על האווירה ועל עצמו, סיפר אנקדוטה: "אתמול", אמר, "המופע הוקלט לגלי צה"ל וכאשר הילדים יצאו אמרתי שעכשיו אפשר לעבור לשירים יותר בוטים כי הילדים כבר בטח לא שומעים והם ישנים באוטובוס שלוקח אותם לעמק חפר. אבל," חייך צור, "הילדה הגדולה סיפרה לי שהנהג שם להם את המופע ברדיו והם שמעו את השירים האסורים…".

עכשיו נכנס פנימה שלומי שבן והתיישב ליד הפסנתר לצידו של הקלידן של צור, אוהד בן ארי ושר וליווה בארבע ידיים את "שולחן כתיבה"EranZur_8511_110217

את השיר "בחור מצוי" היצע שנן כבר בקדמת הבמה כשערן צור מביט בו בחיוך. שבן התוודה אחר כך שהוא שמע את האלבום של צור, את עיוור בלב ים, כשהיה בן 18 ולמד פסנתר ברויאל קולג' בלונדון ("אצל רוסיה מרשעת", אמר) וטחן אותו שוב ושוב וזה שכנע אותו שהוא רוצה לעשות רוק ולא להישאר בקריירה של פסנתרן קלאסי. לא הייתי מאמין שיבוא יום ואני אנגן אותו עם ערן צור, אמר.

EranZur_8530_110217

כשהופיעה בטי, בשיר "ואז הופיעה בטי", השיר הכי פרובוקטיבי של האלבום (ואחד הפרובוקטיביים ביותר שאני מכיר בשפה העברית) האורות עוממו וצור ירק את המילים בדקלום המיוחד שלו ונראה שהוא נהנה להביך את הקהל, כמו ילד קטן שעומד וצועק קקי!

EranZur_8553_110217

רונה קינן הייתה האורחת הבאה. ערן צור "גילה" אותה במסגרת המופע (המופלא שהיה לי הזכות לראות אותו באחת מ4 הפעמים שהוא הועלה) "אתה חברה שלי". קינן ביצעה את "עץ" במקומה של קורין אלאל שמבצעת אותו במקור. היא מצוינת, רונה, בשירה שלה, בנגינה שלה ובהופעה שלה.

EranZur_8568_110217

הכימיה בין השניים ניכרה, כשצור מסתכל עליה בגאווה לא מוסתרת

EranZur_8584_110217

כששלומי שבן חזר לבימה הוא שר את "אליסה" ושינה את המילים להתאים אותם לעצמו, מה שהעלה חיוך קולקטיבי

EranZur_8603_110217

עד עכשיו לא הזכרתי אותה אבל לפנינו ישבה (בזאפה, בחלק מההופעות יושבים סביב שולחנות) מישהי שהפגינה התלהבות  באופן מופגן מדי לטעמי. רציתי לחבוט בה מדי פעם כי היא כל הזמן הרימה טלפון אל על לצלם ודי הפריעה. בכלל, כמות הטלפונים המצלמים ושאר מצלמות בהופעה היה מרשים. בכניסה הבחין השומר חד העין בתיק המצלמה שלי ושאל אם זו מצלמת וידאו כי וידאו אסור, אבל היום כל טלפון עלוב מייצר וידאו מספיק איכותי לYouTube ובטח מצלמות סטילס (דוגמא בסוף) אם פעם הייתי המשוגע היחידי שמסתובב עם מצלמות, אז אני לא לבד. אם יוּתר לי להחמיא לעצמי, אני מנסה לא להפריע עם המצלמה, ביטלתי את כל הצפצופים ומנסה לא להציק לסביבתי אבל חלק מההופעה נראה ככה (וזו המעצבנת שיושבת לפני)

EranZur_8604_110217

וחזרה אל השלישיה שעל הבימה – מיד אחרי "אליסה" עברה השלישיה לביצוע של "קרבות תרנגולים" המיני כשהם מוסיפים ומשנים את המילים עם בית חדש של רונה קינן. הם שוטטו ברחובות ניו יורק בעקבות אליסה שגוררת את ערן צור הצעיר דרך ברים אפלים והוא נאלץ לריב על חסדיה.

EranZur_8615_110217

כשעלה צור חזרה מהפסקת ההדרן הצפויה, הוא ביצע שיר חדש מהתקליט  מהאלבום החדש שלו כשהוא מדבר על השינוי שחל בו עם השנים מאותו ערן צור זועם ובוטה של שנות ה90 ואל ערן צור שעדיין בוטה אבל מסתכל על החיים בפרספקטיבה שונה של אבא ואדם בוגר יותר. הוא שר את "בעין הסערה" – "נכון שאני אבא / ראיתי אותם מגיחים לעולם / מתנתקים מכבל הטבור, דרכו הם היו מחוברים לאימם / נכון, למדתי לומר / להם – זהו הטוב וזהו הרע / אבל דרך כל זה נשארתי אותו האדם, אותה החיה / אבל אני עדין ויש לי רגשות…"

EranZur_8633_110217

הוא פנה אל הקהל והסביר שלפני ההופעה ניגש אליו בחור והסביר לו שהוא קנה שני כרטיסים – אחד להופעה של אתמול ושני להופעה של היום – ומאוד יודה לצור אם לא יחזור על ההדרנים ועוד יותר יודה לו אם הם יעשו את "קסיוס" של יונה וולך מהאלבום "אתה חברה שלי". צור הודיע שרונה קינן שביצעה את השיר באותו אלבום תחזור לבימה לשיר את "קסיוס" המהפנט ושהוא מקווה שאותו צופה מרוצה. לידינו מישהו צעק "זה אני, תודה!!!" וכל הקהל פרץ בצחוק.

רונה קינן עלתה שוב לביצוע מעולה של "קסיוס" כשהיא שרה בשקט ובעוצמה כשהיא מרוכזת לחלוטין פנימה בשיר EranZur_8652_110217

אחרי השיר המעט כבד על מנת לשוות תחושה קלילה יותר עלו כל השלישיה לביצוע משותף של "תמונה אימפרסיוניסטית" והאירו את המועדון כמו שהשיר מספר על "…שמים כחולים של דרום צרפת"

EranZur_8681_110217

המופע היה מושלם. גם נורית שפחות מתלהבת ערן צור הודתה בלי שום חשש שהיה מופע מדהים ואז ערן צור החליט לפנק את הקהל והוריד מעליו את גיטרת הבס ועטה על עצמו גיטרה אקוסטית לביצוע אחרון של "פרח שחור", שיר הנושא מהאלבום הראשון של כרמלה גרוס וואגנר. כאן כבר לא יכולתי יותר ועברתי לצלם בוידאו

 

ועכשיו באמת נגמר. נפלטנו אל אויר הלילה הקר חותכים בעשן המעשנים שלא עמדו יותר בעומס והציתו סיגריה ברגע שעברו את מפתן דלתות המועדון.

היה מעולה, מדהים, מרגש, מרטיט ושאר סופרלטיבים שמתחילים באות מ'. ערן צור נתן את כל נפשו וראו עליו שהוא נרגש לפחות אם לא יותר מהקהל שלו. הוא לא בא לעבוד, הוא בא לחשוף את נשמתו.

אין עליו.

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה Music, photography, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s